לאחר ההתפתחויות האחרונות בהן נודע על רצח ששת החטופים בעזה, גורמים המעורבים במו"מ על הפסקת האש ניהלו דיונים טלפוניים זה עם זה, ודנו בדרכים לקדם את ההסכם על הפסקת האש ושחרור החטופים, כך אומר מקור המעורה בפרטים ל-CNN.

אולם, לאחר מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, שבה טען כי ישראל לעולם לא תעזוב את ציר פילדלפי, אמר המקור בתגובה: "האיש הזה הרס את כל מה שהושג בנאום אחד". הדרישה האחרונה של נתניהו להישאר בפילדלפי מייצגת שינוי בעמדתו, אומרים מקורות המעורים במשא ומתן.

אמש, מר "9 באוקטובר" הפליל את עצמו בשידור חי | בן כספית
לא רק פילדלפי: נתניהו הולך לחתוך לחמאס צינור חמצן נוסף

כאשר הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן הכריז על המתווה ב-31 במאי, עליו ישראל הצהירה כי הסכימה לו, הוא כלל נסיגה של צה"ל מזרחה מאזורים מיושבים. לפי הטיוטה, לא היה אז אזכור לציר פילדלפי. בשבועות שלאחר מכן, ישראל הוסיפה את הישארות בפילדלפי כתנאי, והמשא ומתן האחרון דן כיצד תיראה נוכחות צה"ל לאורך הגבול.

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים  (צילום: אנה ברסקי)
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים (צילום: אנה ברסקי)

נוכחות קבועה של צה"ל בציר פילדלפי גם סותרת את עמדת ארה"ב לגבי עתיד עזה. במהלך ביקורו האחרון של מזכיר המדינה אנטוני בלינקן בישראל באוגוסט, הוא אמר לעיתונאים כי ארה"ב לא תקבל "כיבוש ארוך טווח של עזה על ידי ישראל".  גורמים בממשל הבהירו כי הם מצפים לנסיגה מלאה של ישראל מעזה כתוצאה מכל הסכם פסקת אש קבוע

מנהל המו"מ של חמאס, חליל אל-חיה, אמר כי לא יהיה הסכם אם צה"ל לא ייסוג מהציר. ראש הממשלה נתניהו טען אתמול כי ישראל חייבת לשלוט בציר פילדלפי, הקושר את עזה למצרים. "אנחנו לא נסוגים מציר פילדלפי", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים והוסיף כי השליטה בו חיונית להשבת החטופים ולחיסול האיום של חמאס. "ציר פילדלפי הוא חשוב מאוד עבור ציר הרשע. אנחנו חייבים לשלוט בו", אמר.