ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, התכנסה לדיון הכנה לקריאה שנייה ושלישית של שלוש הצעות חוק שעוסקות במאבק בפעילות אונר"א.

ההצעה הראשונה, של חבר הכנסת בועז ביסמוט, מציעה לאסור על אונר"א לפעול בשטחה הריבוני של ישראל, כך שהיא לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות, בין  במישרין ובין בעקיפין בירושלים.

גוש חוסם כלכלי: מפלגות בקואליציה מתנגדות לתקציב
מצרים זועמת על נתניהו: "מנסה להסיח את דעת הקהל כדי לבלום עסקה"

ההצעה השנייה, של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, מבקשת להכריז על אונר"א כארגון טרור וכן כי מדינת ישראל תפסיק את יחסיה עם אונר"א בין במישרין ובין בעקיפין.

ההצעה השלישית, של חבר הכנסת רון כץ, שמוזגה יחד עם הצעה דומה של חבר הכנסת דן אילוז, מבקשת לקבוע כי הוראות פקודת החסינויות וזכויות היתר של האומות המאוחדות לא יחולו על אונר"א, על פקידיה או על בני האדם המועסקים מטעמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, תקף את הממשלה על המשך העבודה עם אונר"א על רקע חיסוני הפוליו בעזה. אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "שלושת החוקים עברו בקריאה ראשונה במליאה ברוב מאוד משכנע, ההצעות הן שונות אבל הנושא הוא אותו נושא. המכנה המשותף שלהן הוא להכניס בהירות ביחסה של מדינת ישראל כלפי אונר"א. אני באופן אישי ואני בטוח שגם רבים אחרים, לא הייתי צריך את שבעה באוקטובר כדי להבין מה זה אונר"א אבל אני חושב שאחרי שבעה באוקטובר זה די ברור. הניסיונות להסביר כאילו מדובר רק בעשבים שוטים אבל הארגון הוא בסדר, בעייני אלה ניסיונות  פתטיים".

יולי אדלשטיין בדיון בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין בדיון בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"כשאני שומע שחיסוני פוליו בעזה יינתנו על ידי אונר"א אז אני לא מבין מה עמדתה של מדינת ישראל. לעיניי כל העולם להשתמש בשירותי אונר"א אחרי שלוועדה הזו דווח שהכוונה לצמצם בכל דרך אפשרית את שיתוף הפעולה והשימוש באונר"א. לכן חסרה בהירות ודווקא כן צריך חקיקה, מה ואיך בדיוק נחליט במהלך הישיבה".

יוזם ההצעה הראשונה, ח"כ ביסמוט: "אמרנו שיש לפני ואחרי ה7.10, כשאחרי ה7.10 אונר"א ממשיך לפעול, על אחת כמה וכמה בבירת מדינת ישראל, אז אנחנו שמים את עצמנו ללעג. אונר"א לא נולד כדי לפתור בעיה אלא כדי להנציח בעיה. ב-7.10 הם לא סייעו לטרור אלא השתתפו בטרור. קיבלנו נתונים ומספרים וזה דבר מזעזע.

אני תומך בכל ההצעות אבל כפי שרומא לא נבנתה ביום אחד, צריך להתחיל ממשהו וההצעה שלי היא מאוד יישומית. יש גם סימבוליות להעביר את החוק שלי לפני ציון השנה ל-7.10. לאחר מכן אהיה מהתומכים הגדולים ביותר להעברת החוקים הנוספים של עמיתיי".

מרבית הדיון התקיים במתכונת חסויה בהשתתפות נציגי משרד החוץ, משרד המשפטים, המל"ל וגופי הביטחון, ובה נידונו לעומק ההצעות השונות והשלכות אפשריות שלהן.