יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וחבר הכנסת גדי איזנקוט מסרו הערב (שלישי) הצהרה לתקשורת בכפר המכביה, בה יפריכו לדבריהם את טיעוני ראש הממשלה בנימין נתניהו ויחשפו את האמת בנושא ציר פילדלפי והמתווה להשבת החטופים. 

בפתח דבריו אמר גנץ: "אזרחי ישראל, התייצבנו כאן היום, כדי לשים סוף למחול השקרים וההפחדות. אנחנו נמצאים במלחמה קשה וצודקת על ביטחון מדינת ישראל וריבונותה. מלחמה ששילמנו בה מחירים כבדים וכואבים, ולצערי עוד נשלם. כולנו מבינים שאין לנו ברירה ושאנו חייבים לנצח".

משטרת ישראל בסחרור: גל העזיבות נמשך עם פרישתו של ניצב נוסף
בשער בגין בקריה בת"א ובי-ם: אלפי מפגינים קוראים גם הערב לשחרור החטופים

"אני יודע שיש ויכוח קשה ונוקב  בציבור הישראלי על הדרך לעשות זאת. ואני גם יודע שכל אזרחי ישראל רוצים להשיב את החטופים. זה המוסר היהודי, זה הקוד הישראלי. כולנו מבינים שרצח החטופים בדם קר מחייב שחמאס ישלם מחיר כבד, כואב ומוחץ".

"אתמול, ראש הממשלה הציג מספר טיעונים, חלקם כבדי משקל וחלקם חסרי שחר. אבל ראש הממשלה לא הישיר מבט לציבור ואמר את האמת: שהוא לא יביא את החטופים בחיים. שהוא לא יגן באמת על הסוגר הדרומי.שהוא לא ישיב את תושבי הצפון לבתיהם. שהוא לא ימנע מאיראן נשק גרעיני".

"אותי זה לא הפתיע, משום שבמשך התקופה שישבנו בקבינט המלחמה, נתניהו עיכב את היכולת להתקדם לעסקאות החטופים באופן סדרתי, כולל במתווה הראשון. זה לא מפתיע אותי משום שכבר בתחילת המלחמה, כשביקשנו להרחיב את הלחץ הצבאי לחאן יונס ולאחר מכן לרפיח, נתניהו היסס ובלם. גם כשרצינו לבנות פרוזדור בציר מורג, כדי לטפל באופן מהיר בגזרה הדרומית, בלי האתגרים המדיניים של ציר פילדלפי, נתניהו סירב"

"זה לא מפתיע אותי, משום שנתניהו סירב ועדיין מסרב להכניס את החזרת תושבי הצפון הבוער והנטוש הביתה בביטחון ומהר ככל הניתן כמטרת מלחמה. וזה לא מפתיע אותי, כי נתניהו מתעסק בשרידות פוליטית, ופוגע ביחסים האסטרטגים עם ארצות הברית, בזמן שאיראן מתקדמת לעבר גרעין".

לאחר מכן התייחס לסוגיית ציר פילדלפי ואמר כי "אנחנו עומדים כאן מולכם כדי להגיד את האמת שלנו: צריך להחזיר את החטופים גם במחיר כבד מאוד, צריך לסגור את עזה מדרום כדי שלעולם לא יחזור השבעה באוקטובר, צריך יהיה לחזור לציר פילדלפי כשנידרש, צריך להעביר את המערכה צפונה. צריך לייצר בריתות אזוריות מול איראן, ולבלום את הדהירה שלה לגרעין".

"השליטה בציר פילדלפי חשובה נגד הברחות והתעצמות. אבל נתניהו יודע שמגדלי תצפית לבדם הם מטווח ברווזים ללוחמינו ולא בולמים מנהרות. נתניהו יודע שיש תוכנית שקידמה מערכת הביטחון לחסימה תת קרקעית של המנהרות שהיא הפתרון האמיתי לציר, כולל מעורבות ישראלית - אבל נתניהו לא מקדם אותה ביטחונית ומדינית, ולא נפגש עם נשיא מצרים סיסי. נתניהו לא מעצב פתרון למעבר רפיח- המקום שבו עוברים חומרים דו שימושיים", הוסיף.

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

"השליטה בציר פילדלפי חשובה נגד הברחות והתעצמות. אבל נתניהו יודע שמגדלי תצפית לבדם הם מטווח ברווזים ללוחמינו ולא בולמים מנהרות. נתניהו יודע שיש תוכנית שקידמה מערכת הביטחון לחסימה תת קרקעית של המנהרות שהיא הפתרון האמיתי לציר, כולל מעורבות ישראלית - אבל נתניהו לא מקדם אותה ביטחונית ומדינית, ולא נפגש עם נשיא מצרים סיסי. נתניהו לא מעצב פתרון למעבר רפיח- המקום שבו עוברים חומרים דו שימושיים".

"אני מבקש להזכיר, כי רק לפני כמה חודשים, נתניהו אמר שאחרי השמדת הגדודים ברפיח, נגיע לניצחון המוחלט. מסתבר שהמציאות היא לא סיסמאות קמפיין. הסיפור הוא לא פילדלפי - אלא היעדר קבלת הכרעות אסטרטגיות באמת".

עוד אמר גנץ, כי "בישיבת הקבינט הראשונה במלחמה אמרתי שילדים שלא עלו לכיתה ט', עוד ילחמו בעזה. זו אכן מציאות חיינו. מי שמעלה בדעתו שלא נוכל לחזור להילחם, מי שחושב שסינוואר ירים ידיים וילך להסדרה ארוכת שנים – עדיין ישן בשישה באוקטובר".

"אני אומר כאן לכם אזרחי ישראל את האמת: כמו שנכנסנו לעזה לתמרון כשהוא היסס. כמו שהלכנו על המתווה להשבת החטופים שהוא ניסה למסמס. כמו שחזרנו להילחם כשצריך היה לאחר המתווה הקודם. בדיוק כך - אנחנו נחזור לפילדלפי אם וכאשר נידרש. כמו שנחזור לפעול בזייתון ובחאן יונס ובכל מקום אחר. ואם נתניהו לא מבין שאחרי השבעה באוקטובר הכל השתנה. אם יש לו ספק שסינוואר יחוסל. שנגיע לאן שצריך תמיד. אם הוא לא מספיק חזק לעמוד בלחץ הבינלאומי  – שיניח את המפתחות, וילך הביתה".

כוחות צה''ל בציר פילדלפי (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בציר פילדלפי (צילום: דובר צה''ל)

"הגיעה העת להגיד מה כן ולהתקדם: צריך להביא עסקה - בין שבשלבים ובין שבשלב אחד. העיקר שנגיע למתווה להשבת חטופים ונממש אותו. עלינו להבטיח בניית מכשול תת קרקעי לאורך פילדלפי ולהפנים שנידרש לשחרר רוצחים ארורים. גם ברגעים הקשים האלו, נזכור שעם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. פעלנו שנה, נפעל עוד שנים. צריך לעלות למתקפה בצפון ולהחזיר את התושבים. צריך לטפל באיום שבונה מולנו איראן".

בהמשך פנה לראש הממשלה: "נתניהו, כדאי מאוד להיות זהיר כשמפחידים ומנופפים במושג 'איום קיומי'. נכון, אויבנו רוצים להשמידנו, ובשנה האחרונה, תחת הממשלה שלך ובאחריותך, אויבנו גם הצליחו ליישם את רעיון הפלישה לשטח ישראל, לכבוש יישובים, ולהפעיל סביבנו טבעת אש מכמה זירות. מול אלה צה״ל יכול וצריך להתמודד - זה דורש חיזוק תשתית ההגנה; מערכת מודיעין חזקה, מדיניות ביטחון התקפית נוכח כל איום משמעותי ורחב היקף בגבולותינו. מול טבעת האש נידרש לכל האמצעים המבצעיים וגם לקידום ברית אזורית ובינלאומית רחבה. את זה צריך וחובה לקדם, ודאי עכשיו אחרי השבעה באוקטובר".

"אבל בוא נגיד את האמת: ציר פילדלפי הוא לא האיום הקיומי על מדינת ישראל – ציר הרשע של איראן הוא האיום הקיומי עלינו", אמר יו"ר המחנה הממלכתי. "איום קיומי מורכב גם מקריסת  כל מרכיבי החוסן של מדינת ישראל – הכלכלה, שימורו של צבא העם, בטחון הפנים שנשחק, המבנה הדמוקרטי-חוקתי והפילוג שקורע אותנו. ולכן חייבים לצאת לבחירות שיחזירו את האמון בין העם לנבחריו, ולבנות פה ממשלת הסכמות לאומית שתהיה ראויה לעם הנפלא הזה. כי התמודדות עם איום קיומי עוברת דרך ביטחון לאומי אמיתי ודרך חוסן חברתי והסכמה רחבה, ללא קיצוניים. כשהאינטרס המוביל הוא האינטרס הלאומי, ולא האישי והפוליטי הצר. ולהתמודדות עם האיום הקיומי האמיתי - אתה, כבר אינך מסוגל לדאוג".

בתשובה לשאלה על לחיצת היד לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחתונת בתו של מוטי בבצ'יק, שנחשב לאיש החזק בחסידות גור, אמר גנץ: "החיים שלנו במדינת ישראל מורכבים. לצערי לנו כעם היהודי וכאזרחים ישראלים יש מציאות כואבת של ערבוב, של שמחה ועצב שזורים זה בזה. אין כמעט יום שבו אני לא מבקר משפחות שכולות ומשפחות חטופים. עצרתי לומר מזל טוב לחבר במגרש הפוליטי. לא רקדתי. באתי להגיד מזל טוב וכשמישהו מגיש לי את ידו לא אלבין את פניו ואלחץ לו את היד. מה קרה? מה השנאה הזו? ממה אתם עושים כותרת?".

איזנקוט נשא גם הוא דברים ואמר כי "ראש הממשלה עושה דה-לגיטימציה לשר הביטחון ולמפקדי צה"ל", והוסיף כי האיום האיראני הוזנח בזמן כהונתו כראש ממשלה.

במסיבת העיתונאים שקיים אמש אמר נתניהו כי הסוגיה שעומדת במרכז המחלוקת בעניין עסקת החטופים - ציר פילדלפי - לא יפונה. "אם ישראל תוותר על השליטה תהפוך עזה למובלעת טרור - זה מה שאמרתי. כשהתפטרתי מהממשלה כשהתברר שעומדים לעשות את ההתנתקות כתבתי לשרון במכתב ההתפטרות כמינימום דרשתי את שמירת ציר פילדלפי בידנו. זה לא דבר חדש. אם אין לנו את הציר הזה זו תהיה יצירה של מפלצת".

עוד אמר, כי "ציר הרשע צריך את הציר הזה.. חמאס מתעקש מהסיבה הזו לא להיות שם ומהסיבה הזו אני מתעקש שכן נהיה שם. זה קודם כל עניין מדיני אסטרטגי. צריך לקבע את העובדה שאנחנו שם. אומרים לי יאללה נצא ל-42 יום ואחר כך נחזור. ואני אמרתי היינו בסרט הזה. כשיצאנו מלבנון אמרו רקטה ראשונה ניכנס ונכבוש ותהיה תמיכה בינלאומית אדירה. נורו משם אלפי טילים ולא הייתה תמיכה בינלאומית. כשיצאנו מהרצועה אמרנו מה הבעיה רקטה ראשונה נכנסים. 20 שנה עברו ולא נכנסו. אז כל מי שאומר נכנסים ואין בעיה - יש, ועוד איך. לא קל לעשות את זה. זו לא שאלה טקטית צבאית, זו שאלה של לחץ מדיני כביר שיופעל על ידי העולם כולו. אם אנחנו יוצאים לא נחזור".

"כולם בעצם רוצים שנסיים את המלחמה, אבל הציר הזה שונה מיתר הצירים. הוא מרכזי וקובע את כל העתיד שלנו. החשיבות שלו עצומה לנו. אבל העולם שרוצה את סיום המלחמה, זה הדבר האחרון שהוא רוצה", הוסיף נתניהו.

בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"יופעלו לחצים רבים לא רוצה לפרט כדי לא לתת רעיונות אבל אני כבר יודע מה יהיה. אני אומר שהדבר הזה לא יביא את החטופים ואפילו להפך. כשנכנסו לפילדלפי . במשך חודשים ארוכים אחרי העסקה הראשונה חמאס לא זז והתעקש שחייבים להכריז מראש על סיום המלחמה. והסדק הראשון... דבר כזה לא מוביל לעסקה. הסדק הראשון בא כשהשתלטו על ציר פילדלפי ומעבר רפיח. אחר כך הם קצת נסוגו אחורה כשחשבו שאיראן או חיזבאללה יציל אותם ועכשיו מקווים שלחץ בינלאומי... אם נצא ממנו לא נחזור".