בעקבות רצח ששת החטופים הישראלים בידי ארגון הטרור חמאס, בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לנהל את המשא ומתן, הפרשן האמריקאי תומס פרידמן טוען הבוקר (רביעי), כי נתניהו פועל נגד האינטרסים של ישראל וארה"ב. במאמר חריף בניו יורק טיימס, פרידמן מאשים את נתניהו בהעדפת שיקולים פוליטיים אישיים על פני טובת המדינה והחטופים. לדבריו, נתניהו מסכן את סיכויי הבחירה של הדמוקרטים בארה"ב ומחליש את מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית.

פרידמן טוען כי נתניהו מתנגד ל"דוקטרינת ביידן", הכוללת הפסקת אש בעזה, שחרור החטופים, והסכם נורמליזציה עם סעודיה בתמורה לדיון על פתרון שתי המדינות. במקום זאת, נתניהו דבק ב"דוקטרינת ביבי" שמטרתה הישרדותו הפוליטית ושמירה על בריתו עם הימין הקיצוני.

"צריך לבדוק את חלקה של מצרים ב-7.10": איש מודיעין לשעבר בראיון מטלטל
נתניהו ייכנע? זה מה שכוללת "ההצעה האחרונה בהחלט" של האמריקאים

הפרשן האמריקאי מזהיר כי נתניהו עלול להסלים את המלחמה בעזה לקראת הבחירות בארה"ב כדי להקשות על הדמוקרטים. הוא מעריך כי נתניהו מעוניין בניצחון טראמפ, וייתכן שיכריז על "ניצחון מוחלט" בעזה אם טראמפ ייבחר. פרידמן מסכם כי מדיניותו של נתניהו מסכנת את עתידה של ישראל, מבודדת אותה בזירה הבינלאומית, ועלולה להוביל לעזיבת ישראלים רבים את המדינה.

הפגנה לשחרור חטופים 3.9.24 (צילום :ליעם אדיב)

כזכור, פרשנית 'מעריב' אנה ברסקי כתבה הבוקר, כי על פי תסריט אפשרי לתקופה הקרובה, המתווה האחרון שיניחו האמריקאים יבטל את המו"מ שבין שלבי העסקה וידרוש מהצדדים לאשר את כולם בבת אחת. מעניין אם נתניהו יקבל את התוצאה הסופית, שמשמעותה סיום הלחימה ונסיגת צה"ל מהרצועה, העברת האחריות על ציר פילדלפי לידי כוח חיצוני, ומתן ערבויות שבכירי חמאס - ובראשם סינוואר - לא יחוסלו.

על פניו, קשה להמציא רמז ברור ועבה יותר, המצביע על עתידו הקרוב והמר של המשא ומתן לעסקת חטופים, ממסיבת העיתונאים שאותה ראש הממשלה מכנס בדיוק במקביל למו"מ, כדי להצהיר כי ישראל לא תוותר על ציר פילדלפי לעולם או, לכל הפחות, עד סיום שלטונו של בנימין נתניהו.

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים  (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים (צילום: ללא קרדיט)

כאשר ראש הממשלה מפרט ומנמק מדוע התעקשותו להישאר בציר פילדלפי היא צורך אסטרטגי חיוני לביטחון המדינה ולא גחמה פוליטית צינית - המסקנה המתבקשת היא כי העסקה מתה ומה שאנחנו רואים בשידור ישיר זה בעצם את טקס קבורתה.

בהחלט הגיוני להסיק מסקנות פסימיות לגבי גורל העסקה. למשל, מהמסר המאיים שנתניהו העביר לחמאס. במסיבת העיתונאים נתניהו חזר על האיום שהשמיע קודם בפורום סגור, בישיבת הממשלה שלפיו עד כה פעלנו נגד חמאס רק צבאית - עכשיו נפעל להכות אותו גם בהיבט השלטוני, בדגש על שינויים דרמטיים בחלוקת הסיוע ההומניטרי. נתניהו אומנם לא פירט, אך גורמים בכירים יודעי דבר מסבירים כי מדובר באימוץ של תוכנית החלופה השלטונית האזרחית לעזה שאותה פרסם וקידם שר הביטחון יואב גלנט בתמיכת מערכת הביטחון, לפני כחצי שנה.