מלחמת חרבות ברזל: הממשלה מתמודדת עם אתגרים רבים לאורך המלחמה זאת לצד משבר מבחינות ביטחוניות וחברתיות מול אזרחי המדינה לדעת רבים בציבור. בצלאל סמוטריץ', שר האוצר ושר במשרד הביטחון, שוחח היום (חמישי) עם ברק סרי ויהודה שלזינגר בתוכניתם ב-103FM והתייחס לענייני השעה בעת המלחמה. 

על המלחמה אמר: "אנחנו משלמים עכשיו מחיר של 30 שנות קונספציה, חוסר הנכונות לשלם את מחיריה של המלחמה, ולכן נתנו למפלצות הטרור בעזה ובלבנון להתעצם. זה נגזר עלינו במשמרת שלנו. המלחמה חייבת להסתיים כשאין חמאס ואין חיזבאללה. אני קיבלתי בכיתה ח' מכות כשהפגנתי נגד הסכם אוסלו, נעצרתי על ידי שב"כ כשניסיתי להימנע מהאיוולת הנוראית של הגירוש מגוש קטיף".

צרות בגן עדן? שר בממשלה האשים - דודי אמסלם סוחט אותי
"חמאס מאיים להוציא להורג חטופים נוספים": דיווח מדאיג בוושינגטון פוסט

"אבן שטיפש שזורק לבאר, גם עשרה חכמים לא יצליחו להוציא", המשיך. "צעקנו: 'אל תתנו להם רובים'. ועכשיו אנחנו מתעסקים עם תותחים וטילי לאו. הבטיחו לנו שהטילים של נסראללה יחלידו. מי שאשם הוא מי שברח מדרום לבנון, ומי שברח מרצועת עזה. לוקח זמן לתקן, ורגע אחד לא נפסיק".

"יש לי ביקורת גם על נתניהו. לפחות עכשיו הוא יודע שצריך לתקן והוא עומד מול מערכת לחצים לא אנושית בין לאומית, ולצערי גם מבפנים. גם היכולת להבין שטעינו וצריך לתקן היא גדולה מאוד. בעסקת שליט לשחרר 1,200 חיילים ואת סינוואר זו לא טעות?", שאל השר וחשף: "נתניהו הודה שזו טעות".

גלעד שליט שחרור  (צילום: ארכיון דו''צ)
גלעד שליט שחרור (צילום: ארכיון דו''צ)

לאחר מכן אמר: "לצערי יש אנשים בישראל שלא בכוונה משחקים לידי סינוואר. הוא אומר שכשהוא רוצח חטופים, הוא מרוויח, כי מאשימים את ראש הממשלה. חמאס אשם ברצח החטופים, ורק הוא אשם. אמרתי שלצערי הרב כחברה אנחנו לא מאוחדים כאגרוף אחד ששמה את כל האחריות בידיים של חמאס, זה פוגע במאמץ המלחמתי. זה לא אירוע פוליטי, זה אירוע קיומי למדינת ישראל".

בנוגע לאפשרות של עסקת חטופים אמר: "יש עסקה על הפרק? זו לא אמת, וזה משחק לידי סינוואר. הוא רוצה לפרק ולקרוע אותנו, אין שום עסקה כזו על הפרק. כל הביטחוניסטים אמרו שההתנתקות תביא ביטחון, ושהחמאס מורתע. אחת הטעויות הקשות של נתניהו היא שהוא קיבל בצורה עיוורת את ההערכות של מערכת הביטחון, וזו באמת שגיאה".

הפגנה לשחרור חטופים 3.9.24 (צילום :ליעם אדיב)

"אני לא סומך בעיניים עצומות על הביטחוניסטים. הם הבטיחו לי שנדע להתמודד", הסביר השר. "הטיפשים האלה זרקו עוד ועוד אבנים לבאר, ואנחנו נצטרך להוציא אותם, ונוציא אותם. עובדתית העסקה הקודמת שהחזירה לנו חטופים הייתה כשהיינו מאוחדים, וסינוואר הבין שהוא צריך להרים את הראש מעל המים והסכים".

"הדבר המרכזי, ופה הוויכוח הנוקב עם הרמטכ"ל, הוא שאני מדצמבר צועק שצריך לקחת אחריות על הניהול האזרחי בעזה. יש תוכניות מדצמבר. יכולנו לקצר את המלחמה לפני חצי שנה, ולקבל את החטופים הביתה", טען סמוטריץ'.

"אני את התכנית של גיורא איילנד צועק מדצמבר בכתב ובעל פה", אמר בסיום הראיון. "המחדל הזה של חוסר הנכונות לקחת אחריות על הסיוע ההומניטרי יותר גדול מ-7 באוקטובר. זה שאנחנו נותנים לחמאס להשתלט על הסיוע ההומנחטרי מתחילת המלחמה זה מחדל גדול יותר מהשבת השחורה, שם הייתה טעות. פה אנחנו ממשיכים להנשים את חמאס. זו לפחות היתה טעות, פה יש מחדל קולוסלי". על הצפון אמר בסיום הראיון: "תהיה מלחמה, אין ברירה. יהיו לה מחירים וזה יהיה מורכב. אחרי שלושים שנה הגיע הזמן לשנות".

עריכה: אחיעד לוק