למרות הייאוש המתגנב לליבם של רבים מאנשי האופוזיציה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אינו מאבד גרם מהלהט הפוליטי. "הטענה שציר פילדלפי הוא סלע קיומו זאת חרטא. נתניהו ממציא דברים כי הוא פשוט מפחד שיפרקו לו את הממשלה" אומר לוי.

בריאיון למעריב שיפורסם במלואו מחר טוען ח"כ לוי שהרשויות גוררות רגליים בנוגע לקיום חקירה וביקורת אמיתית לכשלים לפני ואחרי ה-7.10. "הוועדה לביקורת המדינה מחויבת לפי החוק לקיים דיונים בהתייחס לדוחות המבקר. כרגע מתנהל ויכוח מקצועי עם מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, בנוגע לדוח על התנהלות צה"ל במלחמה. לו המבקר היה שומע בקולי, הוא לא היה נקלע למלחמה המיותרת עם שופטי בית המשפט העליון בנושא הביקורת על הצבא. בית המשפט משך את השטיח מתחת לרגלי המבקר".

מיקי לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אז מדוע אתה לא כופה את דעתך ודן בהקמת ועדת חקירה ממלכתית?
"ביקשתי מהמבקר כבר פעמיים להגיש כבר היום דוח ביניים בנושא המלחמה, אבל הוא גורר רגליים. המבקר מתבקש להכין דוח מקוצר של 20-25 עמודים. הוא כבר קיבל הרבה מידע, קיבל חומרים ושוחח עם אזרחים וקצינים. הרי אנגלמן, שבנו שנפצע קשה במלחמה, מבין יותר טוב מכל אדם אחר את עומק המחדל. המלצתי לו להגיש לי דוח ראשוני שיאפשר לי בהמשך, על סמך הנתונים, להמליץ בוועדה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית כי נתניהו פוחד. אבל המבקר פוחד כנראה ולכן הוא מתחמק".

לפיד תקף את מבקר המדינה שהשיב: "המתקפה - פגיעה בדמוקרטיה"
"המחאה שברה את ביבי, אבל הוא הוציא את היצרים הכי חייתיים שהיו פה"

מה המבקר טען בפניך?
"הוא טען שצריך לעשות דוח ביקורת מעמיק ומבוקר. אני מצדי הסברתי שלעם ישראל אין זמן. בגלל עומק המחדל אי אפשר להגיש דוח רק בעוד שנתיים. בוועדה אין לי את הרוב הנדרש להקמת ועדת חקירה, בגלל הנציגים בקואליציה. אבל לו הייתי מקבל דוח ביניים מהמבקר, הייתי יוזם את ההצעה להקמת ועדת החקירה. אני לא חושב שמישהו מהקואליציה היה מעז להתנגד בהצבעה. אני בטוח שכל חברי הכנסת יצביעו בעד".

כפר עזה לאחר הטבח (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
כפר עזה לאחר הטבח (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

מדוע מבקר המדינה בכל זאת מתחמק מכך?
"אני לא רוצה לדבר בגנות אנגלמן, אבל יתכן שהוא מתחמק כי הוא מפחד מביבי. אם הוא לא מכין דוח ביניים, הוא חוטא בתפקידו. אני דורש שהוא ימלא את חובתו המקצועית להגיש לי דוח מקוצר על סמך החומרים שהגיעו אליו. יש לו אין ספור עדויות של אזרחים שנפגעו".

"המבקר מבין מצוין את הדרך הלקויה שהממשלה טיפלה במפונים לבתי המלון והמצב עדיין לא השתנה. ניסיתי לקבל ממנו הסברים והוא טען שהוא עסוק מעל לראש. כבר שלחתי אליו ארבע מכתבים והייתי במשרדו פעמיים. בפעם האחרונה טרקתי את הדלת בעצבים. אבל אני עדיין לא מרים ידיים".

הטור המלא יפורסם מחר במעריב