המאבק נגד המינויים הפוליטיים: הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב את הארכת כהונתו של נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בשלושה חודשים נוספים, למרות שהוא היה אמור לסיים את תפקידו ב-10 בספטמבר. בינתיים, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הגישה את תגובתה לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד כוונת הממשלה לשנות את הליך מינוי הנציב החדש, ואישרה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל ייעוץ משפטי נפרד.

בהרב-מיארה הדגישה כי לדעתה, "החלטת הממשלה לגבי דרך מינוי נציב שירות המדינה יוצרת מצב חדש שבו ראש הממשלה יוכל למנות את מי שהוא חפץ בו לתפקיד, ללא עמידה בתנאי סף מקצועיים מינימליים של ניסיון, כישורים או התאמה". עוד ציינה כי "ההחלטה, שסוטה מהליך המינוי הקודם, אינה חוקית ומהווה צעד משמעותי להפיכת השירות הציבורי למערכת פוליטית".

"צה"ל לא יודע לגייס חרדים, עשה כל טעות אפשרית"

בנימין נתניהו  (צילום: Shalev Shalom)
בנימין נתניהו (צילום: Shalev Shalom)

ההחלטה להאריך את כהונתו של נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, התקבלה חרף העובדה שחרג מתקופת הכהונה המותרת לפי חוק קצובות כהונה. מכיוון שעדיין לא הושגה הסכמה בין הייעוץ המשפטי למשרד ראש הממשלה לגבי דרך מינוי הנציב הבא, הוחלט להאריך את כהונתו של הרשקוביץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו שואף לשנות את הליך המינוי כך שיוכל למנות את הנציב בעצמו, ללא ועדת איתור.

לפי החלטת הממשלה, המועמד שיבחר על ידי נתניהו יועבר לאישור הממשלה ולוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, אך בראש הוועדה לא יעמוד הנציב המכהן אלא נציב לשעבר או מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר. במצב זה, שבו לא נדרשת ועדת איתור, יוכל ראש הממשלה לבחור מישהו הנחשב ל"יס-מן" שיתאים לדרישותיו האישיות, במקום מינוי שיזכה לאמון ציבורי רחב ויוכל לשקם את שירות המדינה הנמצא בשפל.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הדגישה כי ההחלטה מאפשרת לנתניהו למנות לתפקיד כל אדם, ללא קשר לכישוריו, כל עוד לא יימצא פגם הקשור לטוהר המידות שמצדיק את פסילתו.

ממזכיר הממשלה נמסר בתגובה: "עמדת היועצת המשפטית לממשלה התומכת, שוב, בבקשת עותרים לצו ביניים נגד החלטת ממשלה, מבקשת לחרוג מחוק מפורש שקבע שהממשלה תמנה את נציב שירות המדינה ללא מכרז. עמדת היועמ"שית גם סותרת פסק דין מפורש של בג"ץ, שקבע כבר לפני 13 שנה, בהרכב שכלל את השופט עמית היושב גם בהרכב הנוכחי, כדלקמן: 'אין לומר כי מה שסביר עבור מינוי רמטכ"ל או מפכ"ל, אינו סביר עבור מינוי נציב שירות המדינה'".

עוד הוסיף מזכיר הממשלה: "נציב שירות המדינה מעולם לא מונה בדרך של ועדת איתור - כעמדת היועצת, אך מונה פעמים רבות ללא כל ועדה. הצעת הממשלה למנות נציב לאחר בחינה של הוועדה המיעצת בראשות השופט (בדימוס) גרוניס, כפי שמתמנה רמטכ"ל או מפכ"ל, מקיימת את פסיקת בג"ץ". 

בסוף הודעתו כתב המזכיר: "אם היועצת רואה בקיום פסיקת בג"ץ את 'הפיכת השירות הציבורי המקצועי לפוליטי', מה זה אומר על דעתה ביחס לדרך שבה מתמנים עד היום כל הרמטכ"לים והמפכ"לים?".