שני גורמים אמריקאים אמרו כי חמאס הוסיף בימים האחרונים דרישות חדשות ביחס לעסקה לשחרור החטופים, ובאופן ספציפי הרחיב את הדרישות בעניין  שחרור אסירים פלסטינים בשלב הראשון של העסקה, כך דווח היום (שישי) ב"ניו יורק טיימס".

לפי הדיווח, הגורמים מעריכים מאוד את התיווך הקטארי ומקווים שקטאר תוכל לשכנע את ארגון הטרור חמאס לבטל את הדרישות הנוספות ואפילו לצמצם את דרישותיהם הקודמות, בעקבות ההוצאה להורג של ששת החטופים בסוף השבוע שעבר.  

גם ״מסמך סינוואר״ שפורסם היום מראה - נתניהו לא המכשול לעסקה | אנה ברסקי

ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)
ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)

לפי הדיווח במהלך השיחות האחרונות, במסגרת הניסיון להגיע לנוסח פשרה, קטאר הציגה בפני חמאס שלושה נסחים שונים להסכם פשרה, כך לדברי חוסאם בדראן, בכיר חמאס שבסיסו בקטאר. הוא הוסיף שנציגי חמאס בחרו באחד מהם. 

לפי ה"ניו יורק טיימס" חמאס הסכים כי "השלב המאוחר בעסקה יותר יתמקד במיוחד בסוגיית ההחלפה", ניסוח שהשאיר דלת פתוחה לדיון פוטנציאלי בסוגיות אחרות.

"עשינו את זה כי אנחנו להוטים בנושא הפסקת האש", אמר מר בדראן. "אם יש כמה משפטים שיקלו על המשא ומתן ויובילו לאותה תוצאה - סוף המלחמה - אין לנו בעיה".

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

הוזכר כי גורמים רשמיים בחמאס הדגישו שגם אם הם יהיו מוכנים לקבל את הצעת הפשרה, הם לא יוכלו לעשות זאת ללא אישור הנהגת הארגון בתוך עזה, ובפרט אישורו של יחיא סינוואר. הקטארים הכירו בנקודה והפגישה הסתיימה ללא פריצת דרך, לדברי כמה מהגורמים המכירים את השיחות.

"המילה האחרונה היא של אלה בשדה הקרב" אמר מומחה קטארי למדיניות ציבורית ל"בניו יורק טיימס".