כשבוע לאחר השבת שש גופות החטופים שנרצחו בשבי חמאס בשבוע שעבר, ומחאות הענק שפרצו בעקבות זאת, הערב (שבת) מתקיימות הפגנות נוספות בשלל מוקדים ברחבי הארץ תחת הכותרת "תעצרו את העולם - די להפקיר אותם שם!".

נזכיר כי הערב, 11 חודשים בדיוק מאז 7 באוקטובר, 101 חטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה. העצרת המרכזית נערכת ברחוב בגין מול שערי בסיס הקריה. המארגנים טוענים מעל ל-400 אלף איש מפגינים במקום. במהלך המחאה, הודלקו מדורות בדרך בגין ונתיבי איילון נחסמו לסירוגין. 

מעצר החשודה בהשלכת החול על בן גביר מהווה כניעה לגחמותיו של השר | ליאור אקרמן
דדי שמחי קרא לראשי הצבא להתפטר ואז נכנס להלם מוחלט | מיקי לוין

במשטרה טענו כי קומץ קטן של מפגינים החלו להפר את הסדר בסוף המחאה ולהדליק מדורות ולהתעמת עם השוטרים, חמישה חשודים נעצרו. "יש להוקיע ולגנות כל ניצול של מחאה להפרת סדר והתפרעות אלימה. אסור בשום אופן לנרמל מעשי אלימות והפרות סדר במהלך מחאות ובכלל".

מחאה למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

עימותים קשים בהפגנה בחיפה

כאמור, הפגנות נוספות נערכות ברחבי הארץ, בין היתר באזור בית העמק ובלוחמי הגטאות. בהפגנה הנערכת בחיפה משתתפים לטענת המארגנים למעלה מ-10 אלף מפגינים שצעדו לאורך רחוב חורב. מארגני המחאה טוענים כי מפגינים שניסו לחסום את כביש פרויד במהלך ההפגנה, פונו באלימות משטרתית קשה ויש פצועים.

בכיר במשטרה אמר כי ״השוטרים נאלצו להזיז את המפגינים שחסמו כביש ראשי - ציר גישה מרכזי שמוביל לבית חולים שאם הוא חסום - זו סכנת נפשות. יותר מכך, הם הגיעו עם גדר תיל, צמיגים מוכנים להבערה וכלים לחסימת הציר. המשטרה הגנה עליהם כדי שלא ידרסו. הם סיכנו את עצמם, את הנהגים ואת השוטרים בזה שהם עמדו שם. יש מקום קבוע להפגנות באזור חורב שבחיפה ובניגוד למה שנקבע המפגינים ירדו למקום חשוך ומסוכן שלא נקבע בתיאום עם המשטרה. המשטרה הזיזה אותם לצד הדרך כדי לשמור עליהם שלא ידרסו וכדי שהציר יהיה פתוח. בנוסף, אין עצורים״.

גלי עשת בזק, ממחאת העם בחיפה: ״שאלות רבות הוצגו על ידי לקצין במשטרת חיפה, היכן המפגינים, האם נעצרו, האם פונו לבית החולים - תשובתם: אני לא יודע, לא מכיר. ידוע לי בוודאות שהיה יותר מפצוע אחד, מאלימות המשטרה. משטרת חיפה נכנסה עמוק לכיס של בן גביר, מדהים שפתאום קצונת חיפה סובלת מחוסר מידע בסיסי וכולם 'לא מכירים, לא יודעים'.

מפגינה מספרת: ״עשרות רבות של מפגינים המשיכו לדרך פרויד כדי לזעוק את זעקת החטופות והחטופים המופקרים. המשטרה נהגה באלימות קשה, השליכה מפגינים על גדר תיל - שמפגינים עצמם פרסו - ומספר אנשים נפגעו. אחר כך, ניסו השוטרים לפנות באלימות את המפגינים והטיחה אותם אלה על אלה״. אחד הפצועים טען כי "גררו אותי על הרצפה ותוך כדי דחפו מפגין אחר שנפל לי על הצוואר".

מורן זר קצנשטיין, מייסדת בונות אלטרנטיבה: "האלימות המשטרתית שוברת את השיאים של עצמה, כשקרוב למליון איש ואישה קוראים הערב לממשלה לסגור עסקה עכשיו! פעילות בונות אלטרנטיבה קיבלו שיחות איומים, צעירה נעצרה והועלמה והשוטרים בשטח איבדו כל רסן״.

עימותים קשים בהפגנה בחיפה (צילום: מחאת העם)

בעצרת של קיבוץ ניר עוז בכרמי גת, חשפה שורדת השבי עדינה משה לראשונה כי לאחר שחרורה נחקרה על ידי גורמי ביטחון, תיארה את מבוכי המנהרות מעזה כפי שזוכרת אותם, והדגישה כי לחץ צבאי והתקרבות הצבא תוביל לכך שמחבלי החמאס ירצחו את החטופים.

בהפגנה בהרצליה, קרא שר הביטחון לשעבר משה יעלון "לעבור ממחאה להתנגדות לממשלה". לדבריו, "את הממשלה הרעה הזו צריך להחליף מהר ככל האפשר, כדי להציל את המדינה מחורבן בית שלישי. אנחנו הרוב, לכן הם חוששים מבחירות. אנחנו צריכים להיערך למעבר ממחאה להתנגדות לממשלה העבריינית והמסוכנת, שלפי כל הסקרים איבדה לגיטימציה ציבורית".

משה יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
משה יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"את הממשלה הרעה הזו צריך להחליף מהר ככל האפשר, כדי להציל את המדינה מחורבן בית שלישי. אנחנו הרוב, לכן הם חוששים מבחירות. אנחנו צריכים להיערך למעבר ממחאה להתנגדות לממשלה העבריינית והמסוכנת, שלפי כל הסקרים איבדה לגיטימציה ציבורית", טען.

המטה הארצי של משפחות החטופים יחד עם ארגון "שומרות ושומרים על הבית המשותף" קיימו הפגנה למען החטופים בכיכר פריז בירושלים. במהלך ההפגנה קיימו נציגי "שומרות ושומרים על הבית המשותף" תקיעת שופרות גדולה לרגל פתיחת חודש אלול ובקריאה שלא להפקיר את חיי החטופים בעזה. 

דני מירן - אביו של עמרי מירן: "לפעמים אני זועק למה, למה הגענו עד הלום, מה פשענו, הפשע היחיד הוא אהבת הארץ, המולדת, התיישבות בארץ זבת חלב ודבש, במציאות היומיומית שלנו מאכילים אותנו רק מרורים, אני מצפה לימים עליהם אני חולם, ימים בהם ישובו אלינו כל יקירנו וכל איש ואשה בישראל, כל אחד בזמנו ישב תחת גפנו, תאנתו או סתם על הדשא בנחל עוז".

מאיה שמיאל- בת דודתם של יאיר ואיתן הורן: "ישראל היא מדינה חפצת חיים, שבנויה על ערבות הדדית, על שותפות גורל ועל ערך החיים. ולכן, המינימום המוסרי שאנחנו יכולים לעשות זה להחזיר אותם, את כולם, בעסקה. כי כשאנחנו כמדינה, כאומה, כעם, מוותרים על החטופים, אנחנו מוותרים על עצמנו. כשמדינת ישראל הוקמה, היא התחייבה להיות מקום מבטחים לכל יהודי ולכל אזרח שיבחר לחיות בה, מתוך מחויבות לשמור על חירותו האישית. כשאזרחים נחטפים מהבתים שלהם, מהמיטות שלהם, לא מדובר רק בפגיעה במשפחות שלהם, אלא בפגיעה ביסודות שעליהם בנויה המדינה כולה".

במשטרה חוששים מהסלמה במחאה; קנסות יחולקו

המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים. כאלף שוטרים מאבטחים את ההפגנה שמתקיימת הערב בקפלו וזאת כחלק מהיערכות מוקדמת בעקבות מידע מודיעיני על כוונה של קומץ מהמפגינים להוביל להסלמה בהפגנה, להבעיר מדורות, לחסום צירי תנועה , ולהפר את הסדר הציבורי תוך כדי ניהול עימותים מול שוטרים. בצל החששות, מפכ"ל המשטרה דני לוי הגיע לחפ"ק מחוז תל אביב וקיבל סקירה ממפקד המחוז ניצב פרץ עמר.

גורם במחוז תל אביב במשטרה מציין כי המשטרה כפי שחשפנו בסוף השבוע הצטיידה באמצעים לפיזור הפגנות בהם מכת"זית, בואש ואפילו רימוני הלם וזאת כדי למנוע הפרות סדר חמורות. בנוסף במשטרה מבהירים כי השוטרים קיבלו הנחיה להטיל קנסות בסך 1,000 ש"ח על כל מי שיפר את הסדר, יחסום צירי תנועה או יבעיר מדורות. 

מפגינים למען שחרור החטופים בנהלל (צילום: צביקה גולן)
מפגינים למען שחרור החטופים בנהלל (צילום: צביקה גולן)

"אנחנו נמשיך להכיל את אותם מפגינים ונשמור על ביטחונם, ואולם במקביל נגלה אפס סובלנות כלפי מפרי חוק וסדר שלא ישמעו להוראות שוטרים וינסו לממש את זממם מבעוד מועד במטרה להוביל להסלמת המחאות וליצירת פרובוקציות שיצולמו על ידם במתכוון. אנחנו ערים למתכונת המחאה וביחד עם זאת אנחנו מבינים כי בסופו של יום אנחנו נשארים להתעסק עם פורעי חוק שבאופן מובהק מגיעים להתחכך עם שוטרים ולהפר את הסדר", אמר גורם במשטרה למעריב.

הגורם ציין כי "אנחנו עושים הפרדה חד משמעית בין משפחות חטופים ומוחים נורמטיביים לבין מפרי חוק אלימים ופורעי חוק. יודעים שהם מגיעים במטרה מדויקת לחסום כבישים, להבעיר מדורות, לרסס גז, לירות זיקוקים וכל זאת במטרה להסלים את האירוע. לא נאפשר להם את ההתנהגות הזאת בשום צורה. צריך לזכור שהשוטרים בשטח סופגים אלימות קשה מהם גם בחיכוך איתם, הם מכים שוטרים מתחת לעין המצלמות. לא תהיה הכלה של אלימות מכל סוג שהוא. המשטרה תהיה באפס סובלנות ועם הרבה כוחות וזה אומר בהחלט גם שימוש עם רימוני הלם, מכת"זיות, בואש ועוד. המטרה לאפשר את המחאה אבל בשום צורה לא ניתן לקומץ המתריס שמחליט להפר את הסדר לעשות במקום כעולה על רוחו".