בעקבות דברי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר אתמול (שבת) כי המדינות בעולם המוסלמי צריכות להתאחד נגד "איום ההתפשטות" של ישראל במזרח התיכון - שלטענתו מעוניינת לכבוש מדינות באזור, שוחחנו עם ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק. ד"ר ירונג'ק שנולד וגדל בטורקיה, הוא מומחה לפוליטיקה ויחסי החוץ של טורקיה וביחסי טורקיה-ישראל וחוקר ופועל במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב.

הפוך, רג'פ, הפוך: טורקיה ניסתה לרסק את הכלכלה הישראלית וחטפה סטירה לפנים

כך הוא אמר: "כבר כמה שנים טובות ארדואן מדגיש את החשיבות של ארגון ושיתוף הפעולה האיסלאמי. זה לא סוד שהם רוצים להפוך את הארגון הזה לארגון משפיע יותר. החזון שלהם יתרכז בעיקר ביכולת קבלת החלטות משותפת של כל העולם המוסלמי, על מנת ליישם אג'נדה מאוחדת ובעיקר, מן הסתם, שמדובר על רצועת עזה פלסטינית וכולי, אז הוא תמיד נותן את הדוגמה הזאת כמצוקה של המערכת. זה לא מפתיע אותי בכלל".

ד"ר ירונג'ק הסביר: "עם כל הכבוד, ויש כבוד, יש מחלוקות מאוד עמוקות בעולם המוסלמי. אנחנו יודעים היטב שארגון שיתוף הפעולה האיסלאמי בדרך כלל מקבל החלטות סמליות ולכל מדינה מוסלמית יש אינטרסים שונים, למשל לערב הסעודית ולאמירויות יש אינטרסים אחרים מאיראן או לפקיסטן. אז גם לטורקיה יש מדיניות חוץ משלה והיא פשוט רוצה להשתמש בארגון שיתוף הפעולה האיסלאמי על מנת להכפיל את הלחץ המדיני שהם רוצים לראות. אני לא חושב שזה ישים, כי המדינות המוסלמיות מסתכלות מאותה זווית".

בנוגע לאייסנור אזגי אייגי, פעילת זכויות אדם עם אזרחות אמריקאית וטורקית שנהרגה ליד שכם, אמר המומחה: "ירי האזרחית הטורקית בשכם זה אירוע משמעותי בגלל העובדה שיש לה אזרחות אמריקאית ומן הסתם היא נולדה בטורקיה ולכן היא גם טורקית. לכן, ארדואן עוד הפעם משתמש בנאומו בהריגה של הטורקית הזאת על מנת להשליט נגד צה"ל. זה פשוט עוד קצת דלק לאש".