על רקע מתקפת הרקטות אתמול בלילה (בין שבת לראשון), שכללה כ-50 שיגורים מלבנון לעבר קריית שמונה והגליל המערבי, העיתון "אל-ג'רידה" הכווייתי פרסם היום דיווח לפיו בעלי תפקידים אמריקאים הציעו, בפגישה וירטואלית שנערכה לאחרונה עם עמיתיהם הישראלים, חילופי שטחים בין לבנון לישראל, כחלק מהסדר כולל שיסיים את העימותים לאורך הגבול, וכן יסגור סופית את הסכסוך הגבולי היבשתי בין לבנון לישראל.

לפי הפרסום, הצד הישראלי חזר במהלך הפגישה על הדרישה העיקרית לנסיגה צבאית מלאה של חיזבאללה למרחק 10 ק"מ מקו הגבול, דרישה שהארגון מסרב לה כעת. מנגד, עלו שתי נקודות תלויות ועומדות בהצעת וושינגטון להסדר דיפלומטי: הראשונה היא סוגיית "נקודה B1", נקודת הגבול המערבית ביותר ב"קו הכחול", הצופה לאתר התיירותי הישראלי בראש הנקרה. ההצעה שהוגשה בנוגע לנקודה זו היא הכרה בשיוכה ללבנון, כאשר כוחות האו"ם יתפרסו בה כגורם מהימן לשני הצדדים.

פיגוע בבקעת הירדן: שלושה נרצחים מירי במעבר אלנבי
זה פספוס ענק של ישראל מתחילת המלחמה - אבל עדיין אפשר לתקן

הנקודה השנייה היא סוגיית קיבוץ "משגב עם", המשתייך למועצה אזורית גליל עליון, וכאן האמריקאים מציעים אפשרות לחילופי שטחים באופן שלא ישנה את מאפייני הקיבוץ, תמורת שטח כפול מהשטח שנמצא בידי ישראל. הסוגיות הנוספות שנמצאות על הפרק, ביניהן סוגיית חוות שבעא, גבעות כפר שובא והחלק הצפוני של הכפר רג'ר נותרו לשלב מאוחר יותר.

בינתיים, אין תשובה ברורה בנוגע להסלמה משני הצדדים, והאם מדובר בהכנה לשלב צבאי חדש בעתיד במסגרת הרחבת הפעולות, או שזה נכלל במסגרת פגיעה באתרי החיזבאללה בכל אזור דרום הליטני.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סאלח אל-עארורי ומזכ''ל חזבאללה, חסן נסראללה (צילום: רשתות חברתיות)
סאלח אל-עארורי ומזכ''ל חזבאללה, חסן נסראללה (צילום: רשתות חברתיות)

כמו כן, המידע הדיפלומטי לגבי גורל החזית הדרומית של לבנון עדיין לא ברור, כאשר מקורות דיפלומטיים מערביים ואמריקאים מצביעים על שלילת האפשרות לפרוץ מלחמה רחבה, עם הבטחות שממשל הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן עושה את כל המאמצים האפשריים להגיע לרגיעה הן בעזה והן בשאר החזיתות. מנגד, הערכות דיפלומטיות מצביעות על כך שבישראל רוצים לנצל את התקופה מעכשיו ועד הבחירות האמריקאיות בנובמבר במטרה להחליש את חיזבאללה ככל האפשר.