שבוע עבר מאז הכרזתו המפתיעה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ באמירה שיקדם את תקציב המדינה לשנת 2025. מאז שהצהיר במסיבת עיתונאים על הצעדים בהם הוא מתכנן לנקוט בנוגע לאופי התקציב, מתקיימים דיונים קדחתניים בין גורמי הממשלה והמקצוע, חלקם בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אולם למרות שבתכנון צעדי התכנסות בגובה 35 מיליארד ש״ח ויעד גירעון שאפתני של 4% - נראה כי אתגר משמעותי לא פחות בהעברת התקציב יהיה אתגר פוליטי. מפרטים שחשף הערב לראשונה ב"מעריב" גורם המעורה בדיונים על תקציב המדינה עולה כי העבודה על התקציב נתקלת בקשיים שמציבים גורמים מסוימים בממשלה. 

בן גביר דורש להגביל את תנועת הפלסטינים בכבישים ביהודה ושומרון | פרסום ראשון  

הפגנת חרדים בלשכת הגיוס בתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת חרדים בלשכת הגיוס בתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)

לדברי הגורם, באמצע דיון שהתקיים אתמול (ראשון) אצל ראש הממשלה, נכנס שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) - דבר חריג כשלעצמו - והודיע כי אם לא יעבור חוק גיוס בשלושת השבועות הקרובים - לא יעבור תקציב מדינה. 

"זה היה אירוע מוזר מאוד, אפילו קוריוז", מעיד הגורם, "הדבר מעיב מאוד על התקווה שיעבור תקציב. בעוד יש אנשים שעובדים באטרף כדי לקדם את העניין, מרגיש שיש כאלה שלא רוצים בהעברתו".

הפגנות החרדים, בר אילן חסימות (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות החרדים, בר אילן חסימות (צילום: אבשלום ששוני)

הדברים באים ברקע איומים פוליטיים נוספים על העברת תקציב המדינה. כזכור,  יו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, ושר העבודה, יואב בן צור, הודיעו כבר שיתנגדו לתקציב כפי שמסתמן כרגע - זאת בעקבות ההקפאות המתוכננות בקצבאות הביטוח הלאומי. גם במפלגת עוצמה יהודית הצהירו כי ״תיקוני התקציב דוחים צרכים קריטיים למשטרה, שב״ס וכב״ה - ומהווים פגיעה בביטחון", אולם שם כבר הסירו את התנגדותם לכאורה מוקדם יותר היום. 

השר גולדקנופף בחר שלא למסור תגובה אך בסביבתו מאשרים את חשיפת "מעריב" ומציינים: הציבו לראש הממשלה תנאי - חוק גיוס או שאין תקציב.