הכתב הצבאי של חדשות 13, אור הלר, העיד היום (שלישי) בפני ועדת החקירה האזרחית לאסון השבעה באוקטובר. בעדותו התייחס לכשל המודיעיני והצבאי ולשיטת סבבי הלחימה של הדרג המדיני וראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפתח דבריו אמר: "אבי הקונספציה הוא ראש הממשלה הנוכחי. אני שמעתי ממנו לאורך השנים בכמה וכמה מפגשים ושיחות את מה שלימים יכונה הקונספציה של עזה. ראש הממשלה אמר לי לאורך השנים שהוא לעולם לא יורה לצה״ל לכבוש את עזה ולמוטט את שלטון החמאס, כי על הציר שצייר ראש הממשלה בין סינגפור, האלטרנטיבה מבחינתו הייתה סומליה, זאת אומרת שטח ללא משילות, שלטון כנופיות חמושות, ללא מונופול על אמצעי האלימות, ללא צבא מרכזי. מבחינת ראש הממשלה, זה היה הסיוט האמיתי - להגיע לסומליה, לטריטוריה ללא שלטון מרכזי שבה כל חמולה מעיפה רקטות מתי שבא לה, ומנהלת מדיניות ביטחון לאומי עצמאית".

פונה לקהלים חדשים? הרכש המפתיע של אביגדור ליברמן
לישראל יהיה וטו על המשוחררים בעסקה? התפתחויות במשא ומתן

"אני שמעתי אישית מראש הממשלה הזה לאורך השנים, בקדנציות שונות, את ההיגיון של שיטת הסבבים. שיטת הסבבים אמרה יש מפלצת מעבר לגדר. את המפלצת הזו צריך לקשור בחבל אל הקיר כדי שאנחנו נוכל לגדל את ילדינו בנחל עוז, ניר עוז, בארי ושדרות. למפלצת הזאת צריך לתת מדי פעם מכות עם נבוט על הראש, שזה באמת אינספור הסבבים. אני שמעתי מראש הממשלה שהוא לא האמין בשום אופן בתוחלת של פעולה צבאית למיטוט שלטון החמאס מעולם. בשנים האחרונות נוספה לקונספציה גם בואו נהפוך את עזה לגדה, נהפוך את החמאס לפת״ח. נזרוק לכלוב של המפלצת חתיכות סטייק כדי שתהיה שבעה ומבסוטה ותניח לנו, שזו בעצם הקונספציה", העיד הלר.

עוד הוסיף, "השיחה האחרונה שלי עם ראש הממשלה הייתה במבצע מגן וחץ, במאי 2023, חמישה חודשים לפני השבת הנוראה. וגם בשיחה הזו ראש הממשלה היה משוכנע שהקונספציה נכונה. כאשר אנשי המודיעין אמרו בדיונים 'אתם תראו שסינוואר לא יצטרף', והיו ויכוחים מקצועיים בתוך החדר, ובסופו של דבר הקונספציה הארורה זכתה לאשרור מחודש במבצע מגן וחץ, חמישה חודשים בלבד לפני השבת הנוראה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"ראש הממשלה בשיחה הזו היה משוכנע שסינוואר מורתע ולא רוצה מלחמה. סינוואר פניו להסדרה. וזה כמובן בתוך השנה האיומה של 2023, עם ההתפרקות הפנימית, עם האזהרות של הרמטכ״ל, של ראש אמ״ן, של ראש חטיבת המחקר, של ראש השב״כ, שהזהירו שאנחנו מקרינים חולשה והתפוררות פנימית למול הצד השני", ציין.

"אני מעיד כאן בפניכם, וכאמור אני אשמור על חיסיון מקורות ברשותכם, שלאחר מבצע שומר חומות במאי 2021, במפגשים שלי בשש עיניים ואוזניים עם בכירים בצה״ל ובשב״כ, אני שמעתי במו אוזניי את ההמלצה החד-משמעית לסיים את שיטת הסבבים, לחסל את סינוואר, לצאת למתקפת פתע על החמאס, לחסל את ראשי החמאס, כדי לעשות אתחול ליחסי ישראל ועזה. כמובן לספוג את המלחמה שהייתה באה לאחר מכן, אם זה רקטות על כל הארץ או ניסיונות חדירה", חשף הכתב הצבאי.

בהמשך אמר: "אחרי מבצע שומר חומות- ראש הממשלה ב-2021 הוא ראש הממשלה הנוכחי. הוא שמע את ההמלצות האלה בדיונים, כמובן אז זה היה סודי ביותר, נאסר עליי אפילו לרמוז על זה בשידור. אבל אני מעיד בפניכם שבתוך הדיונים היו המלצות של בכירי צה"ל והשב״כ, חברים, אי אפשר לעשות עסקים עם סינוואר, הוא לא צפוי. בסיום המבצע הייתה תמונה אייקונית של סינוואר עולה למשרד שלו בעזה, ככה הכול הרוס ומופצץ, מקים כיסא מההריסות, יושב רגל על רגל ומחייך. זו הייתה מבחינתו תמונת הניצחון. זאת אומרת, הרגתם בחמאס, הפצצתם, עשיתם, לא הרגתם אותי, לא חיסלתם אותי. ״משתלם״ לי לירות על עיר הבירה שלכם".

יחיא סינוואר (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
יחיא סינוואר (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"ההמלצה הזו הופצה למעלה, זה היה כמובן דבר מאוד מסווג ורגיש, נאסר עליי אפילו לרמוז על זה ברחל בתך הקטנה. כידוע, זה לא בוצע. ראש הממשלה לא רצה לבצע את זה. לאורך השנים מאז שומר חומות ב-2021 ההמלצות האלה עלו כמה וכמה פעמים, לא רק לראש הממשלה הזה, גם לראשי הממשלה שהיו זמן קצר שהחליפו אותו. לצערנו, זה לא בוצע", כך לדבריו.

על הכשל המודיעיני והצבאי אמר: "חשוב לי לסכם את מה שאני יודע על הדיון של השעה 3:00. רצף סימנים מעידים, זה הניסוח. אבל אינדיקציות להמשך השגרה. כמובן, חמאס אינו מעוניין במלחמה, וכך מסוכם הדיון של 3:00, עם האמירה ״אולי תרגיל, אולי הם חושבים שאנחנו נעשה משהו, במקסימום הם מכינים איזו פשיטה מוגבלת בנקודה אחת-שתיים, אבל רצף מעידים של אינדיקציות לשגרה״. מסכמים שנשוב ונדבר ב-8:00 בבוקר. המחשבה הייתה שכוחות האוגדה שהיו, כ-600 חיילים ו-13 טנקים, יתנו מענה לזה".

שופל פורץ את הגדר 7 באוקטובר (צילום: רויטרס)
שופל פורץ את הגדר 7 באוקטובר (צילום: רויטרס)

הלר הוסיף: "שאלת אותי על כוננות עם שחר. לימים, אחרי שהמלחמה פרצה, עשיתי כתבה גדולה על בחור ושמו רס״ן רועי צ׳אפל ז״ל, בחור מזיכרון יעקב, שבניגוד לכולנו כאן ב-7.10 ב-6:30 היה ער. הוא היה מפקד מוצב סופה בקו, והוא היה ער. הוא באמת קם ב-5:00 בבוקר לכוננות עם שחר. לימים הייתי במוצב סופה, ודיברתי עם החברים שלו ועם הפקודים שלו ועם המפקדים שהיו שם בגזרה, ושאלתי אותם הייתם ערים, מה ידעתם, מה עשיתם? התשובה הייתה שתינו קפה, אכלנו עוגיות והשקפנו על עזה".

"זאת אומרת, גם מי שהיה ער ב-7 באוקטובר ב-6:30 בבוקר לא היה לו מושג מהלילה הדרמטי של מה שמכנים בשב״כ ובצה״ל ״ליל הסימנים החלשים״, ושום פקודה לא ירדה למטה, אפילו לא לפעולות הכי בסיסיות של כוננות או ערנות. זו עובדה, וזה כשל נורא, שעליו מפקד האוגדה הלך הביתה, וכמובן עד הרמטכ״ל, כולם ילכו הביתה אני מעריך בזמן הקרוב", סיכם הלר.