רואה בעצמו מועמד לראשות הממשלה, קורא לתקוף באיראן, בטוח שראשי הצבא בורחים מאחריות, משוכנע שראש הממשלה בנימין נתניהו עומד לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, שגדעון סער בדרך לממשלה ומצהיר שלא ייכנס לממשלת אחדות: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בראיון נרחב לפודקסט מעריב. 

"אני רואה את עצמי כמועמד לראשות הממשלה", הצהיר ליברמן בשיחה עם כתבנו אנה ברסקי באופן חד משמעי, "ההחלטות שאנחנו חייבים לקבל בממשלה הבאה יהיו ההחלטות הכי קשות אי פעם מאז קום המדינה. אני בטוח שאם יש מישהו שיכול לעשות סדר וחייבים לעשות סדר, וחייבים לנהל את האירוע ולא לזרום עם האירועים, אני חושב שהיום מכל השחקנים בזירה הפוליטית, ההתאמה שלי היא מקסימלית".

ליברמן על ראשות הממשלה (צילום :מעריב אונליין)

בנוגע לדיווחים על כך שגורמים שונים בימין שוקלים ריצה משותפת בבחירות הבאות, ליברמן לא פסל שייקח בכך חלק אך היה ספקטי והדגיש שהשיקול המרכזי צריך להיות פרקטי. "אם ריצה משותפת נותנת יותר מנדטים, נרוץ במשותף", אמר, "ואם ריצה בנפרד נותנת יותר מנדטים נרוץ בנפרד".

פונה לקהלים חדשים? הרכש המפתיע של אביגדור ליברמן

לדברי יו"ר ישראל ביתנו, מאחורי הקלעים יש מאמצים לגרום לו להיכנס לממשלת אחדות, בין השאר של יו"ר ש"ס אלי דרעי. אולם לדבריו, הסיכוי שהוא יסכים להיכנס כעת לממשלת נתניהו – קלוש. "נתניהו פשוט לא ייתן לאף אחד לעבוד", אמר, "כבר הייתי בסרט הזה. אם הוא ירצה, ואני מניח שהוא ירצה להרחיב את הקואליציה, כי כבר לא קיימת שאלה האם הוא יפטר את שר הביטחון, אלא רק מתי. לדעתי, כל כוונתו היא להיפטר גם משר הביטחון וגם מהרמטכ"ל ולשים יס-מנים שאת תפקידם אפשר לתאר כעוזר של המזכיר הצבאי של ראש הממשלה. אני מניח שאנשי לשכתו של נתניהו ינסו להכניס את גדעון סער. אבל לדעתי נתניהו לא הסכים לתת לו את תפקיד שר הביטחון. הוא בטח יסכים לתת לו את משרד החוץ ולשים את ישראל במשרד הביטחון".

אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית מראיינת את יו''ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)
אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית מראיינת את יו''ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)

בנוגע למצב בעזה, ליברמן הציג עמדה נחרצת וקרא שלא להתערב בממשל האזרחי ברצועה אלא לעשות את ההיפך הגמור. "אנחנו צריכים להתנתק לגמרי מעזה", אמר, "כלומר, לסגור את כל מעברי הגבול. אין יותר, לא סחורות דרך נמל אשדוד, לא חשמל, לא מים, לא דלקים. במקביל יש לתת חופש פעולה מבצעי מוחלט לצה"ל ולפעול נגד התארגנויות מחבלים בכל העוצמה".

ליברמן מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה והצבא. "יש שם דוגמה בולטת של בריחה מאחריות של כל האחראים" על כישלון ה-7 באוקטובר, והוסיף כי "שר הביטחון הבא יצטרך לנער את המערכת בצורה מאוד מאוד יסודית. חייבים ללכת על איראן. זה ראש הנחש, זה ראש התמנון, זה התמנון הראשי". הוא טען כי ללא טיפול בבעיית איראן, לא ניתן יהיה להתמודד באופן אפקטיבי עם ארגונים כמו חמאס וחיזבאללה.

ליברמן על חיפוש האשמים (צילום :מעריב אונליין)

מבחינה פוליטית, ליברמן הדגיש את סוגיית גיוס החרדים, אותה הגדיר כ"מוקש" עבור הממשלה וקרא לאופוזיציה להתמקד בה "בגלל שיש לכך תמיכה רחבה גם בקרב מצביעי הליכוד והציונות הדתית. "מבחינתי העיקרון הראשון זה גיוס לכולם", אמר, "אין יעדים, אין דחיות, אין פטורים, כלום. בחינוך צריך לימודי ליבה חובה לכולם. כלומר, אסור שמערכת חינוך שלא מלמדת את לימודי הליבה תקבל אפילו אגורה אחת".