אחרי האיום של יו"ר יהדות התורה שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף למנוע את אישור תקציב המדינה 2025 אם חוק הגיוס לא יעבור בתוך שלושה שבועות, במערכת הפוליטית מביעים אדישות לאולטימטום החרדי.

גם בתוך סיעת יהדות התורה אומרים בשיחות סגורות שלא ברור להם מאיפה מגיע אותו איום פומבי של גולדקנופף, בייחוד לאור העובדה כבר תקופה ארוכה שהפוליטיקאים החרדים מעדיפים להצניע את הסוגיה הנפיצה הזו. לטענתם לא מדובר בלחץ מכיוון הרבנים וממילא ברור לכולם שהאופציה של הפלת הממשלה לא ריאלית מבחינת האינטרסים שלהם.

לפי לוחות הזמנים, בתחילת חודש אוקטובר הצעת התקציב תוצג ע"י שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפני הממשלה, שתצטרך לאשר אותה לפני הגשתה לאישור הכנסת. מנגד, לחוק הגיוס אין כרגע שום דד-ליין ברור. הדיונים אמנם ממשיכים בוועדת חוץ וביטחון אך אלו מתקדמים בעצלתיים ובסביבתו של יו"ר הוועדה אדלשטיין מבהירים שאיומים כאלו לא ישפיעו על מהלך ישיבות הוועדה. זאת גם לאור העובדה שהשבוע כלל לא יתקיימו דיונים בחוק הגיוס, ואין שום מסגרת זמנים ברורה עד אישורו הסופי.

משה גפני, יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני, יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במשרד האוצר מצידם ממשיכים לעבוד על הצעת התקציב כפי שתוכנן, כאשר האיום של גולדקנופף מבחינתם נוגע לראש הממשלה: "זה אירוע של נתניהו, האמירה הזו היא לא נגד השר סמוטריץ' וחוק הגיוס לא קשור".

כזכור אתמול (שני) פורסם במעריב שבאמצע דיון שהתקיים ביום ראשון אצל ראש הממשלה, נכנס לפתע שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) - דבר חריג כשלעצמו - והודיע כי אם לא יעבור חוק גיוס בשלושת השבועות הקרובים - לא יעבור תקציב מדינה. "זה היה אירוע מוזר מאוד, אפילו קוריוז", מעיד גורם המעורה בדיונים, "הדבר מעיב מאוד על התקווה שיעבור תקציב. בעוד יש אנשים שעובדים באטרף כדי לקדם את העניין, מרגיש שיש כאלה שלא רוצים בהעברתו".

השר גולדקנופף בחר שלא למסור תגובה אך בסביבתו מאשרים את חשיפת "מעריב" ומציינים: הציבו לראש הממשלה תנאי - חוק גיוס או שאין תקציב. בסביבתו של סמוטריץ' בחרו גם כן שלא להגיב.