ישראל הציעה לתת למנהיג חמאס יחיא סינוואר מעבר בטוח מחוץ לעזה, בתמורה לשחרור החטופים ולוויתור על השליטה ברצועה, כך אמר גל הירש, מתאם השבויים והנעדרים, בעוד הספקות בישראל ובעולם מעמיקים לגבי יכולתם של שני הצדדים להגיע לעסקה.

"אני מוכן לספק מעבר בטוח לסינוואר, משפחתו, מי שרוצה להצטרף אליו", אמר הירש בראיון היום (שלישי) במשרד "בלומברג ניוז" בוושינגטון. "אנחנו רוצים את החטופים בחזרה. אנחנו רוצים פירוז, דה-רדיקליזציה כמובן - מערכת חדשה שתנהל את עזה".

לא רק השמדת הכוח הצבאי: המסר שהעבירו תושבי רצועת עזה לחמאס
בזמן שחמאס מנסה להשתקם: צה"ל הנחית עליו שרשרת מכות אנושות

הירש הוסיף כי הוא הניח את ההצעה למעבר בטוח על השולחן לפני יום וחצי וסירב לאפיין את התגובה עד כה. הוא חזר ואמר שישראל תהיה מוכנה גם לשחרר אסירים שהיא מחזיקה כחלק מכל עסקה. הוא תיאר את ההצעה כחלק ממאמץ למצוא פתרונות חדשים, כאשר הסיכויים לעסקת חטופים נראים יותר ויותר קלושים. ארה"ב, קטאר ומצרים עובדות על הצגת הצעת הפסקת אש חדשה לישראל, אך הירש אמר שחמאס עד כה ביקש להכתיב תנאים במקום לנהל משא ומתן.

לא ברור אם חמאס יקבל את ההצעה לסינוואר לעזוב את עזה, במיוחד בהתחשב בהיסטוריה של ישראל של חיסול פעילי חמאס בחו"ל. בינתיים לא נלקחה אחריות באופן רשמי על ההתנקשות במנהיג חמאס איסמעיל הנייה ב-31 ביולי בטהרן, אך איראן האשימה את ישראל בחיסול. בנוסף לסיכונים, ישראלים רואים בסינוואר הן את המוח מאחורי התקפות ה-7 באוקטובר שהציתו את הסכסוך בין חמאס לישראל והן סמל למאבק הפלסטיני. כפי שראש הממשלה בנימין נתניהו עשה בעבר, הירש השווה את סינוואר להיטלר.

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

"במקביל, אני חייב לעבוד על תוכנית ב', ג' ו-ד' כי חייבים להחזיר את החטופים הביתה", אמר הירש. "השעון מתקתק, לחטופים אין זמן".

בניגוד להבטחה לסינוואר, הירש גם נשבע במה שהוא כינה "תגובה בסגנון מינכן" לפגוע ברוצחיהם של ששת החטופים שגופותיהם הוחזרו בסוף אוגוסט. זוהי התייחסות למסע ההתנקשויות שנמשך שנים, במהלכו חוסלו המחבלים הפלסטינים שהרגו את 11 הספורטאים באולימפיאדת מינכן בגרמניה, 1972. "יהיה מחיר לרציחות האלה", אמר הירש.

תיעוד מתוך המנהרה בו הוחזקו החטופים (צילום: דובר צהל)
תיעוד מתוך המנהרה בו הוחזקו החטופים (צילום: דובר צהל)

כל זאת על רקע הפרסום האחרון של דובר צה"ל, בו סופקו תיעודים מזעזעים מהמנהרה בה הוחזקו ששת החטופים. מדובר צה"ל נמסר כי הוא כוחות ישראליים מצאו שירותים מאולתרים, בקבוקי שתן, מזרנים, חטיפי אנרגיה וטונה שהראו שהחטופים היו בחלל הצפוף במשך זמן מה. החטופים נורו באמצעות שני כלי נשק שונים ו"מתו בעודם מגנים זה על זה". הגרי הדהד את דבריו של הירש, ואמר שכוחות ישראליים יצודו את האחראים.

מנהיגים ישראלים העלו בעבר את רעיון הגלות למנהיגי חמאס. במאי, נתניהו אמר לפודקאסט "Call Me Back" ש"הרעיון של גלות נמצא שם, תמיד דנו בו, אבל אני חושב שהדבר החשוב ביותר הוא שהם ייכנעו. אם הם יניחו את נשקם, המלחמה תסתיים".