הסקרים בארצות הברית צמודים מתמיד, אבל בחינת השיח באתרי החדשות וברשתות החברתיות לאחר העימות הנשיאותי הלילה (בין שלישי לרביעי) מראה שהישראלים כבר בחרו. מנתונים שניתחה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור מעריב, עולה כי המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ זוכה לתמיכה גבוהה יותר מהמועמדת הדמוקרטית קמלה האריס בקרב הגולשים הישראלים.

המהלך המדויק של האריס: המשפט שטראמפ לא הצליח לחזור ממנו

הבדיקה נערכה היום בשעות הבוקר ומהניתוח של מומחי באזילה עולה שלמרות שהעימות נערך בשעות הלילה הקטנות, הישראלים גילו מעורבות ועניין משמעותיים בנושא. מעל 28 אלף אינטראציות אותרו במחקר רק עד שעות הבוקר, כאשר השיח היה ער במיוחד ברשת X (לשעבר טוויטר). 

מניתוח הנתונים עולה שקיימת הלימה בין הדעות הפוליטיות של הגולשים לבין המועמד המועדף עליהם בבחירות בארצות הברית: הציבור שמזדהה כימני נוטה לתמוך יותר בטראמפ והציבור המזדהה כשמאל נוטה לתמוך יותר בהאריס.

מהנתונים שנאספו שיקקלו מומחי החברה את "מדד האהדה", שבוחן את אופי השיח כלפי כל אחד מהמועמדים. ציון פלוס 10 משמעותי שכל השיח שנוטר היה חיובי כלפי המועמד, 0 מייצג שיח מאוזן באופן מוחלט ומינוס 10 מייצג שיח שלילי באופן מוחלט. השיח על טראמפ היה חיובי ברובו, ולכן ציון הסנטימנט שלו עומד על פלוס 2.9, בעוד שהשיח על האריס נטה להיות שלילי יותר וציון הסנטימנט שלה עמד על מינוס 3.9.

מומחי החברה ציינו שהציונים הללו מצביעים באופן מובהק על כך שציבור הגולשים בישראל מעדיף את טראמפ על פני האריס, כאשר הטיעון המרכזי שחזר בעניין זה היה שניצחון שלה יסייע להפיל את ממשלת הימין בישראל. 

השיח החיובי על האריס התמקד בטיעונים שהיא סיפקה רושם ראשוני טוב יחסית לציפייה; שנראתה מלאת ביטחון; שסיפקה תשובות מנומקות ומלומדות; שהציגה אלטרנטיבה דמוקרטית ושפויה לנשיאות; שהאריס תעמוד מול ממשלת נתניהו; ושבחירה בה דווקא תעשה טוב לישראל בכך שהיא תלחץ על הפסקת הלחימה והחזרת החטופים. השיח השלילי התמקד בטענות שהאריס תתמוך בפלשתינים; שאם תיבחר ייגדל הסיכוי למלחמות בעולם; ושהיא נתמכת על ידי השמאל הקיצוני.

דוגמאות לשיח חיובי כלפי האריס: "מה שעשה טראמפ לנשיא ביידן קמלה האריס החזירה לו בגדול"; "מנומקת, ברורה ומלומדת"; "היא תעמיד מול ביבי ובן גביר תנאי, או שתקום מדינה פלסטינית או שתסתדרו בעצמכם"; "הציגה לראשונה אלטרנטיבה דמוקרטית אמיתית ומשמעותית לנשיאות"; ועוד.

דוגמאות לשיח שלילי כלפי האריס: "אם היא תבחר מלחמת עולם שלישית תפתח בטוח"; "טראמפ אמר את האמת, האריס שיקרה ועדיין כולם שם בעדה"; "יש ישראלים מעדיפים את האריס כדי למרר לנתניהו את החיים".

השיח החיובי על טראמפ התמקד בטיעונים שהוא אוהב את ישראל וייתן גיבוי לנתניהו; שהוא יימנע מלחמת עולם וישיב את הסדר העולמי על כנו; ושבקדנציה הקודמת טראמפ הוכיח נאמנות לישראל. השיח השלילי אודותיו התמקד בטיעונים שהוא נראה מחוייך וכעוס; שלא השיב באופן קוהרנטי לשאלות; שהתנהלותו תעלה את הסיכון למלחמת עולם; ושהוא אינו כשיר לשמש כנשיא.

דוגמאות לשיח החיובי כלפי טראמפ: "ניצחון לטראמפ זה ניצחון ליהודים"; "טראמפ זה ביבי עם לב טוב ובלי שרה והחרדים"; "טראמפ זה כל מה שטוב בביבי ובלי החסרונות שלו. דוגמאות לשיח שלילי כלפי טראמפ: "לא ברור איך אנשים בישראל בעדו"; "האריס חדה כמו תער וכריזמטית וטראמפ לא סימפטי ולא מחייך אף פעם"; "גם כשהיה נשיא, הוא לא מתאים בכלל".

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני השיח עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת מחקרי שאלה מסורתיים וסקרים מבוססי שאלון.