"כל עסקה שאנחנו לא יודעים את פרטיה נמדדת בראש ובראשונה בהיבט ביטחוני שנקבע בישיבות בקבינט. ש"ס בעד עסקה במתווה שיאושר בקבינט. אבל כל עוד אני לא יודע את הפרטים, אני סומך על אנשי הביטחון", אומר ל"מעריב" שר העבודה יואב בן צור.

לדבריו, "עד היום לא הביאו שום עסקה לאישור הממשלה, או מה תנאיה. אם תבוא עסקת חטופים, מועצת חכמי התורה תחליט מה עושים, כי המדובר בדיני נפשות וזה לא פשוט. זה דיון הלכתי, ומה שיתקבל - כל תנועת ש"ס תתיישר בהתאם". השר בן צור מודה כי לא שיער שהמלחמה תימשך תקופה ארוכה כל כך ומוסיף: "אני מקווה שבצפון לא נגיע למלחמה אלא להסדר מדיני. מלחמה זה הרוגים ופצועים, וזה קשה מאוד. הייתי בעשרות הלוויות וביקורים אצל משפחות חטופים וזה קשה".

השר בן צור: "החלטת היועמ"שית מנותקת מהמציאות - אין לה קשר לגיוס"

על הפלונטר בנושא גיוס חרדים מוסיף שר העבודה: "צריך להיות חוק גיוס משופר כדי לפתור את הבעיה. השבוע נפגשתי עם ראש הממשלה והוא אמר לי שהבעיה המרכזית היא שאין חוק גיוס. הוא פנה אליי ואמר: 'יואב, אם עושים את חוק הגיוס, אז פתרנו את כל הבעיות. מי שמקשה על חוק הגיוס הוא שר הביטחון, והוא לא מוכן לשתף פעולה'".

על עמדתו בנושא פסיקת בג"ץ נגד שר המשפטים בנושא מינוי נשיא בית המשפט העליון, הוא מוסיף: "אליה וקוץ בה. בכל נושא חייבים לכבד את פסיקת בג"ץ, אבל המקרה הזה הוא בעייתי וחייבים להגיע להסכמות. זה נראה לא טוב שהוא פוסק על עצמו".

על הצעת שר האוצר לשחוק את הקצבאות והשכר מדגיש בן צור שההצעה לא תעבור: "אני מאוד מקווה שזה יירד מסדר היום. אי אפשר לפגוע בציבור החלש, הסמוך בעיקר על קצבאות זקנה וילדים. אנשים לא יכולים לחיות כך, וצריכים לבחור בין תרופות לבין אוכל".

"אני מתפלא על שר האוצר שהוא לא מבין. יש הרבה מאיפה לקצץ בתקציב. לא מקצצים בשומנים. אולי צריך לקצץ יותר בתרבות או בדברים אחרים. זה לא. כמי שאמון על הביטוח הלאומי אני אומר באחריות, שמי שייפגעו הם הגב החלש של החברה".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"אני מעריך ששר האוצר אמר את הדברים על סמך נתונים שהציגו לו באגף התקציבים. לא ניתן לזה לקרות. זה יגיע לכנסת ולממשלה, ונילחם ונצביע נגד. נתניהו הודיע שלא ייתן לפגוע בקצבאות הזקנה והנכות, ואני מוסיף גם את קצבאות הילדים. לא אתן לפגוע גם בשכר המינימום, שזו משימת חיי".

על ההחלטה להפסיק את סבסוד מעונות היום למשפחות חרדים שלא מתגייסים מגלה שר העבודה: "השבוע התקיים בממשלה דיון בנושא, ורצו להגיע להחלטה שתתקבל בישיבה ביום ראשון הקרוב. אני עוד יכול להבין את ההחלטה על ביטול הסבסוד של אברכים שלא מתגייסים לצבא. מה אשם ילד שאבא שלו לא מתגייס. אם אשתו של אסיר המואשם ברצח מקבלת סבסוד, מדוע צריך לשלול מ־10,000 ילדים ל־6,700 משפחות עם אבות בגילים 18־26 את הסבסוד?

"בזכות הסבסוד, שיעור התעסוקה של נשים חרדיות דומה לשל המשפחות החילוניות, והן מסייעות לעלייה ברמת ההכנסה. אם יבוטל הסבסוד, ההורים יצטרכו לשלם 3,000־3,500 שקל למעון, שלא תמיד מפוקח. במקרה הגרוע, האם תפסיק לעבוד. האברך לא יתגייס, אלא ימשיך ללכת לכולל".

הראיון המלא עם השר יואב בן צור מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"