שר הפנים משה ארבל אישר כי הוא מקיים בימים האחרונים מגעים עם המפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי, בניסיון להביא לסוג של ממשלת אחדות. 

לאחר הפגישה עם יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, ח"כ גדי אייזנקוט מהמחנה הממלכתי ומנכ"ל מטה משפחות החטופים אורי הכהן, נמסר מלשכת השר ארבל: "הפגישה שהתקיימה בכנסת עם לפיד ואיזנקוט ולבקשת מטה משפחות החטופים, נועדה לקרוא לחברי האופוזיציה להיכנס לממשלת אחדות רחבה בראשות בנימין נתניהו ללא תנאי. השר ארבל הבהיר בפגישה בצורה ברורה כי סמכויות ניהול המו״מ בנושאים הללו אינן בידיו ומסורות אך ורק בידי יו״ר המפלגה הרב אריה דרעי".

שעון החול התהפך: בצה"ל מסמנים את המועד לפתיחת המלחמה בלבנון
הרמטכ"ל להורי החיילים החטופים: "אמרתי לדרג המדיני שלא יהיה את מי להחזיר"

השר ארבל לא לבד. בשבוע האחרון מתגברות בקרב חברי הקואליציה קריאות להקמת ממשלת אחדות. לאחר תמיכתם הפומבית של השרים מיקי זוהר וגילה גמליאל במהלך, ביום שישי הצטרף גם ח"כ אלי דלל מהליכוד, שכתב בחשבון ה־X שלו: "בשנה האחרונה בכלל ובימים אלו בפרט, כשאני יושב עם משפחות חטופים ונופלים, קול אחד ברור עולה מכולם: קריאה לאחדות. מול האתגרים הרבים הניצבים בפנינו, עלינו להניח בצד מחלוקות ואגו. זוהי בקשתם, וזו קריאתי לכל חבריי מהמפלגות הציוניות - הגיע הזמן להתאחד". 

גם שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית) ביטא השבוע סנטימנט דומה: "אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית, לאחר 2000 שנות גלות ולמעלה מ־76 שנות תקומה, ואלו הן הפרופורציות ההיסטוריות שאליהן צריך להתכנס. הן רחוקות מסקרי מנדטים כאלה ואחרים. זו העת לאחד כוחות ולדעת לפעול יחד, האתגרים בעתיד הקרוב מחייבים זאת ביתר שאת".

פעילות הכוחות במבצע בחטיבת הבקעה והעמקים (צילום :דובר צהל)

השר סופר הוסיף: "המלחמה הנוכחית על שלל אתגריה מכילה מורכבויות רבות, והן אינן צבאיות או מדיניות גרידא. אנחנו נדרשים ונידרש להחלטות דרמטיות לישראל. ההחלטות נוגעות לעולם הערכים ולנימיה הרגישים ביותר של מדינת ישראל, והן משליכות על עתידנו הביטחוני וחוסנו הלאומי של העם בישראל. אנחנו נדרשים לרוח גדולה מאחדת, שמאמינה בעם ובניצחון, נדרשים לערבות הדדית ולסולידריות שלא הייתה כמותה".

לפני כשבועיים פורסם כי יו"ר ש"ס אריה דרעי נפגש עם מטה משפחות החטופים במטרה להביא למהלך גדול של ממשלת אחדות, תוך הכנסת מפלגות אופוזיציה לקואליציה במקום עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר. ההערכה היא שדרעי מושך להקמת ממשלה חלופית לתקופה של כחצי שנה במטרה לקדם עסקה לשחרור חטופים ולסיים את המלחמה בצפון, ולאחר מכן לקבוע תאריך מוסכם לבחירות. 

אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

המגעים של השר ארבל עם יש עתיד והמחנה הממלכתי נעשים בתמיכת דרעי. ומוגדרים כ"יוזמה להקמת ממשלת החזרת החטופים". לדברי בכיר בש"ס, "נתניהו מבין שגם אם תהיה לו אפשרות להביא עסקה לשחרור חטופים – לא תהיה לו תמיכה פוליטית בקואליציה הנוכחית. לכן, חשוב להקים קואליציה שתתמקד גם בהחזרת החטופים וגם בסיום המלחמה".

לאחרונה אמר השר ארבל בפגישה עם הורי התצפיתניות החטופות אגם ברגר ונעמה לוי כי "המשימה העיקרית של הממשלה צריכה להיות השבת החטופים וחתירה להקמת ממשלת אחדות רחבה".