המגעים בין מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראש מפלגת הימין הממלכתי, גדעון סער, אשר במשך שבועות התנהלו באופן מקוטע ובקצב איטי, התעצמו בימים האחרונים.

על פי מקורות פוליטיים, בשיחות עם גורמים מטעם הליכוד וראש הממשלה, סער התייחס ל"תיק בכיר" ולא דרש באופן בלעדי את תיק הביטחון. זאת, לאור העובדה כי בסביבתו הקרובה של נתניהו הייתה התנגדות למינויו של סער לשר הביטחון, על רקע משקעי העבר. בנוסף, באותן שיחות, סער העלה את הצורך להבטיח שריונים ברשימת הליכוד עבור שני חברי סיעתו: חברי הכנסת בוסקילה והשכל.

יריב לוין המתווך: התקרבות דרמטית בין גדעון סער לנתניהו
אביגדור ליברמן חושף בראיון מיוחד: "ייתכן שגדעון סער ייכנס לממשלה בקרוב"

בליכוד התרשמו כי סער עצמו בטוח שאם וכאשר יחליט להתמודד בליכוד, יוכל להיבחר למקום ריאלי ללא שריונים, וכך גם חברו למפלגה, חבר הכנסת זאב אלקין, שגם עבורו לא התבקש שריון.

עם זאת, גורמים בליכוד מביעים ספקנות באשר לאפשרות להבטיח שריונים לאנשי הימין הממלכתי. זאת בשל העובדה כי חוקת הליכוד דורשת רוב מיוחד של חברי המרכז לאישור הסכם עם מפלגה אחרת. בתוך הליכוד קיימת התנגדות לשריון מקומות על חשבון חברי הכנסת ומועמדים חדשים מהליכוד.

השר זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השר זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המגעים לצירוף הימין הממלכתי לממשלה אכן היו אינטנסיביים והתקדמו יפה עד שטורפדו (זאת אומרת ,עוכבו זמנית) על ידי מקורבים מסוימים לנתניהו שהדליפו לתקשורת את דבר המו"מ , כולל מספר תנאים שנועדו לעורר התנגדות בקרב חברי הליכוד. הערכה היא כי אם גדעון סער יסכים לתיק ביטחון ללא תנאים נוספים, המהלך צפוי לצאת לפועל.

למעריב נודע כי לאחרונה הועלתה האפשרות להעניק לסער את תיק החוץ, כאשר לישראל כ"ץ יוצע תיק הביטחון. לטענת גורמים בכירים בליכוד, המהלך כולו הגיע על רקע חילוקי דעות בין נתניהו וגלנט, כולל התקפות אישיות של שר הביטחון על ראש הממשלה. זה שבועות מספר שבליכוד טוענים כי עניין הדחת גלנט הוא "נושא סגור" שעליו כבר הוחלט והשאלה היא "מתי" ולא "האם". לטענת הגורמים המעורים, קיימת הסכמה עקרונית, אך השלמת הפרטים ויישום חלק מהם כרוכים במהמורות לא פשוטות במוסדות הליכוד.

עם זאת, גורמים המקורבים לראש הממשלה מצננים את ההתלהבות וטוענים כי "הנושא של הצטרפות גדעון סער אכן חם, אך רחוק מלהיות סגור. ראשית כל - כי המהלך כולו כרוך בהחלטה רשמית על פיטורי גלנט מתפקידו. אמנם עקרונית ראש הממשלה מעוניין להחליף את גלנט במשרד הביטחון, אך מעשית הצעד הזה, כמובן, מורכב מאוד."

במערכת הפוליטית מעריכים כי ההדלפות על ההתקדמות לקראת הצטרפותו של גדעון סער לממשלה יצאו כדי להכשיר את הקרקע ולהכין את דעת הקהל לאירוע שכונה "פיטורי גלנט-2". לצד זאת, על פי כלל פוליטי בסיסי, "מי שבא להדליף - בא לטרפד".