"בא טיפש אחד ושולח צווים בשביל הגיוס", אמר בחודש יולי האחרון הרב מאיר צבי ברגמן, אחד מהרבנים החשובים בציבור החרדי, מיד לאחר ההחלטה של שר הביטחון, יואב גלנט, למלא את הוראת בג"ץ לשלוח צווי גיוס מיידים לאלפי צעירים חרדים. הזעם בציבור החרדי בסוגיית הפטור מגיוס לצה"ל לא הופנה בחודשים האחרונים כלפי הממשלה אלא על שר הביטחון שהפך להיות "אויב הקואליציה".

זה היה סידור נוח לכולם. במציאות: הפוליטיקאים החרדים לא סיפקו את הסחורה, התרשלו בתפקידם ולא הצליחו לקדם את החוק. נתניהו לא עמד בהתחייבויות והח"כים בליכוד או במפלגות אחרות איימו להצביע נגד. לכולם היה מתאים להטיל את האחריות על האשם התורן: יואב גלנט.

ביקורת מהליכוד: "לצערי גרירת רגליים מתקבעת בקרב הממשלה הזו"
לאחר הקרנת "תיקי ביבי": נתניהו דורש לפתוח בחקירה פלילית נגד דרוקר

והוא במקום לנסות להרגיע, רק שפך שמן למדורה והפך אותה למוקש פוליטי משמעותי עם איום ממשי על הקואליציה הנוכחית. גלנט אסר על מערכת הביטחון לנהל דיון על נוסח החוק עם ראשי הקואליציה והמחוקקים בכנסת, נתן ווטו לבני גנץ על קידומו גם בתקופה שכבר פרש מהממשלה והתנהל ממש כמו "פיל בחנות חרסינה". הגישה של או הכל או כלום הפכה להיות מנת חלקו.

רבים נטו לחשוב שהחרדים רק שמחו מהדיווחים על הפיטורים הצפויים של שר הביטחון במהלך המלחמה אבל האמת היא שהם גם דחפו את נתניהו לאירוע, לא הותירו לו ברירה. בשבוע שעבר נכנס יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, לדיון שהתקיים בלשכתו של נתניהו. בתוך החדר ישב ראש הממשלה, שר האוצר סמוטריץ' וכמה אישים נוספים. הדיון שהתנהל על תקציב המדינה לשנת 2025 נקטע וגולדקנופף הבהיר: "לא יהיה תקציב אם לא יהיה חוק פטור מגיוס". נתניהו הבין את המסר.

ראש הממשלה מעוניין לקדם תקציב כדי לשמור על שרידות הממשלה לשנה אחת נוספת. לשם כך הוא יידרש לאשר את חוק הפטור שהחרדים כל כך מעוניינים ביקרו. עם גלנט כשר הביטחון זאת תהיה משימה בלתי אפשרית. אז מה עושים? מחליפים אותו. גדעון סער צפוי להיות הרבה יותר נוח. החרדים יותר סומכים עליו, הפעם לא רק על בסיס תחושות בטן. הם גם ניהלו איתו וסביבתו הקרובה שיחות אינטנסיביות על כך.

סער מצידו הצהיר כי החקיקה צריכה להיות מבוססת על צרכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון. כשצה"ל מעוניין לגייס רק 3,000 חרדים בשנה הקרובה מבחינת החרדים זה בסדר גמור. הם יחתמו על זה מחר בבוקר.

לחרדים אין ממש אלטרנטיבה. הם לא יכולים לאיים יותר מידי על נתניהו עם ממשלה בראשות גנץ או לפיד אבל ראש הממשלה יודע שאת הברית איתם אסור לאבד. היא בהרבה יותר רווחית מאשר מזיקה ולכן יהיה מוכן ללכת עבורם צעד כה משמעותי, גם בשיאה של המלחמה. כך הוא מפרק מוקש משמעותי שמאיים על שלמותה של הקואליציה.

למרות החגיגות, גם אם מהלך ההדחה של גלנט ייצא לפועל - לא בטוח שהחרדים יקבלו את מבוקשם. בש"ס וביהדות התורה חוששים כי לא יהיה רוב לחקיקה בקואליציה הנוכחית עם מתנגדים בתוך הליכוד. "נתניהו הבטיח ליישר קו עם כולם אבל אנחנו יודעים שעם הבטחות אנחנו לא הולכים למכולת". במצב כזה, ייתכן שגם ההדחה של "אויב הקואליציה" לא ממש פתר לה את כל הבעיות.