ברקע המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים, שנוצר בגלל הפערים בין עמדות הצדדים שהמתווכות לא מצליחות לצמצם, ומתוך המאמצים למנוע מלחמה בין ישראל לחיזבאללה - בזמן האחרון, ובאופן חשאי, מתגבשת בין הצדדים תכנית חלופית.

על פי המקורות המעורים, בקרב בכירי הממשל האמריקאי התגבשה ההבנה כי מתווה לעסקה שמבוסס על שלבים "לא עובד", ולכן יש לעבוד על רעיונות חלופיים.

גאולה אבן סער חושפת: "מאז הפרסום על מינויו של גדעון - אני מקבלת אלפי איומים"
נתניהו במתקפה על ראש ממשלת בריטניה: "ההיסטוריה תשפוט"

התכנית החלופית מדברת על איחוד של שלבי העסקה. שורה של גורמים, גם בישראל וגם בארצות הברית, לאחרונה מגיעים למסקנה כי חייבים לדלג על שלב הביניים, כי כל מהלך המו"מ מוכיח שהוא מקשה על הצדדים להשיג הסכמות.

הרעיון החלופי מציע עסקה כוללת, בשלב אחד, כאשר כל החטופים, החיים והמתים, חוזרים לישראל בפעימה אחת; המחבלים משתחררים מבתי הכלא הישראלים; המתווכות מתחייבות על פירוז רצועת עזה ועל הוצאת ראשי חמאס למדינה שלישית. על פי התכנית החלופית שנידונה, בתמורה לכל הסעיפים המוזכרים מעלה, ישראל תתחייב לצאת משטח הרצועה - תוך ההתחייבות של המתווכות להציב בעזה כוח רב-לאומי שיפקח על יישום ההסכם, בדגש על פירוז הרצועה מנשק (פירוק מחסני הטילים שנותרו לחמאס, הריסת המנהרות וכו').

מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, ופעילים המרכזיים של ארגון הטרור יקבלו אפשרות לצאת מהרצועה למדינה שלישית. כמו כן, חלק גדול מהמחבלים הכבדים שישוחררו במסגרת העסקה - יועברו למדינות שלישיות ולא יחזרו לעזה או לשטחי הרשות הפלסטינית.

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

הגורמים המעורים בדיונים על התכנית החלופית מסבירים כי "כל המלחמה הנוכחית על ציר פילדלפי נסובה סביב השאלה מה יהיה בזמן הביניים שבין שלבי העסקה. אם לומדים את המתווה שהציג הנשיא ביידן, מסיקים כי מדובר בטווח של מספר שבועות בלבד. הרי בשלבי ההמשך ישראל מתחייבת לעזוב את כל שטחי הרצועה, גם אם בישראל לא מאמינים כי בפועל הצדדים יגיעו למימוש של שלבי ב' ו-ג' של המתווה המקורי".

לטענת הגורמים המעורים בשיח סביב החלופה האפשרית למתווה ביידן, שיקול נוסף לטובת הסדר הקבע המבוצע בשלב אחד הוא העובדה כי בארץ גובר ומתרחב הקרע בין משפחות החטופים, כאשר קרובי החיילים והגברים הצעירים טוענים כי המתווה הנוכחי פירושו גזר דין מוות על החטופים שלא ישוחררו בשלב הראשון. מקדמי הרעיון של עסקה כוללת סבורים כי התכנית הזאת צפויה לקבל תמיכה ציבורית רחבה יותר מהמתווה הנוכחי ולאחד את משפחות החטופים.

באשר לסוגיית הפיקוח של הכוח הרב-לאומי על יישום ההסדר, בדגש על פירוז רצועת עזה - נשקלות מספר אופציות, ביניהן - הכוח הרב-לאומי המורכב מכוחות האמריקניים וממדינות ערב הסוניות, וכן - האפשרות לשכור שירותים של חברה פרטית שתאבטח את הנקודות הקריטיות.

אם ההסכם הכולל לא ייושם במהלך תקופה מסוימת, המוגדרת מראש בהסכם, הדבר ייחשב להפרת ההסדר וישראל תשאיר לעצמה את הזכות לחזור לרצועה.

רעיון התכנית החלופית שכולל התייחסות לאי חיסול של סינוואר ויציאתו למדינה שלישית מתכתב עם הדיווחים בתקשורת הערבית, לפיהם אחד הבכירים במצרים, ששוחח עם אישים אמריקנים אמר כי "סינוואר מדגיש שיש להבטיח את ביטחון חייו ושלומו", כלומר שישראל תתחייב לא תחסל אותו בכלל, מרגע העסקה והלאה. על פי הדיווח, יחיא סינוואר העביר מסרים קצרים וברורים, בידיעה שהם יעברו ידיים רבות, פלסטיניות, אמריקניות ומצריות, והוא מעריך שהם יגיעו לידי בכירים בישראל.