נשיא צרפת, עמנואל מקרון התראיין היום (שבת) לרדיו פראנס אינטר ושם התבטא בעד עצירת משלוחי הנשק לישראל המשמשים את צה"ל בלחימה  ברצועת עזה.

"אני חושב שהיום, העדיפות היא שנחזור לפתרון מדיני, שנפסיק לספק נשק ללחימה בעזה. צרפת לא מספקת נשק לישראל", אמר מקרון בריאיון לתחנת רדיו ציבורית בצרפת.

לעשות את הבלתי אפשרי: האם ישראל מסוגלת לתקוף לבדה את הגרעין האיראני?

בתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "ישראל תנצח עמכם או בלעדיכם  - אבל הבושה שלכם תהדהד הרבה אחרי שישראל תנצח". בישראל אומרים בתגובה כי "הראיון עדיין לא התפרסם כך שעדיין לא ברור מה בדיוק אמר הנשיא. בפועל צרפת לא מספקת כרגע נשק. והנשק שסיפקה בעבר היה שולי ולא משמעותי למאמץ הלחימה הישראלי".

התבטאות זו מצטרפת לדבריו של מנהיג מפלגת השמאל "צרפת הבלתי כנועה", ז'אן-לוק מלנשון מוקדם יותר היום (שבת): "הצבא" הישראלי הרס בתי ספר ובתי חולים ואף אחד לא עושה כלום!". עד כה לא נרשמה התייחסות מצד שר החוץ, ישראל כץ וגורמים ישראליים נוספים לאמרות והתבטאויות אלו. 

התבטאויות אלו של בכירים בצרפת מגיעות לאחר שרק בחודש האחרון הצביעה צרפת באו"ם בעד ההצעה הפלסטינית הקוראת לסנקציות ואמברגו נשק נגד ישראל. כזכור, העצרת הכללית של האו"ם אישרה את ההצעה הפלסטינית כאשר 124 מדינות תמכו בהצעה, 14 התנגדו ו-43 נמנעו. 

ההחלטה שהתקבלה ברוב גדול באו"ם היא אומנם הצהרתית ולא מחייבת, אך בישראל התעורר החשש כי זו תהווה תקדים למדינות לקדם חרמות ואמברגו על ישראל. 

בנוסף, בחודש שעבר שר החוץ של בריטניה, דיוויד לאמי הודיע כי בריטניה תשעה 30 מתוך 350 רישיונות לייצוא נשק לישראל. הייצוא שהושעה כולל ציוד לשימוש במלחמה בעזה, ובו רכיבים למטוסי קרב, מסוקים וכטב"מים. לדבריו, ייעוץ משפטי עצמאי קבע כי יש "סכנה ברורה" כי בחלק מהייצוא הבריטי לישראל ייעשה שימוש ב"הפרות חמורות של החוק הבינלאומי בעזה". 

שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי בירך את בריטניה בחודש שעבר על החלטתה: "בריטניה עשתה נכון כשהפסיקה חלק מהרישיונות ליצוא נשק לישראל".  ואף קרא לכל המדינות להטיל אמברגו נשק על ישראל: "אנו קוראים להרחיב את ההשעיה הזו ומבקשים מכל המדינות להטיל אמברגו מלא על נשק לישראל. כל עוד התוצאות אינן אמיתיות, נתניהו לא יפסיק את התוקפנות שלו כלפי עזה ויהודה ושומרון, ולא יפסיק להפר את החוק הבינלאומי ולסכן את ביטחון האזור כולו". 

שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי (צילום: רויטרס)
שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי (צילום: רויטרס)