בדיון שנערך לאחרונה בנוגע להצעת החוק להפסקת פעילות אונר"א בישראל, גורמים בכירים במטה לביטחון לאומי (מל"ל) ובמשרד החוץ הביעו חששות מפני ההשלכות המשפטיות והדיפלומטיות של הצעה להכריז על אונר"א כארגון טרור.

לדברי אותם גורמים, צעד כזה עלול להוביל לבעיות משפטיות מורכבות ולהשפיע על ההחלטה האפשרית של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון. עם זאת, צוין כי החוק המוצע בנוגע להפסקת פעילות אונר"א בירושלים אינו בעייתי מבחינה זו.

הסוף לפעילות אונר"א בישראל? תוכר כארגון טרור וקשריה עם ישראל ינותקו
"מנציחה את הסכסוך": סוף לפעילות אונר"א בישראל?

בדיון החסוי הצהירה נציגת השב"כ כי אונר"א מהווה "סכנה ביטחונית למדינה". נציג משרד המשפטים, שנכח אף הוא בדיון, הביע תמיכה בהצעת החוק לסגירת הסוכנות, אך הזהיר מפני ההשלכות האפשריות של מהלך זה, שטרם ננקט עד כה.

דן אילוז (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דן אילוז (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לכן, במערכת הפוליטית נרקם תרגיל שמטרתו לפצל את החוק ובכך לעקוף את הבעיות המשפטיות שעלולות להתעורר. הצעת חוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת בועז ביסמוט ושרן השכל שואפת להפסיק באופן מוחלט את פעילות אונר"א בירושלים. על פי ההצעה, אונר"א לא תוכל להפעיל נציגות, לספק שירותים או לקיים כל פעילות – במישרין או בעקיפין – בשטחה הריבוני של מדינת ישראל. ח"כ ביסמוט ממשיך לקדם את הצעת החוק בשל האזהרות שהוצגו בדיון.

בועז ביסמוט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בועז ביסמוט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ישנה הצעת חוק נוספת של חברי הכנסת חיים כץ, דן אילוז, טטיאנה מלינובסקי וקבוצה נוספת של חברי כנסת הקובעת כי ישראל מבטלת את המעמד הדיפלומטי שניתן לאונר"א וכי על כל נציגי המדינה אסור לעמוד בקשר עם נציגי הסוכנות. 

בהמשך, בדיון ובהצבעה בוועדה חוקי אונר"א עברו יעלו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין: "בעיית אונר"א לא החלה ב 7 באוקטובר, אלא רק צפה ונחשפה במלוא שטניותה. מזה שנים ארוכות שחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית מעלים את הנושא ומקדמים הצעות חוק בנושא. כולנו ראינו את הפעילות של אונר"א בשביעי באוקטובר - דאגה ל"סעד ולתעסוקה" לא הייתה שם. אנחנו יודעים שחלק מהחטופים הוחזקו בידי עובדי הארגון".

ח"כ דן אילוז, מיוזמי הצעת החוק, כתב עם העברת הנוסח לקריאה שנייה ושלישית: "אונר”א הפכה מזמן ממוסד הומניטרי לכלי שרת בידי הטרור, תוך שהיא חרגה מתפקידה, והפכה לבעלת ברית של חמאס במאבק נגד ישראל. הצעת החוק שלי לניתוק הקשרים עם אונר”א היא הכרחית לביטחונה של ישראל ולשמירה על ריבונותנו. כל מי שמסייע לטרוריסטים לא ייהנה מהחסות והחסינות של מדינת ישראל".

מתנועת אם תרצו נמסר: ''מנחם בגין העביר את החלת הריבונות ברמת הגולן בשלוש קריאות באותו היום. אנו קוראים ליו"ר הכנסת, לראשי הקואליציה והאופוזיציה לסכם בהקדם על מועד כינוס המליאה עוד בחודש אוקטובר, כדי להשלים את החקיקה לסגירת אונר"א. כך תוכל מדינת ישראל לפתוח דף חדש ביחסים עם שכניה, ללא שקר הפליטים וללא חינוך להסתה. אנו מברכים את יו"ר הועדה ואת חברי הכנסת שסייעו ודחפו לקידום החוק!"