הבוקר, שלחו כלל ראשי רשויות העוטף  -  אלון דוידי, ראש עיריית שדרת, איתמר רביבו, ראש מועצת חוף אשקלון, יוסי קרן, ראש מועצת שער הנגב, גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול ותמיר עידאן, ראש מועצת שדות הנגב - ביחד עם מנכ"ל תנועת "עתיד לעוטף", אהד כהן, ומנכ"לית תנועת "פורום הביתה", אילה לונדנר,  מכתב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ולמנכ״ל משרד רוה״מ ומ"מ ראש מנהלת תקומה, יוסי שלי. במכתבם הם קוראים לעצור את הכוונה לקצץ כמיליארד שקלים מתקציב תקומה, המיועד לשיקום ופיתוח יישובי העוטף, ולעגן את "חוק תקומה" במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

כשנה לאחר טבח ה-7.10, חוק תקומה, אשר נועד לקבוע את גבולות חבל התקומה כאזור מיקוד לאומי ולעגן בחוק את סמכויות המנהלת ואת התקציבים הדרושים לשיקום החבל, עדיין לא חוקק. ככתוצאה מכך, התקציבים הדרושים לשיקום ופיתוח יישובי קהילות עדיין לא הופשרו והפרויקטים הקריטיים לשיקום מתעכבים. בנוסף, היעדר מינוי קבוע לראש מנהלת תקומה מעכב עוד יותר את התהליכים ומונע ניהול יעיל של תקציבי השיקום.

תזכיר חוק תקומה פורסם באפריל האחרון, אך מאז לא התקדם להליך חקיקה פרלמנטרי. יתר על כן, תקציב תקומה כבר קוצץ פעמיים במיליארדי שקלים במהלך השנה, וכעת עומד בפני סכנת קיצוץ נוספת. כתוצאה מכך, בניית האמון המחודשת בין תושבי העוטף למדינה ומוסדותיה הופכת לבלתי אפשרית, כאשר המדינה לא רק שלא מקדמת את הליך השיקום – היא למעשה מעכבת אותו.

לאור זאת, כלל ראשי הרשויות, תנועת "עתיד לעוטף" ופורום הביתה מדגישים במכתבם כי יש לעגן את התקציבים בחקיקה ולקבע את גבולות החבל, על מנת להבטיח יציבות ארוכת טווח. חוק ההסדרים הקרוב, שיוגש לאישור הממשלה והכנסת יחד עם תקציב 2025, מציג הזדמנות חד-פעמית לעשות זאת ובכך להבטיח את המשך השיקום באופן מיידי וללא עיכובים נוספים.

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות: "אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להקשיב לנו -ראשי הרשויות, חובתנו ההכרחית להבטיח שתקציבי תקומה לשיקום העוטף יהיו חלק בלתי נפרד מחוק ההסדרים, זאת בכדי לעגן את התקציבים בתקציב המדינה הקרוב -2025. הקריאה הזו חייבת להיות מיושמת לכדי החלטת ממשלה ואישורה בכנסת. זו המחויבות הלאומית והציבורית שלנו כלפי התושבים שלנו. כלפי היישובים שנפגעו בטבח הנורא שאותו אנו מציינים בימים אלו. שיקום ופיתוח העוטף הוא משימה לאומית ממעלה ראשונה ואני בטוח שהנהגת המדינה תצטרף אלינו ותיענה לקריאתנו".

אלון דוידי בשדרות  (צילום: יוסי אלוני)
אלון דוידי בשדרות (צילום: יוסי אלוני)

יוסי קרן, ראש המועצה האזורית שער הנגב: "מנהלת תקומה הוקמה על מנת לייעל ולהאיץ את תהליך חיזוק והצמיחה מחדש. זהו האינטרס הלאומי והציוני של השנים הקרובות. לא ייתכן שאנחנו מציינים כבר שנה מאותה שבת נוראית של מחדל והפקרה והתקציבי הפיתוח והצמיחה מחדש של העוטף לא מובטחים לה בחקיקה. לא לשם כך הוקמה מנהלת תקומה. ככה לא נצליח לבנות מחדש את העוטף."

אהד כהן, מנכ"ל "עתיד לעוטף": "לפני כשנה, תושבי העוטף חוו על בשרם את הזוועות של טבח ה-7.10, אסון לאומי שהותיר צלקות עמוקות בכלל תושבי מדינת ישראל. לאחריו, קיבלנו הבטחות לשיקום ולשגשוג מחודש של חבל ארצינו וקהילותינו. אך למרבה הצער, שנה חלפה ו"חוק תקומה", שנועד לעגן את הכלים לשיקום האזור, עדיין לא התקדם אפילו לשלבי חקיקה ראשוניים. יתרה מכך, על פי פרסומים בתקשורת, אנו עומדים בפני קיצוץ שלישי בתקציבי השיקום המיועדים.  כל קיצוץ שכזה מעמיק את תחושת ההזנחה והכאב של תושבי העוטף, מעכב את תהליך השיקום הקריטי, ומערער את האמון המחודש שתושבי העוטף החלו לבנות מול המדינה ומוסדותיה.״

אילה לונדנר, מנכ״לית פורום הביתה: ״ללא חקיקה מוסדרת, תמשיך החלטת הממשלה על הקצאת 18 מיליארד ש״ח לשיקום ופיתוח העוטף להיות הקופה הקטנה של צרכי הממשלה, ואילו לנזקקים האמיתיים של הכסף לא יישאר דבר. לא תהיה אפשרות להחזיר לישובי העוטף את כלל התושבים ואף להגדיל את מספרם ללא ודאות תקציבית לגבי כספי השיקום והפיתוח, ואין יום מתאים לתיקון מאשר היום - בציון שנה לאסון השבעה באוקטובר״.

ממנהלת תקומה נמסר: "מנהלת תקומה פועלת ללא לאות על מנת לממש את התקציבים אשר עומדים לרשותה ואושרו במסגרת החלטת ממשלה ולראיה בשנה האחרונה השקיעה המנהלת כ-7 מיליארד ₪ במאות פרויקטים בתחומי השיכון, החינוך, הרווחה, החקלאות, הכלכלה ועוד. הגדרת החבל הינו נושא אשר עומד לפתחו של הדרג המדיני והמנהלת תתנהל על פי מה שיקבע. אנו ממשיכים לעבוד כתף אל כתף עם ראשי רשויות החבל על מנת לוודא קידום יעיל ומקצועי של כלל המתווים והפרויקטים שיתנו מענה לצרכי החבל ויביאו לשגשוגו ופיתוחו. בנוסף אנו מודעים לצורך בחקיקה ופועלים לקידומה".