מקורות אמריקניים אישרו כי ביקורו המתוכנן של שר הביטחון יואב גלנט בארצות הברית נדחה אתמול, כך דווח ב"וושינגטון פוסט". זאת בעקבות החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לאשר את הנסיעה.

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, התראיין הבוקר (רביעי) ב-103FM ומתח ביקורת נוקבת על ההחלטה. "זהו אירוע המעיד על חוסר תפקוד," אמר לפיד. "אנו נמצאים בתקופה כה מורכבת מבחינה רגשית, עד כי אירועים שבימים כתיקונם היו מזעזעים אותנו, נתפסים כעת כעוד כשל בשרשרת כשלים. מדוע כל עימות פנימי בממשלה חייב להפוך לכותרת ראשית? לוחמינו נופלים מדי יום. תנו לנו, ולו לרגע, את האשליה שראש הממשלה ושר הביטחון מסוגלים להניח בצד את חילוקי הדעות כשהדבר באמת חשוב".

לפיד הוסיף: "הייתי מצפה שמתוך כבוד לעובדה שישראל במלחמה כבר שנה, הממשלה תפעל באופן ענייני ולא מתוך רדיפה אחר כותרות. אנו יודעים שהם אינם מסוגלים לכך. למיטב הבנתי, שר הביטחון הודיע על הביקור לפני כשבוע, והאמריקנים לא הסתירו את רצונם לנהל עמנו דיון מעמיק בנושא האיראני. זאת מתוך הבנה שלתקיפה ישראלית, אם תתרחש, יהיו השלכות נרחבות. אלו נושאים ששר הביטחון אמור לדון בהם בוושינגטון. אי אפשר לומר לאמריקנים 'אל תתערבו' רק כשזה לא נוח לנו."

"אני מכיר את נתניהו בחדרים סגורים. הוא תמיד היה שפן מולם, בעוד אני התעמתי איתם הרבה יותר. היה רגע שבו הציעו הפסקת אש של 21 יום ונתניהו הסכים. חשבתי שזה טירוף והצעתי שבעה ימים לכל היותר. הגרסה המרחיבה להפסקת אש הייתה 21 יום, וסברתי שנתניהו הגזים באישורו", טען לפיד.

באשר לתגובה הישראלית המסתמנת כלפי איראן, לפיד הביע את דעתו: "לו היה הדבר תלוי בי, הייתי מתמקד בשדות הנפט. הייתי שומר את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין לשלב שבו ניתן לעשות זאת בשיתוף עם האמריקנים, ואם אפשר, עם קואליציה אזורית רחבה יותר. נקודת התורפה של האיראנים היא כלכלתם. כדי לקיים ביטחון, נדרשת כלכלה חזקה, ולאיראנים אין זאת. פגיעה בכלכלתם היא פגיעה ישירה בביטחונם. זו אינה פעולה הרסנית לחלוטין, אלא צעד מדוד שמפחית את הפגיעה באזרחים. רוסיה וסין התייצבו בגלוי לצד אויבינו בשנה האחרונה, ועליהן לדעת שזה משחרר אותנו מרגישות יתר כלפיהן".

לפיד הדגיש: "הבעיה שלנו היא שתקפו פעמיים בטילים את המדינה, ולא נוכל לעמוד מנגד ולהתעלם. עלינו לתקוף במקומות שכואבים להם. לא ייתכן שישראל תותקף, אזרחיה יישבו במקלטים, ואחר כך נעמיד פנים שלא קרה דבר."

בהתייחסו לאסטרטגיה הישראלית, לפיד טען: "לישראל אין אסטרטגיה מדינית. אין ישראלי שפוי שלא אמר לעצמו שהגיע הזמן לחסל את נסראללה, וסדרת ההצלחות המבצעיות בלבנון מעלה את השאלה מדוע לא פעלנו כך לפני 8-10 חודשים. אך זה צריך להיות חלק מאסטרטגיה מדינית כוללת. המאמץ הצבאי בסופו של דבר צריך להוביל למהלך מדיני."

לפיד הציע: "עלינו להשלים את המבצעים הנוכחיים הקשורים למנהרות ולהיאחזות של כוח רדואן. יש לחתור להסכם מדיני שבמסגרתו יוצב צבא לבנוני בין ישראל לחיזבאללה, וחיזבאללה ייסוג מעבר לנהר הליטני. הארגון מוכה כעת, וזו הזדמנות להשיג הסכם כזה. כשיש הצלחות מבצעיות, המערכת תמיד רוצה להמשיך קדימה, אך זה מנוגד לעובדה שדווקא ברגעי הצלחה יש לנצל את המומנטום למשא ומתן. אנחנו במצב הטוב ביותר בלבנון מאז 8 באוקטובר, וזה הרגע לחתור להסדר מדיני".

יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כשנשאל אם יש להפסיק את המלחמה, להשיב את החטופים ולהמשיך הלאה, לפיד השיב: "כן. השאלה היא האם הממשלה עשתה כל שביכולתה להגיע לעסקה. המערכת טוענת שהיה אפשר להשיג זאת ביולי, אך זה לא היה במרכז המאמץ. יש ניסיון אמיתי שהסתיים בזריקת ביצים על אביה של לירי אלבג, ומאמץ לדחוק את הנושא לשולי התודעה. לא ניתן לזה לקרות. איננו יכולים להקריב זאת על מזבח המלחמה. כשמדינת ישראל מביטה בעיניה של עינב צנגאוקר, היא זו שמשפילה מבט."

לפיד סיכם בביקורת על התנהלות הממשלה: "כל הניסיון הזה לכנות את המערכה 'מלחמת התקומה' הוא מיותר. אל תנסה לרכב על כל גל אפשרי רק כדי להציג את עצמך כמדהים בזמן שאנו סופרים את חללינו. איך הגענו למצב שבו מתקיימים שני טקסי זיכרון נפרדים כי רוב האזרחים אינם מעוניינים לצפות בטקס הממשלתי בשל חוסר אמון? רק אלוהים יודע."

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM