היום (רביעי) התקיימה שיחת טלפון בין נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בשיחה השתתפה גם סגנית הנשיא קמלה האריס. השיחה באה לאחר שאמש נתניהו לא אישר לשר הביטחון יואב גלנט ביקור בוושינגטון והתנה את נסיעת גלנט בשתי נקודות חשובות: בשיחה עם ביידן ובכינוס הקבינט המדיני־ביטחוני שלא רק ידון בצעדיה הביטחוניים הבאים של ישראל, אלא גם יאשר אותם.

על פי יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון ברט מקגרק, שקיים שיחת ועידה עם רבנים לרגל חגי תשרי, "השיחה בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו התמקדה בהתקפה האיראנית נגד ישראל. אם צריך להגן שוב על ישראל מהתקפה איראנית אנחנו נעשה זאת. נמשיך לפעול כדי להרתיע את איראן באמצעות כוחותינו באזור. המחויבות שלנו לביטחון ישראל יצוקה בברזל".

עוד אמר מקגרק כי "לפי מה שאנחנו יודעים יחיא סינוואר עדיין בחיים במנהרה בעזה, מוקף בחטופים בסביבתו הקרובה. סינוואר חוסם עסקת שחרור חטופים והפסקת אש בעזה".

המסר שנתניהו ביקש להעביר בדחיית ביקורו של שר הביטחון, נועד בו־זמנית גם לממשל ביידן וגם לגלנט: אין ולא יהיה ערוץ עוקף ראש הממשלה, גם אם יואב גלנט נהנה מחיבוק ויחס מיוחד של בכירי הממשל האמריקני, הוא לא מייצג את עצמו או את עמדותיו, אלא את עמדת ממשלת ישראל והעומד בראשה.

"תמיד היה שפן": לפיד טוען - זו ההצעה מרחיקת לכת שנתניהו הסכים לה
חשיפה דרמטית: השיחות של נתניהו והשב"כ בימים שלפני ה־7 באוקטובר

בימים האחרונים בכירי הממשל האמריקאי עשו מאמץ רב בכדי למתן את התקיפה הישראלית הצפויה. אמש ראש הממשלה כינס בקריה התייעצות ביטחונית מצומצמת שעסקה בסוגיה האיראנית. ההתייעצות כונסה בפורמט מצומצם, כאשר בדיון נכחו ראשי מערכת הביטחון ומספר שרים בכירים.

ביידן בישראל 18 באוקטובר (צילום:  מרים אלסטר, פלאש 90)
ביידן בישראל 18 באוקטובר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


בנוסף, מזכיר ההגנה לויד אוסטין הזמין את שר הביטחון לביקור מקצועי בארצות הברית. שר הביטחון עדכן את ראש הממשלה על ההזמנה והשניים סיכמו כי השר ייערך לטוס ביום שלישי בלילה, לאחר שיתקיימו דיונים ביטחוניים. לבקשת ראש הממשלה, שר הביטחון דחה את נסיעתו אמש עד לאחר שיחתו המדינית של רה״מ עם נשיא ארצות הברית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>