12 ראשי ערים ומועצות מאזור הדרום פנו הערב (שבת) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה ליישם את ההחלטה לקידום תכנית רב שנתית לפיתוח הדרום. "בשם תושבי הנגב ויישובי הדרום במדינת ישראל, אנו פונים אליך בבקשה לאפשר לנו את הזכות לחיות כשאר תושבי ישראל ולקבל שירותי בריאות ורפואה כוללים נרחבים ואיכותיים, שיגנו על בני משפחותינו ועלינו", ציינו בפתח המכתב. כמו כן התריעו: "מבחינת פריסת שירות הבריאות בדרום והשוואתה ליתר חלקי הארץ, ניתן ללמוד כי אנו מופלים לרעה כמעט בכל מדד. ביחס לתשתיות בריאות מקבילות באזורי הארץ האחרים, אנו לא זוכים להתייחסות הראויה שתעניק לנו ביטחון בריאותי מלא ונאלצים להתמודד עם מחסור קיצוני בשירותי רפואה כללית, רפואת מומחים ורפואה דחופה, על כל המשתמע מכך בחיי אדם ובאיכות חיינו".



עוד הזהירו במכתב כי המחסור בשירותי בריאות אף יחריף ויגדל, הן בשל גידול טבעי של אוכלוסיית הנגב והן בשל מעבר צה"ל לדרום, שירחיב את האוכלוסייה המתגוררת באזור. ראשי הערים ציינו כי בשנת 2014 התקבלה החלטה לתכנית רב שנתית לפיתוח אזור הדרום, שכללה פרק מרכזי שהתייחס לפיתוח תשתיות הדרום בדרום, וזו התקבלה בברכה רבה עלך ידי נציגי הציבור וכלל תושבי הדרום. אך, כך צוין, "מימוש החלטות הממשלה בפרק הבריאות" נדחות.



בין הדרישות של ראשי הרשויות ליישום מהיר ישנה בקשה להקמת בית חולים חדש בדרום. "עדיין אין לכך מסגרת תקציבית, גם לא מודל הפעלה. טרם הוכרעה סוגיית הבעלות ואף לא יצא מכתב. מכיוון שתהליך הקמת בית חולים נמשך בין שבע לעשר שנים, הרי שעיכוב ממושך זה הנו קריטי, בהתחשב בגידול האוכלוסייה המשמעותי עם מעבר צה"ל דרומה", כך ציינו.



עיר הבה"דים. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



בנוסף, ישנה דרישה ליישם את ההחלטה על הוספת 98 מיטות לבית החולים סורוקה שבבאר שבע. "20 מיטות השיקום שהובטחו התווספו, אך מתוך 98 מיטות - רק שלוש מהן נפתחו בפועל בשל היעדר תקציב", הם טוענים. כמו כן הם דורשים לשקם את תחנות טיפת חלב ולתגבר את מוקדי הלילה.




"נעשה הכל על מנת לשנות את ההחלטה"



על המכתב חתומים ראשי רשויות מהנגב, הערבה ועוטף עזה: ראש עיריית דימונה בני ביטון, ראש מועצה מקומית ירוחם מיכאל ביטון, ראש עיריית ערד ניסן בן חמו, ראש עיריית אופקים איציק דנינו, ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר, ראש מועצה מקומית מצפה רמון רוני מרום, ראש מועצה אזורית שער הנגב אלון שוסטר, ראש מועצה אזורית רמת נגב שמוליק ריפמן, ראש מועצת עומר פיני בדש, ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה אבנר בן גרא, ראש מועצה מקומית מיתר ניסן בן חמו, ראש מועצה מקומית עומר פיני בדש וראש מועצה אזורית תמר, דב ליטבינוף. בנוסף, חתומים על המכתב מנכ"לית קרן מיראז' לפיתוח הנגב, עו"ד נעמה דהן וחברי פורום פיתוח בריאות בנגב: פרופ' נדב דוידוביץ', פרופ' גבי בן נון וד"ר קרן דופלט מאוניברסיטת בן גוריון.



ראש עיריית דימונה, בני ביטון, המכהן גם כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי ומחזיק תיק ערי הפיתוח והפריפריה אמר הערב: "עם כניסתי לתפקיד לפני כשנתיים וחצי נחשפתי להחלטה להקים בית חולים נוסף בבאר שבע. התרעתי על כך ואף הוזמנתי לשתי ישיבות שעסקו בסוגיה. הצעתי חלופה, את דימונה או להבים, אך עמדתי לא התקבלה לצערי. לפיכך, אני וחבריי נעשה הכל על מנת לשנות את ההחלטה".