בצל הסערות הפוליטיות האחרונות, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחת הערב (שלישי) בברזיליה, בירת ברזיל, והתקבל על ידי משמר כבוד. זמן קצר לאחר נחיתתו עם נועד עם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, ובהמשך ייפגש עם נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, ונשיא הונדורס, חואן אורלנדו ארננדס, וכן ישתתף בטקס השבעת נשיא ברזיל הנבחר, ז'איר בולסונארו. 


"אני שמח לראות את מזכיר המדינה פומפאו, ידידנו הטוב, מייק, בפעם השנייה בתוך כחודש", אמר רה"מ למזכיר המדינה האמריקאי בפתח פגישתם, והוסיף: "יש לנו דברים רבים לדון בהם. נשוחח על שיתוף הפעולה האינטנסיבי בין ישראל לארה"ב שיעסוק גם בשאלות העולות בעקבות ההחלטה האמריקנית לגבי סוריה".

רה"מ ציין גם כי "נדון כיצד להעמיק אף יותר את שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי בסוריה ובמקומות אחרים ועל הדרכים לבלום את התוקפנות האיראנית במזרח התיכון. זאת מטרה משותפת. אני מאוד מעריך את התמיכה האיתנה שלך ושל הנשיא במאמצינו להגן על עצמנו בסוריה בימים האחרונים. יש לנו הרבה נושאים לדון בהם". הבכיר האמריקאי השיב לנתניהו: "נמשיך לתמוך בישראל גם אחרי הנסיגה מסוריה, מפני האיומים של איראן וחיזבאללה".


אתמול כינס נתניהו, המבקר במדינה, מסיבת עיתונאים בריו דה ז'ניירו, זאת על רקע הודעת שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד על פרישתם ממפלגת הבית היהודי. נתניהו הצהיר בפני כתבים כי הוא לא מתכוון להתפטר: "אני לא מתכוון להתפטר ויש שלוש סיבות: הראשונה היא שאני מאמין שלא יצא מזה כלום. השניה, ישראל היא מדינת חוק, ראש ממשלה לא צריך להתפטר בתהליך שימוע. שלישית, השימוע לא מסתיים עד שלא שומעים את הצד שלי ולכן לא הגיוני לפתוח את השימוע לפני הבחירות אם אתה לא יכול לסיים אותו עד הבחירות".

"בדמוקרטיה קובעים מי יהיה בשלטון לפני הקלפי", הסביר רה"מ. "מאד מעריך את העובדה שאזרחי ישראל מעריכים את ההישגים ומי שיקבע הם אזרחי ישראל ולא אף אחד אחר".

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו מחבק את נתניהו. צילום: לע"מ

שלשום ציין נתניהו, בנאום שנשא בפני הקהילה היהודית בברזיל, כי הנשיא בולסורנו הבטיח לו שהשגרירות הברזילאית תעבור לירושלים. בולסונארו, שיושבע עם פתיחת שנת 2019 לתפקיד הנשיא, הצהיר בעבר כי הוא תומך בהעברת השגרירות והבטיח לעשות כן לאחר שיכנס לתפקידו.
 
בני הזוג נתניהו נוחתים בברזיליה. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
בני הזוג נתניהו נוחתים בברזיליה. צילום: אבי אוחיון, לע"מ