ח"כ בצלאל סמוטריץ' שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר און בתוכניתם ב-103FM על ההחלטה שנפלה היום בנוגע לחוק קמיניץ להסדרת האכיפה על בנייה לא חוקית. מסתמן כי החוק לא יבוטל, אבל המדינה תקפיא את הקנסות ואת הריסת הבתים הלא חוקיים במגזר הערבי. סמוטריץ' זועם על כך, וטוען כי הם רוצים לאפשר לאזרחים הערבים במדינה לבנות "ללא דין וללא דיין". הוא תקף: "הממשלה הזו נכנעת לרשימה המשותפת, זו תהיה בכייה לדורות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', מפלגת ימינה, שלום וערב טוב. אנחנו שומעים ששר המשפטים ניסנקורן מודיע שהמדינה תקפיא לשנתיים את התיקון לחוק קמיניץ, השיניים של החוק.
"זה עצוב, זה מקומם, זה להפקיר את הנגב ואת הגליל להמשך ההשתוללות וההשתלטות של בנייה פרועה ובלתי-חוקית של ערבים. הרשימה המשותפת מובילה את התהליך הזה מכיוון שיש לה עניין לאפשר לכל אחד לבנות כמה שהוא רוצה. אנחנו לא מדברים על בנייה בתוך המרחבים האורבניים, שם בכל מקרה לא מתבצעת כמעט אכיפה, אנחנו מדברים על בנייה בשטחים פתוחים, על התרחבות והתפשטות. זהו אירוע שאולי יש בו גם מרכיבים כלכליים וצורך אמיתי, אבל יש בו גם היבטים לאומניים, עסקתי בזה שנים רבות בתקופת רגבים".

"הרבה מאוד שנים חוק תכנון הבנייה היה חוק נכה ובלי שיניים, עם מעט מאוד יכולת אכיפה. החוק המכונה חוק קמיניץ, שחוקק לפני שנתיים, סוף סוף נתן כלי אכיפה משמעותיים שעיקרם קנסות שמכאיבים בכיס והופכים את הבנייה הלא-חוקית ללא כדאית כלכלית, והנתונים מדברים בעד עצמם עם למעלה מ-50 אחוז ירידה בהתחלות הבנייה הבלתי-חוקיות בשטחים הפתוחים, אין דבר כזה, אני לא מכיר במבחני עלות-תועלת חוק שיצר שינוי כה דרמטי בפחות משנתיים".

אז מי מעוניין לבטל אותו? מה קורה, במערכת הפוליטית מתבלבלים קצת? למה חברי הרשימה המשותפת רוצים לבטל את התיקון לחוק?
"הם לא רוצים אכיפה, הם רוצים לאפשר לאזרחים הערבים במדינת ישראל לבנות ללא דין וללא דיין, ללא תכנון מסודר ובלי שום מגבלות ואמות מידה בסיסיות של איפה כן ואיפה לא, ואיך מספקים אחר כך תשתיות למי שבונה בצורה לא חוקית ואז בא למדינה בתלונות שאין תשתיות, כי אי אפשר לספק תשתיות כשכל אחד בונה איך שהוא רוצה, על הכביש המתוכנן או על המדרכה המתוכננת, על השטח שמתוכנן למבני ציבור, על היער, על שמורות הטבע. זה כאוס תכנוני, וסוף סוף נוצרו כלים טובים ואמיתיים, אך הממשלה הזו נכנעת לרשימה המשותפת".

אבל הם שותפים שלה, מתפתחת שם חברות שתיגמר בסיום יום הרווקים הישראלי, כולם יתחתנו.
"אתה צוחק רוני, אבל אני רוצה להסביר. נוצרה תחרות באמת הזויה בין 2 צירים: הציר של נתניהו עם מנסור עבאס מהתנועה האיסלמית, והציר של ניסנקורן וגנץ עם איימן עודה והפלג היותר קיצוני. עכשיו יש תחרות בין 2 הצירים האלה, מי יספק יותר סחורה לטובת ערביי ישראל. אם הסחורה הייתה סחורה אזרחית, אין על זה ויכוח, אבל אם המחירים שצריך לשלם הם מחירים שפוגעים בציונות, באדמות המדינה, בעקרונות התכנון, בנגב ובגליל לעוד הרבה שנים קדימה, זה דבר נורא ואיום. התחרות בין נתניהו לגנץ של מי יקנה את הערבים, גורמת לאסונות גדולים למדינת ישראל היהודית".

הבנתי את התחרות בין נתניהו לגנץ, אבל איך תסביר את העובדה שחבר הכנסת ליברמן ידוע כזולל ערבים לארוחת בוקר, אך 5 מתוך 7 חברי הסיעה שלו הצביעו בעד תיקון החוק?
"קודם כל, ברשימה של ליברמן נמצא חבר הכנסת חמד עמאר".

אז הוא יכול היה לתת לו חופש הצבעה. אבל 5 מהם הצביעו בעד.
"מעבר לזה שליברמן שקר, חברי ישראל ביתנו אכן הצביעו בעד. ליברמן הוא איש מסוכן מאוד, אין בו טיפת ענייניות, עקביות, אידיאולוגיה וערכים. כשאדם הוא אידאולוג, אתה יכול להסכים איתו או לחלוק עליו, אבל אתה מכבד את זה שיש לו אמת וערכים. האיש מזגזג ומחליף אידיאולוגיות כמו גרביים לפי איזו שרשרת סקרים". 

אם כבר אנחנו מדברים פוליטיקה, איזה טעם יש בדרישה שלך להקים ועדת חקירה פרלמנטרית על כך שהממשלה לא מגישה תקציב? ייקח שנה להתווכח על ההקמה של הועדה, ועוד 3 שנים עד שהיא תעשה את העבודה, בשביל מה צריך את זה?
"הציפייה שלי היא שהמהלך הפרלמנטרי הזה יביא לתקציב של 2021".

אני לא מאמין שאתה מאמין למה שאתה אומר.
"בכל זאת, תן לי להסביר למה הדבר הזה הוא קריטי. ב-3 השנים הקרובות אנחנו חייבים להגדיל הכנסות ולקצץ הוצאות ביחד לסכום של 60 מיליארד שקלים, כדי לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו, וזה בלי קשר ל-100 מיליארד השקלים לטיפול ישיר בקורונה, שזה מוסכם ובכל העולם לוקחים את זה כחלק מהגדלת הגירעון. מעבר לזה, אנחנו צריכים 60 מיליארד, ואם לא נעשה את זה ולא נעמוד ביעדים שלנו, התוצאה תהיה הורדת דירוג האשראי, פחות שירותים, פחות תשתיות, פחות צמיחה וחוזר חלילה".

אבל כל מדינת ישראל יודעת את זה שהממשלה מחזיקה את התקציב כבן ערובה לזה שביבי לא רוצה לעשות רוטציה עם בני גנץ. 
"והדבר הזה הוא פשע".

אז מה צריך ועדת חקירה פרלמנטרית על זה? יש אחד שלא יודע את זה?
"קודם כל, אני לא יודע לומר אם בתוך מסדרונות משרד האוצר אין עבודה כדי להכין את התקציב, כפי שטוען גנץ, או שיש. אבל אלה דברים שיכולים להתברר. אם תעבור ההחלטה להקים ועדה, אז כל מי שמעורב בזה ולא ירצה להיות מוזמן לוועדה ואחר כך לתת דין וחשבון, אני מקווה שירוץ מהר מאוד כדי שיהיה תקציב, וזו הרי המטרה. המטרה היא לא להקים ועדה, אלא שיהיה תקציב. אם גנץ בעצמו אומר שהדבר הזה מצדיק ועדת חקירה, הוא יצטרך לעמוד בכנסת ולהסביר למה הוא לא מקים ועדה או למה הוא מקים ועדה, ואז להכריח את עצמו ואת נתניהו לעמוד בפניה. תאמין לי, אין לי שום עניין להכריע מי צודק במאבק הפוליטי הזה, שניהם משתמשים בכולנו, בילדים ובנכדים שלנו, שישלמו את המחיר על הכשל הזה כבני ערובה למשחקים פוליטיים".