מליאת הכנסת דחתה הערב (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הרבנות הראשית לישראל של חבר הכנסת משה טור פז.

במהלך ההצבעה השמית התעוררה מהומה במליאה לאחר שחברי האופוזיציה טענו כי ח"כ ניר אורבך אמר בסבבי ההצבעה כי הוא לא משתתף אך לאחר מיכן הצביע בעד. בעקבות כך, יצאה המליאה המליאה יצאה להפסקה על מנת לברר את העניין.

לאחר הבירור הודיע יו"ר הכנסת כי "קיבלתי החלטה להביא את ח"כ ניר אורבך שהוא יצפה. אנחנו סומכים על היושרה שלו, הוא צפה בסרט מספר פעמים וגם הוא לא ידע להחליט, אך בגלל היושרה שלו אמר שמכיוון שיש ספק אז אין ספק ולכן הוא לא יוכל להצביע". לאור זאת נרשם שוויון 51 בהצבעה ולכן החוק לא עבר.

"כשיש ספק אין ספק" - לאחר שצפה בקטעי הוידיאו ח"כ @orbachnir החליט לפרוש מההצבעה על הצ"ח הרבנות הראשית לישראל ועל כן החוק לא עבר. צפו@MKMickeyLevy https://t.co/Y2O6kOudwY pic.twitter.com/f84wtwrgjG

— ערוץ כנסת (@KnessetT) March 2, 2022

ח"כ אחמד טיבי תקף ואמר: "מתרחשים פה במליאה כיפופי תקנון שלא ראיתי כמוהם עשר שנים".

ח"כ אורי מקלב אמר: "חבר הכנסת טור פז יחד עם השר להרס הדת מתן כהנא מבקשים לערוך רפומה ברבנות הראשית ולהכניס אנשים שאינם קשורים לדת ואף כאלה בעלי דעה עקומה בכל נושא ההלכה והיהדות לגוף הבוחר את הרבנים בארץ. חוק זה המכניס רוחות זרות והשפעות משונות לרבנות הראשית תחת איצטלה של הרבנות, זהו חוק שהיה מביא הרס לרבנות והיה מאפשר לערב רב לקבוע את הרכבה של הרבנות הראשית'".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, התייחס גם הוא למפלה של הקאוליציה ואמר: "הקואליציה נוחלת מפלה אחר מפלה, והיד עוד נטויה. הפלגנות בין חלקי הקואליציה הכשילה אותם שוב. ממשיכים להיאבק". יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני, הוסיף ואמר:  אנו מודים לקב"ה שהחוק שתוכנן לחסל את מוסד הרבנות נפל. ככה זה כשאין להם סיעתא דשמיא!"

בהמשך, השיגה האופוזיציה הישג נוסף לאחר שהצעת החוק של ח"כ משה ארבל  להענקת פטור לבתי תפילה מתשלומי ארנונה ומים. 50 חברי כנסת תמכו מול 49 מתנגדים. כמו כן,  הצעת החוק של חבר הכנסת סמי אבו שחאדה, לפיה תבוטל ההוראה שמונעת מנבחנים בבחינות במשפטים ובחשבונאות זכאות לדמי אבטלה בחודשיים שלפני הבחינה, עברה בקריאה טרומית.

כזכור, מוקדם יותר הבוקר התרחש עימות חריג במשכן על רקע מעצר שמונה תושבים בחומש. במהלך העימות חברי הכנסת מרשימת הציונות הדתית, ביניהם גם יו"ר הרשימה ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיבו בחריפות ותקפו את בתי המשפט על הוצאת הצווים. הפרשה אף התגלגלה לפתחה של הכנסת, בשעות בה היא דנה בהצעת החוק להגבלת ראש ממשלה, וגרמה לעימות בין יו"ר הכנסת מיקי לוי וח"כ שמחה רוטמן, שהתעמתו מחוץ לאולם המליאה.