כשבועיים לתוך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הדיון סביב פתיחת שערי ישראל לפליטים לא יהודיים מהמלחמה ממשיך להישאר על סדר היום. הבוקר (רביעי), ינון מגל ובן כספית נקלעו פעם נוספת לוויכוח, כאשר מגל טען כי "אין לנו שום מחויבות מוסרית וערכית לפתוח שערים למאות אלפי פליטים". כספית השיב כי הוא מעדיף להיות "יהודי ומוסרי".

השיחה החלה דווקא עם כספית, אשר סיפר כי החל לנסות ולעזור לאנשים שקרובי משפחתם נשארו תקועים באוקראינה: "למשל, לוחמת עוקץ שיוצאת רק בסופי שבוע, לפעמים, הביתה. היא עלתה לארץ לבד, אביה יהודי ואמא שלה לא. היא חיילת בודדה ועכשיו היא מנסה להביא את אמה לישראל מאוקראינה. היא כנראה לא תוכנס, כי הכרטיס לשבוע הבא ועד אז יעברו את המכסה של ה-5,000".

לטענתו, המכסה שנקבעה תוביל למצב בו "אנחנו נהיה במצב שלוחמת בעוקץ, ישראלית לכל דבר, כמוני וכמוך, למעט כך שהיא לא תוכל להתחתן פה, היא גם לא תוכל להביא את אמא שלה למקלט. אפילו למספר חודשים. זה מצב מורכב, וזה סיפור רע, אני מעריך שיהיו עוד סיפורים קורעי לב כאלו. מזל שאני לא בשום עמדה של קבלת החלטות".

בשלב זה, מגל בחר להשיב לכספית ולהגן על עמדתו כי ישראל לא אמורה לפתוח את שעריה: "באמת הייתי צריך לציין שאני מקווה שזה לא יהיה פתח עכשיו לעוד איזה 5,000 ועוד 10,000 וכל מיני כאלה. יש בעיות נקודתיות, צריך לפתור. אבל שלא, עכשיו, בגלל הלחץ של דרוקר ושל אורלי בר־לב שהם מצייצים כל היום, אז עכשיו יתחילו לפתוח לי פה את השערים. לא, אין לנו שום מחויבות מוסרית וערכית לפתוח את השערים למאות אלפי פליטים".

עוד הוסיף מגל כי "יש לנו מחויבות ערכית ומוסרית לקבל את היהודים, לאזרח אותם פה, את הצאצאים של חסידי אומות העולם ולקבל איזושהי מכסה לפנים משורת הדין, ובזה אנחנו מסיימים את העניין. תודה. שארה"ב תקבל, שבריטניה תקבל, שיפן תקבל, שהרשות הפלסטינית, נתחלק, בסדר? בואו נעשה באחוזים כמה כל אחד יקבל. שירדן וסוריה גם יקבלו".

כספית לא אהב את תשובתו של מגל וענה כי "אתמול או שלשום אמרת שאתה מעדיף להיות יהודי מאשר מוסרי. בשם עצמי, אני מעדיף להיות יהודי מוסרי". מגל: "יהודי מכניס בתוכו את כל המוסר, עוד לפני שהמצאתם את המילה מוסר. בגלל זה אמרתי שאני מעדיף להיות יהודי, יש לי את עשרת הדיברות, יש לי את ההלכה ואת התורה. המוסר שלכם לא מעניין אותי, אני רוצה להיות יהודי שזה כולל את כל המוסר, פי 10 מהמוסר שלכם שהמצאתם במאה ה-17".

כספית: "פי 100. למה להסתפק בפי 10? תגיד פי 100". מגל: "כמו שאתה יהודי פי 100 ממני, בדיוק אותו דבר. על פי היהדותמטר שלף". כספית סיכם את הוויכוח: "פי 1,000 וזה גם מוכח בעניין הזה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm