שר החוץ, יאיר לפיד, ניסח היום (שלישי) מסר ישיר נגד רוסיה בעניין הפלישה לאוקראינה. בציוץ בעמוד הטוויטר שלו הוא קרא להפסקת התוקפנות מצדה, תוך מתן אפשרות לפינוי אזרחים.

יאיר לפיד על הפלישה הרוסית לאוקראינה: "הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי". צילום: לע"מ

בחשבון הטוויטר שלו כתב: "ישראל מביעה דאגה עמוקה נוכח המצב ההומניטרי הקשה בעיר מריופול וקוראת לרוסיה להפסיק את הלחימה ולאפשר פינוי האזרחים למקום מבטחים". 

בנוסף, התייחס למאמצי התיווך המקומיים, כמו גם אלו מצדה של טורקיה, והוסיף: "ישראל מברכת על מאמצי התיווך בין רוסיה ואוקראינה, מייחלת ופועלת לכינון הפסקת אש".

ברקע זה, שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, ציין מוקדם יותר כי שיחות המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה שמתקיימות באיטסנטבול רשמו התקדמות משמעותית. במקביל, מוסקבה הודיעה על החלטתה לקצץ באופן דרסטי את פעילותה הצבאית בקייב ובצ'רנייב באוקראינה, כך הודיע סגן שר הההגנה אלכסנדר פומין. 

כמו כן, נציגי המו"מ האוקראינים מסרו כי קייב הציעה לאמץ מעמד נייטרלי בתמורה להבטחות ביטחוניות, כלומר היא לא תצטרף לנאט"ו או תארח בסיסים צבאיים אך תהיה מוגנת ב"סעיף 5" של נאט"ו. עוד הוסיפו כי ישראל, פולין, קנדה, טורקיה עשויות להיות בין ערביות הביטחון של אוקראינה תחת מערכת חדשה.

לפני כשבועיים, לפיד, נשא הצהרה משותפת לתקשורת, יחד עם איוואן קורצ׳וק, שר החוץ של סלובקיה, במהלך ביקורו בברטיסלבה. לפיד אמר לראשונה כי ישראל תשתף פעולה עם הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה.

"ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי ארה"ב ומדינות המערב. המלחמה הזו צריכה להפסק. אדמת אירופה ידעה לא מעט מלחמות והדבר היחיד שיצא מהן זה סבל נורא", כך אמר לפיד.