בעקבות המשך המלחמה באוקראינה וכוונת המערב להחריף עוד יותר את הסנקציות נגד רוסיה יצא אתמול שר החוץ יאיר לפיד לביקור בזק מדיני באתונה.

לפיד צפוי להיפגש עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס ועם שר החוץ ניקוס דנדיאס. כמו כן, מתוכננת פגישה משולשת עם שר החוץ היווני ועם שר החוץ הקפריסאי יואניס קסולידס.

בשיחות צפויים הצדדים לדון בשיתופי פעולה בין המדינות, ביחסי ישראל־טורקיה ובהשלכות על מדינות האזור בשל התחממותם האחרונה. על פי גורמים מדיניים, לנוכח משבר האנרגיה שהחל עוד בטרם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והחריף בעקבות הסנקציות שהוטלו על רוסיה, מדינות המערב עסוקות בחיפוש אחרי פתרונות חלופיים לאספקת גז טבעי.

זאת בשל כוונתם להתנתק בהדרגה מהגז הרוסי. מדובר באתגר מורכב, מכיוון שמדינות רבות במערב תלויות בגז הרוסי, והטלת הסנקציות ללא מקור גז חלופי עלולה להביא את אירופה למשבר אנרגיה חריף.

לפי החישוב של משרד האנרגיה, ישראל מסוגלת להגיע למצב של יצוא לאירופה של כ־10% מהגז שהיום היא קונה מרוסיה. שרת האנרגיה קארין אלהרר אמרה ל"מעריב": "ישראל ניצבת בפני הזדמנות להפוך לשחקנית מרכזית במשק האנרגיה העולמי. לאחרונה הנחיתי את המשרד לבחון אפשרות ליצוא גז טבעי לאירופה בעקבות פנייה שקיבלתי מהאיחוד האירופי".