ישראל אישרה היום (חמישי) סופית את מתווה ההסכם עם ארצות הברית, ערב הסעודית ומצרים לגבי שני האיים האסטרטגיים בים האדום - טיראן וסנאפיר. שני בכירים ישראלים אמרו כי ישראל נתנה היום לארה"ב "אור ירוק" להתקדם להסכם בנושא. המהלך סולל את הדרך להכרזה על צעדי נורמליזציה סעודים במהלך ביקור ביידן בממלכה בסוף השבוע.

ההסכם סביב האיים יאפשר לסגור הסכם נפרד בין ארה"ב לבין ערב הסעודית על מתן אישור לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי של סעודיה לטיסות למזרח ובמיוחד להודו ולסין וכן מתן אישור לטיסות צ'רטר ישירות מישראל לסעודיה עבור עולי רגל ישראלים-מוסלמים שרוצים לבקר בערים הקדושות מכה ומדינה.

הבכירים הישראלים אמרו כי ההכרזה על צעדי הנורמליזציה הללו צפויה במהלך ביקורו של הנשיא ביידן בסעודיה בסוף השבוע. מדובר בהסכם היסטורי בו מעורבות גם ישראל וגם ערב הסעודית. ההסכם וצעדי הנורמליזציה יהיה הישג משמעותי גם עבור הנשיא ביידן, אבל גם עבור ראש הממשלה יאיר לפיד. המהלך גם עשוי לפרוץ את הדרך לתהליך הדרגתי של חימום יחסים בין סעודיה לבין ישראל.
 
בכירים ישראלים אמרו כי המתווה הסופי של העסקה נמסר לישראל ע"י ארה"ב אתמול ואושר על ידי ראש הממשלה לפיד, שר הביטחון גנץ, המטה לביטחון לאומי, משרד החוץ ומערכת הביטחון. בכירים ישראלים אמרו כי אנשי כוח המשקיפים הבינלאומי שהוצבו על האיים טיראן וסנאפיר יועברו לעמדות חדשות בחצי האי סיני שבמצרים. במקום הפקחים יוצבו מצלמות שיעקבו אחרי המצב באיים ובמיצרי טיראן.

מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

ערב הסעודית תתחייב בפני ארה"ב לקחת על עצמה את כל המחוייבויות לגבי האיים שנכללות בהסכם השלום בין ישראל לבין מצרים, ובמיוחד השמירה על חופש השיט של ספינות ישראליות במצרי טיראן. הנשיא ביידן אמר במהלך מסיבת העיתונאים עם ראש הממשלה לפיד היום כי הוא "אופטימי" לגבי האפשרות שסעודיה תכריז על צעדי נורמליזציה כלפי ישראל במהלך ביקורו בממלכה בסוף השבוע. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לסוגיית האיים וצעדי הנורמליזציה.
 
 כזכור, במסגרת הסכם השלום בין ישראל לבין מצרים, האיים טיראן וסנאפיר בים האדום היו חייבים להישמר מפורזים, וכוח משקיפים בינלאומי בפיקוד אמריקני הוצב עליהם כדי להבטיח את חופש השיט. ב-2016 ממשלת מצרים החליטה להעביר את השליטה על האיים לידי סעודיה. התהליך הסתיים רק ב-2018 אחרי שבית המשפט העליון של מצרים אישר את ההסכם. ההסכם דרש גם התייחסות מצד ישראל בגלל ההתחייבויות המצריות בהסכם השלום. ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו נתן הסכמה ישראלית עקרונית בכפוף לכך שסעודיה תקבל על עצמה את כל המחויבויות המצריות כולל המשך פעילות המשקיפים הבינלאומיים והבטחת חופש השיט.

האיים עברו לריבונות סעודית אך ההסכם מעולם לא הושלם. הסיבה לכך היתה דרישה סעודית שכוח המשקיפים הבינלאומי יעזוב את האיים. הדרישה הזו יצרה צורך בהסכם חדש לחלוטין בין סעודיה, מצרים וישראל שיסדיר את הנושא. לפני כעשרה חודשים החל ממשל ביידן במגעים חשאיים עם סעודיה, ישראל ומצרים בנושא. אבל בשל העובדה שאין יחסים דיפלומטיים בין סעודיה לבין ישראל, שתי המדינות לא יכולות לחתום על הסכם באופן ישיר והיה צריך למצוא פתרון משפטי ודיפלומטי יצירתי שיאפשר להם להגיע להסכם בצורה עקיפה.

בשבועות האחרונים עמלו משפטנים ודיפלומטים מארה"ב, ישראל, סעודיה ומצרים על סדרה מורכבת של הסכמים, הבנות ומכתבים שיאפשרו להגיע להסכם במהלך ביקורו של הנשיא ביידן באזור.