בזמן שבקואליציה המסתמנת מתווכחים על השלל, עומדות מנגד מפלגות גוש השינוי לשעבר, בדרכן אל האופוזיציה, וממתינות לשמוע את הצעת הקואליציה לחלוקת התפקידים והוועדות בכנסת.

לקראת הקמת הממשלה: הסתיימה פגישת ראשי סיעות האופוזיציה המיועדת

כזכור, לפני כשבועיים זעם יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ בועז טופורובסקי, על שותפיו לאופוזיציה – ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי וח"כ אחמד טיבי מחד"ש־תע"ל – על שקיימו מגעים מול יו״ר הוועדה המסדרת, ח״כ יואב קיש מהליכוד, בנוגע למספר החברים בוועדות הכספים והחוץ והביטחון הזמניות וכן בבחירת סגני יושב ראש הכנסת הזמניים. יש לציין כי מהלך זה נעצר בעקבות סירוב הציונות הדתית לתמוך במינוי טיבי לתפקיד, על רקע המו״מ הקואליציוני התקוע עם הליכוד.

אירוע זה הצית ויכוח על התנהלות האופוזיציה. ביש עתיד, הסיעה הגדולה, לא מצליחים לגבש חזית אחידה עם יתר המפלגות כאופוזיציה לליכוד עם רשימת דרישות. אף על פי שבמחנה הממלכתי לא מערערים על מעמדו של יאיר לפיד כראש האופוזיציה, הם ממשיכים להתנהל אל מול הליכוד, לדברי גורם במפלגה, "נקרתה הזדמנות וניצלנו אותה. נדאג לכוח של המחנה הממלכתי".

במחנה הממלכתי שוקלים לבקש רוטציה עם יש עתיד על הוועדה לביקורת המדינה, וזאת בהתאם להצעה שתגיע מצד הליכוד - ועדה אחת שבוודאות תגיע לידי האופוזיציה. יש לציין כי ח"כ שכיהן כשר או סגן שר בשנתיים האחרונות לא יוכל לעמוד בראשות הוועדה הזו. דבר זה מצמצם משמעותית את מספר חברי הכנסת שיכולים לכהן בתפקיד. ביש עתיד מסמנים את ח"כ מירב בן ארי כמועמדת לתפקיד. אם אכן תתקיים רוטציה, שרי המחנה הממלכתי יוכלו לעמוד בראשות הוועדה לאחר תקופת צינון של שנתיים.

במצב הנוכחי האופוזיציה מורכבת משש סיעות עצמאיות. כולן מקיימות קשר עם יו"ר הוועדה המסדרת קיש, שלא רואה בח״כ טופורובסקי מיש עתיד כמרכז האופוזיציה. מסתבר שכפי שתקעו טריז בקרב סיעות גוש השינוי כשהיו בקואליציה, בליכוד מבקשים לעשות זאת גם כעת, כשהמפלגות היריבות שלהם נמצאות באופוזיציה.

כך או כך, הוועדות המסתמנות שיגיעו לידי האופוזיציה, מלבד ביקורת המדינה, הן מדע וטכנולוגיה ומעמד האישה. בעבר, באופן מסורתי, הייתה גם ועדת כלכלה, אך בתקופתו של אבי ניסנקורן בתפקיד היא הופקעה מהאופוזיציה. בליכוד, בכל מקרה, לא מתכוונים להמשיך במסורת של ניסנקורן. במפלגת השלטון מתכוונים להשאיר את תמונת התפקידים ומפתח חברי הוועדות כפי שהיו בשנה האחרונה, ולמשימה הזו הם יתפנו לאחר שיסיימו עם המו"מ הקואליציוני.