במקביל למגעים להקמת ממשלה: הסיעות השונות בכנסת התכנסו היום (שני) לישיבות הסיעה השבועיות, כאשר הציונות הדתית והליכוד הודיעו שלא יקיימו ישיבה. במהלך ישיבת ש"ס, תקף יו"ר המפלגה, אריה דרעי, ואמר: "כולנו סבלנו בשנה וחצי האחרונות מההתנהלות של הכנסת, והיום כשהציבור נתן לנו מנדט, לא מחליפים יו"ר כנסת".

ביהדות התורה החליטו כי למרות אי שביעות רצונם משיחות המו״מ, הם יתמכו מצידם בהחלפת יו״ר הכנסת.

הסיעה הראשונה שהתכנסה היא סיעת ישראל ביתנו. בפתח הישיבה תקף יו"ר המפלגה, שר האוצר אביגדור ליברמן, את ההסכם שנחתם בין הליכוד למפלגת נעם, במסגרתו הוחלט על הקמת רשות לזהות לאומית-יהודית - בראשה יעמוד ח"כ אבי מעוז, שיהיה אחראי גם על הארגון "נתיב" ועל יחידות נוספות.

בפתח דבריו אמר ליברמן כי "בכל דרישות השכר אנחנו מעל 100 מיליארד שקלים. ברור שאפשר לממן בשתי צורות: העלאת מיסים לאנשים העובדים ומשרתים בצה"ל והגדלת הגרעון. במקרה זה יורידו את דירוג האשראי של ישראל, לכן כל חריגה יש לה השפעה מידית גם בעולם וגם בחזרה מהעולם. אני מקבל טלפונים יש פה מצב נזיל כאשר חלק מהגופים שוקלים לצאת מישראל. אנחנו נמצאים במצב ששר האוצר לא יכול לקבל אף אף החלטה, ככל שזה ימשך זה יפגע בישראל. ב-1 דצמבר מחירי הדלק אמורים לקפוץ ב-60 אגורות לפחות, תלוי בדולר ובמחירי הנפט. בסופו של דבר אותם כספים שהקצבנו למיתון בעליית הדלקים נגמר, אי יכולת לקבל החלטה פוגעת בכולנו. אני לא יודע למה לקואליציה חרדית שאין לה קשר לימין, התחילה ברגל שמאל".

עוד אמר, "אני שמעתי על התבטאות של מעוז שאמר שחוק השבות משמש להכנסת גוים למדינת ישראל. האיש הזה ממונה על 'נתיב' (לשכת הקשר) שזה חסימת העלייה. למנות אותו זה לחסום את 'נתיב' העליה ליוצאי חבר העמים. לא יודע מה ההתייחסות של ראש הממשלה המיועד, אבל ברגע זה משרתים 5.5 אלף חיילים לא יהודים על פי ההלכה".

לאחר מכן התכנסה מפלגת נועם לישיבה, במהלכה נשא חבר הכנסת אבי מעוז דברים והתייחס להסכם שנחתם עם הליכוד. "אתמול חתמו על הסכם עם הליכוד, בעזרת השם אקבל אחריות על נתיב. לפני 38 שנים נפגשתי עם נתניהו ועד היום אני קשור למאבק של אסירי ציון, נפלה בחלקי להיות שותף בהליך שיבת ציון יחד עם שירנסקי במגמה לשחרר את אסירי ציון ומסורבי העלייה שאז נקראו בשם יהדות הדממה. בעזרת השם כתוצאה ממאבקנו ומפעילותו של 'נתיב' נפלו חומות הברזל ועלייתם של היהודים התאפשרה. סגירת המעגל תחתום את מעורבותי בפעילות שיבת ציון השב לארצו".

אבי מעוז (צילום: מרק ישראל סלם)
אבי מעוז (צילום: מרק ישראל סלם)

"מודה לראש הממשלה המיועד שמאפשר להיות שותף", המשיך מעוז. "מודע לנהי ולדאגה, לצד אהבה - קיבלתי הודעה מהמ"פ שלי לשעבר, הוא אינו שומר תורה ומצוות. הוא אמר לי נשמה, אותי אף אחד לא יבלבל. אני פה לכל עם ישראל, אין מה לדאוג. אני אשרת את מדינת ישראל על פי אמונותי ודעותיי, ברגישות ובאהבה למדינת ישראל ולכל אזרחיה. ואני פונה מכאן לכל עם ישראל: אל תתבלבלו, אין מה לדאוג. אחיכם ובשרכם אנוכי. באתי לשרת את מדינת ישראל ואת כל תושביה על פי אמונתי ודעותיי. אמשיך בכך בנחישות, ברגישות לכל אדם ובאהבה למדינת ישראל ולכל אחד ואחד מתושביה".

לאחר מכן התכנסה המחנה הממלכתי, שאת ישיבתה פתח יו"ר המפלגה ושר הביטחון, בני גנץ. השר התייחס תחילה לתקיפת פעילי השמאל על ידי לוחמי גבעתי בחברון, ואמר כי "לצה"ל יש אחריות, צה"ל לא נוקט באלימות וחיילי צה"ל לא נוקטים באלימות. אני סומך על הדרג הפיקודי שיטפל באירוע ועל החקירה המתנהלת.  דגל שחור הוא מקום שהוא בו שיקול פוליטי בא על חשבון שיקול ביטחוני".

בני גנץ  בישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ בישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד אמר גנץ, כי "מול פגיעה במערכת המשפט אפשר לעשות תיקוני חקיקה, מול סגירת גוף שידור אפשר להקים אחד חדש, אבל פגיעה במערכת הביטחון זה דגל שחור. אמרתי ואני חוזר ואומר ביטחון לאומי זה סך הפעולות שמאפשרות את יציבות הממשל, לצערי במו"מ הנוכחי נראה שעושים טעויות שעלולות להוביל לפגיעה בחיי אדם. בן גוריון פעל לפירוק המחתרות, נתניהו מוביל לפירוק צה"ל".

"אני קורא לשר הביטחון הבא לפעול נגד כל רעיון שיפגע בריעיון הביטחוני", המשיך. "אני קורא לנתניהו לשים גבול גם לפוליטיקה. מכבד את תוצאת הביטחון, נסייע בהעברת המקל, נשרת מהאופוזיציה. דמוקרטיה היא לא רק בחירות, היא מורכבת גם מעקרונות בסיסים, גם ערכים שמדינת ישראל בנויה עליהם מיום היווסדה. אף מדינה לא יכולה לרמוס אותם בשם 61 חברי כנסת".

לאחר מכן נערכה הישיבה של מפלגת העבודה בראשות שרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה כי "קו ישר מחבר בין האלימות נגד ערבים ופעילי זכויות אדם לבין אלימות ברחוב הישראלי".

"כשעל הגה יש קיצונים, זה אומר שמי שלא כמונו אפשר להרביץ לו", המשיכה מיכאלי. "האלימות הופנתה נגד פעיל שמאל ונגד חיילת. זה מה שקורה שהממשלה מורכבת מסמוטריץ', בן גביר ואבי מעוז. במשך שנים האנשים האלה היו מוקצים גם בחוגי הימין, עכשיו הם מחובקים על ידי נתניהו, כי הכל כשר. עשבים שוטים שמסכנים את ביטחון המדינה. כדי לעצור את המעגל האלים אנחנו חייבים חזון ואופק אחר, אופק אזרחי וליברלי. בלי אופק אנחנו נמשיך להפעיל אלימות דור אחרי דור. מילת המפתח היא סובלנות, קבלת האחר, שלום. זו הסיבה שהם יכשלו. ככל שיש פחות שוויון יש יותר אלימות. מול ממשלה שמקדמת שנאה, שלא מכירה בשוויון, נקדם אופק אחר ללא אלימות, אופק ליברלי, מדיני, שוויון ושלום".

בהמשך התכנסה סיעת עוצמה יהודית. העומד בראשה, חבר הכנסת איתמר בן גביר, אמר בפתח דבריו כי "האירוע בחולון לא נתפס על ידי שור מועד שצריך לסיים את חייו בכלא. מידי יום אנחנו רואים את התמונות של האלימים שמטילים את אימתם על אזרחי ישראל. החשש לצאת מהבית משותף, אתה לא יודע מאיפה הסכין תבוא. לזה מצטרפים פיגועי טרור. אין יום בלי זריקות אבנים, שתופעת הפרוטקשן הולכת ומתרחבת, שאנחנו בחברון שומעים קולות של יריות בין הבתים. קבוצה של אנרכיסטים מגיעה להתסיס וללבות את הרוחות. במקום לתת גב, המערכת פגעה בחיילים שלנו. יש ראיות ברורות, החיליים שלנו גיבורים. הטרור לא מחכה לנו, האלימות לא מחכה לנו, האנרכיסטים פועלים".

בהמשך מתח ביקורת על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שמעכב את החלפת יו"ר הכנסת. "צריך להקים ממשלה, יש סיעות שלא רוצות לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת וזאת טעות קשה. קורא לכולם לתמוך ולהחליפו. נמשיך לנהל מו"מ, לדון בסוגיות החשובות, אבל חייבים למשול - אבל המשילות מתחילה בהחלפת יו"ר הכנסת. אסור לבזבז זמן, חיכנו לזמן הזה. לכל סיעות הקולאיציה - בואו נמשול".

לאחר מכן, התכנסה סיעת ש"ס, בראשות אריה דרעי. שבפתח דבריו אמר: "אני לא מבין איך יכול להיות שאנחנו עם 64 מנדטים ולא החלפנו עדיין יושב ראש כנסת, אפילו באופן זמני. אי אפשר להרכיב ועדות כנסת, אי אפשר לעשות שום דבר. אני לא מבין, אנחנו שותפים, כולנו סבלנו בשנה וחצי האחרונות מההתנהלות של הכנסת ועכשיו כשהציבור נתן לנו את המנדט, אנחנו כבר שבועיים לא מחליפים יו"ר כנסת".

בסיום, התקיימה גם ישיבת חד"ש תע"ל. חבר הכנסת אחמד טיבי אמר: "השבוע קמו תושבי אבו גוש לפשע שנאה כשמכוניות התושבים הועלו באש והוצתו. השאלה האם הפעם המשטרה תגיע למבצעים. כשמהעבר אפשר להסיק שלרוב היא לא מגיעה למבצעים. אותה משטרה, שזה שינהיג אותה בקרוב מכנה משטרה אנטישמית. לא רק גזענית, ומפלה, אנטישמית".