בעקבות דיווח שפורסם אמש ב"כאן" על שיחת צעקות בין יו"ר ש"ס, אריה דרעי, וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, בה דווח כי דרעי הטיח בנתניהו האשמות על אופי ניהול המשא ומתן הקואליציוני, שוחח הבוקר (שלישי) יהודה אבידן, פעיל מפלגת ש"ס, מאנשי השטח הבולטים של התנועה ופרשן ברדיו "קול חי", עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM.

התקדמות במו"מ עם הליכוד: הציונות הדתית הסכימה להחלפת יו"ר הכנסת

דרעי תוקף: "איך ייתכן שאנחנו עם 64 מנדטים ולא החלפנו עדיין יו"ר כנסת?"

"כועס כן, הרים קול אני לא יודע, לא הייתי שם. אני חושב שכן, אריה דרעי הביע את התרעומת שנמצאת בכלל הציבור של מחנה הגוש האמוני, שהחליף את הממשלה ועשה את כל המאמצים ונתן קרב באמת אדיר. אני חושב שדרעי שהיה ממקימי הגוש הזה מביע תסכול גם על דרך ההתנהלות, על כולם. אני חושב שישנן טענות ושווה לבדוק אותן, עד אתמול לא הייתה פניה לציונות הדתית להחליף את היו"ר. עד לרגע זה אנחנו לא יודעים מי הולך להיות יו"ר הכנסת הזמני או לא הזמני, הקבוע או לא. אני מבין את הדילמה של ראש הממשלה, כל אחד שיבחר רוצה לדעת שאם הוא יתפטר הוא יהיה חייב להתפטר לבד, כי להדיח אותו צריך 90 ח"כים. האירוע הזה מבחינתם אולי הוא אירוע, אבל תמיד יוכלו למצוא פתרון אחר", פתח אבידן את דבריו.

"אריה דרעי כמבוגר האחראי הסכים פעם אחר פעם. לדעתי יש דבר אחד שעוד לא מופנם אצל אף אחד מהשותפים ואולי אפילו אצל הליכוד - אנחנו המפלגה השנייה בגודלה, בפער כמעט כפול משאר המפלגות בקואליציה. לדעתי לא מפנימים את הדבר הזה. בואו נראה איפה התחלנו, זה התחיל עם משרד האוצר ועוד שורת תיקים מאוד בכירה, באו פעם אחת לאריה דרעי והוא ויתר. כשיש אחריות ושאתה רוצה לקדם, אנשים לא מגלים אתה אחריות שדרעי מגלה. הוא יכל לא לוותר אם סמוטריץ' היה מקבל את משרד הביטחון, אבל כשמרכיבת הקואליציה, הליכוד, לא מוכנה לזוז מהעמדות שלה ולבוא לקראת, מישהו צריך לוותר ואריה דרעי היה המבוגר האחראי וגילה אחריות, ויתר והסכים", הוסיף. 

"תיק הנגב והגליל, שלא הייתה מחלוקת על כך והובטח לש"ס, מסתבר שהייתה הבטחה מאחורי הקלעים לעוד מפלגה, עוצמה יהודית, וגם שם אריה דרעי ויתר. אני חושב שדרעי פעם אחר פעם מגלה אחריות ומנסה לקדם את הסיפור של הקמת ממשלת ימין, מישהו בצד השני מפרש את זה לא טוב, מכאן מתחיל לנבוע גם הכעס", המשיך אבידן.

כשנשאל אבידן האם הכעס מופנה כלפי נתניהו, השיב: "זה הליכוד, כן, בהחלט. אני חושב שהמשבר כרגע הוא משבר, לא תרגיל או משהו. יש כעס. אני שומע את ההסכם ורואה את מה שהונח על שולחן הממשלה של עוצמה יהודית ואני אומר שזה ייצור משבר מול מפלגות אחרות. אני יודע על דברים שהובטחו שם שבמפלגות אחרות גם הובטח. המשרד לשוויון חברתי, שמדברים עליו עם יהדות התורה ונתנו להם את המשרד הזה ואתה, זה לא דבר שמקובל, אתה לא יכול להציע לבן אדם משרד ולהגיד לו 'אני הולך לקצץ את המשרד בחצי'. מילא מקצצים משרדים בתחום התרבות, זה בסדר, זה משרד שלא חילקו, אבל כשאתה נותן את המשרד הזה, כשמנהלים עליו מו"מ, אתה מרוקן חצי ממנו ונותן לעוצמה יהודית, זה ייצור משבר. לצערי, ואני הייתי חבר צוות המו"מ שנים רבות - יש כאן בעיה שלא מתנהלים על הדברים העקרוניים. ש"ס ויהדות התורה, במהלך השנה וחצי האחרונות, הובטחו מיליארדים כדי למכור את העקרונות והם לא הסכימו. חוץ מהתקשורת שום דבר לא כתוב, שום דבר לא באמת הגיע להסכמה".

כשנשאל האם אנחנו רחוקים מסיכום על הקמת הממשלה, השיב: "אנחנו רחוקים ואנחנו יכולים להיות גם קרובים, אם מישהו יחליט לנהל את המו"מ הזה כמו שהיינו רגילים, ולכנס היום לחדר ולצאת ממנו ב־2 בלילה ולהתחיל מחר בשעה 6 בבוקר עוד הפעם את המו"מ. עזבו תיקים, דברים עקרוניים עוד לא סוכמו. אנחנו לא מחפשים נדבות. אתה רוצה שמורה שלי ומורה שלך תקבל את אותו שכר, כשיש חוק במדינה שצריך לתקצב את ילדי ישראל ב־X מסוים ואתה לא מתקצב אותם. יש המון פערים, ישנם המון חוקים כמו כל נושא פסקת ההתגברות שאף אחד לא נותן תשובות מסודרות, ישנם עוד חוקים שצריכים לקדם. כל עוד הדברים האלה לא מתקדים ישנה בעיה". 

"אף אחד לא מרוצה בשלב הזה. אחת הסיבות שהממשלה הקודמת התפרקה מול זאת, שהיא לא תתפרק, זה כשאתה מנהל מו"מ, ואתה נותן סיסמאות ולא באמת סוגר את הדברים כמו שצריך, זה מתכונת למלחמת עולם במהלך כל השנה. ברגע שהדברים יסגרו הפעם יותר מוקדם ויהיו ברורים, זו מתכונת לממשלה יציבה, טובה, ללא מחלוקות - וזו המטרה. 85 אחוזים מהממשלות התפרקו פעם אחר פעם בגלל מחלוקות על דברים כאלה, אנחנו רוצים למנוע את הדברים האלה. כסף זה לא מילה מגונה, הבטחות וחוקים זה לא מילה מגונה, כל עוד שאלה הדברים שאיתם רצו למצע כל המפלגות ומבינים שצריך להיות. אני זוכר את כמות הכספים וכל אגף התקציבים שיורד לכפר קאסם, אף אחד לא אמר שזה מגונה. כשרוצים ממשלה יציבה, ככה צריך לעשות", סיים אבידן את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm