מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין חמישי לשישי) ברוב של 63 תומכים מול 52 מתנגדים, את הצעת החוק שתאפשר לדרעי לכהן כשר בממשלה, וכן את המינוי של שרים נוספים במשרדי הממשלה. במקביל לקידום החוק, חבר הכנסת דרעי עומד בפני דילמה חדשה.

השבוע היועץ המשפטי לוועדה המיוחדת שדנה בתיקון חוק יסוד – הממשלה (המכונה "חוק דרעי") הבהיר כי תיקון החוק מסתמן כחקיקה בעל אופי פרסונלי, והדרך למנוע עתירה לבג"ץ ופסילה אפשרית של " חוק דרעי" היא להכריז כי תיקון החוק יחול רק בכנסת הבאה, ה-26. הפתרון המוצע, כמובן, לא מקובל מבחינת יו"ר ש"ס מפני שכל מטרת החוק הייתה בסלילת דרכו לכהונה מיניסטריאלית בכנסת הנוכחית ולא בעתיד. 

לאחר פיליבסטר של שעות: חוק דרעי-סמוטריץ' עבר בקריאה ראשונה

אחרי שקיבל כמה חוות דעת משפטיות המזהירות אותו מפני הפסילה האפשרית של "חוק דרעי", יו"ר ש"ס נפגש עם שורה של משפטנים בכירים. בתקופה האחרונה כמה משפטנים אף יעצו לדרעי להימנע מהחרפת המשבר מול מערכת המשפט ולפנות כבר עכשיו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עמית, על מנת שיחווה את דעתו - האם יש קלון בהרשעה האחרונה של יו"ר ש"ס שהסתיימה בעסקת טיעון ומאסר על תנאי.

לדעת כמה משפטנים, בסבירות גבוהה מאוד השופט עמית יכריע כי אין קלון ובכך ייווצר בסיס שימנע עתירות נוספות לבג"ץ. לדעתם גם מבחינת דרעי קיים חשש מעתירה נוספת שעלולה להגיע לבג"ץ אחרי הקמת הממשלה, והיא: הטענה לאי-סבירות מינויו כשר על רקע המקרים המשפטיים המצטברים במהלך הקריירה הפוליטית שלו.

בחוגי הקואליציה קיימות שתי דעות סותרות. לפי הדעה המיליטנטית, על הקואליציה ללכת על העימות החזיתי עם מערכת המשפט ומיד עם הקמת הממשלה לחוקק חוק שיפסול את "עילת הסבירות" וכן – את פסקת ההתגברות, ובכך לחסום אפשרות משפטית לטרפד את כהונתו של אריה דרעי כשר בכיר בממשלה החדשה. מנגד, דעה אחרת תומכת בדרך ההידברות עם מערכת המשפט. תומכי הדעה השנייה טוענים כי על דרעי , כאמור, לפנות לשופט עמית ובכך לאותת לאנשי מערכת המשפט כי אין מדובר בכוונות להילחם בהם.