שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן התפטרה היום (חמישי) מתפקידה. במכתב ששלחה לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, כתבה: "לצערי, הממשלה שהקמת ואתה עומד בראשה, כוללת נציגי מפלגות שעמדותיהם הקיצוניות באות לידי ביטוי בקווי היסוד שלה, במדיניותה ובהצהרות על חקיקה פסולה בעיני שבכוונתה להעביר. כל אלה מעמידים לדעתי, בסכנה את אופייה של מדינת ישראל וערכיה, כפי שהם באים לידי ביטוי במגילת העצמאות, עליה חונכנו וגדלנו".

 "מדיניותך, הצהרות השרים בממשלתך וכוונות החקיקה מנוגדים למצפוני, לתפיסת עולמי, ולהבטחות הטמונות במגילת העצמאות למדינה יהודית ודמוקרטית.  בנסיבות אלה, לא אוכל לעשות שקר בנפשי ולהמשיך לייצג מדיניות השונה באופן כה קיצוני מכל מה שאני מאמינה בו, ולכן אני מוצאת לנכון להגיש התפטרותי ולסיים את תפקידי כשגרירת ישראל בצרפת", הוסיפה. 

מוקדם יותר החודש הורה משרד החוץ לשגרירה היוצאת לבטל מסיבת עיתונאים שעמדה לערוך מחר במעונה עם כתבי חוץ בצרפת, שאורגנה על ידי איגוד כתבי החוץ. זאת לאחר שהביעה בשיחות סגורות את אי־רצונה לשרת את ממשלת הימין שבדרך. ההסבר הרשמי לביטול הפגישה שניתן לכתבי החוץ הוא "העיתוי הפוליטי הרגיש בישראל", והובטח כי היא תתקיים תוך כמה שבועות, "כשהתמונה הפוליטית תתבהר". 

 גורמים דיפלומטיים בפריז מניחים כי התדרוך שנדחה יתקיים, כנראה, כבר עם יורשה של גרמן בתפקיד, וכי הביטול נובע מדבריה של גרמן בשיחות סגורות, שבהם אמרה שעם הרכבת הממשלה תתפטר ותשוב לארץ משום ש"אינה מעוניינת לייצג ממשלת ימין קיצוני, שאיתמר בן גביר הוא אחד משריה". 

גרמן, שכיהנה בעבר כשרת הבריאות מטעם יש עתיד, מונתה לתפקידה כמינוי אישי על ידי שר החוץ דאז יאיר לפיד באוקטובר 2021 - זאת לאחר שתפקיד השגריר בפריז לא אויש במשך שנתיים - והגיעה לפריז בינואר 2022, כשאת כתב ההאמנה הגישה לנשיא צרפת רק ביולי השנה. לפי מקורות מדיניים, גרמן שוחחה עם לפיד על כוונתה לעזוב את תפקידה בפריז, והוא בתגובה ביקש שתמתין עד להרכבת הממשלה. לפי שעה, שאר בעלי התפקידים במכסת המינויים הפוליטיים של ממשלת לפיד במשרד החוץ לא הודיעו על כוונתם להתפטר.