היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, הגיע לישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר השניים שוחחו בין היתר על המאמצים לקדם נורמליזציה עם סעודיה. כמו כן, במהלך הפגישה העלה סאליבן את נושא הרפורמה המשפטית, שאותה הציג השג לוין. על כך, הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM.

בפתח השיחה, אמר כי "זה מאוד מעניין איך התנהלה הפגישה הזו. היה חלק ראשון של פגישה מורחבת, כל צד ישבו בו איזה 6-5 אנשים. אומרים את הדברים שצריך, מחויבות לביטחון, כל הדברים שלפי הטקס צריך. אבל אז הפגישה עוברת לפגיעה בארבע עיניים, בין נתניהו ליועץ לביטחון לאומי של ביידן, ושם מתקיימת השיחה האמיתית".

עוד הוסיף כי "במהלך השיחה הזו סאליבן מעלה את הנושא של תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט ומביע דאגה מהעניין הזה, בצורה מאוד עדינה, אבל העובדה שבסוף הוא גם מעלה את הנושא הזה בארבע עיניים עם נתניהו, והעובדה שסוף בכירים אמריקאיים בוחרים לשתף אותי בדברים האלה, זה גם איזשהו מסר לגבי העניין הזה - הם רצו שהדבר הזה יתפרסם, שכולם ידעו שממשל ביידן לא כל כך מרוצה מהתוכניות של נתניהו להחלשת מערכת המשפט". 

"זה שינוי בעמדה האמריקאית. במשך כמה שבועות ניסו בבית הלבן להגיד 'בואו נתעלם מזה, זה לא עניינו, אין לזה השפעה עלינו', אבל לאט לאט הבינו שכן יש השפעה עליהם. בין השאר שלבית המשפט העליון יש השפעה רבה בסוגיות שקשורות לגדה המערבית והפלסטינים, ובשל העובדה שהברית בין ישראל לארה"ב בנויה על אינטרסים משותפים במזרח התיכון אבל גם על ערכים דמוקרטיים", הוסיף.

עוד ציין: "אם הברית מבוססת על ערכים דמוקרטיים ובעיניי הממשל התוכנית של נתניהו עשויה לפגוע בערכים המשותפים האלה, ארה"ב צריכה להרים דגל וזה מה שהם עשו. מאוד הייתה מעניינת ההודעה שהם פרסמו בסיום הפגישה, בהודעה הם אומרים שבכל הפגישות סאליבן הדגיש שהערכים הדמוקרטיים המשותפים עומדים בבסיס מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב 75 שנה. עד היום בכל פעם שהיו אומרים ערכים משותפים לא היו מוספים את המילה דמוקרטיים, הפעם האמריקאים הוסיפו את המילה ולא במקרה. זה מסר שהועבר גם בצורה פרטית וגם בצורה פומבית".

לאחר מכן, נשאל רביד כמה נתניהו יושפע מכך. לדבריו, "אני לא יודע. אין לי מושג. אנחנו נראה בתקופה הקרובה. אבל אם הבית הלבן ישב על הגדר במשך כמה שבועות עכשיו הוא כבר לא על הגדר, ואני חושב שזה דבר מאוד משמעותי - נתניהו רוצה לקדם שתי סוגיות מרכזיות שבשבילן הוא צריך את ארה"ב, האחת זה עשיית תוכנית הגרעין האמריקאית ואולי אור ירוק לתקיפה ישראלית באיראן. הדבר השני זה פריסת דרך עם סעודיה. האמריקאים הבהירו לנתניהו שהם מוכנים לעזור לו בשני הדברים האלה, אבל הוא גם יצטרך לעזור להם בדברים שחשובים להם. לכן המסר האמריקאי הזה לגבי מערכת המשפט הוא מסר חשוב".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm