שר המשפטים ושר החינוך לשעבר, ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס למספר נושאים, וביניהם: פינוי חאן אל-אחמר, הרפורמה במערכת המשפט, סוגיית פסילת דרעי מהממשלה והצהרתו של שר החינוך קיש שמעוניין להפסיק ביקורי פוליטיקאים בבתי ספר.

לקראת עימות פנימי בליכוד? ראשי הערים נגד יוזמת השרים לוין וקיש
עוד לא יבשה הדיו על חילופי השרים וקיש כבר הבין שרפורמת הבגרויות היא רעה | דעה

"הממשלה הקודמת הורכבה מאנשים שהיו להם עמדות סותרות בסוגיית הפינוי של חאן אל-אחמר", אמר ח"כ סער בפתח דבריו, "אני מודה ביושר שעמדתי אינה זהה לעמדתו של לפיד בסוגייה. אבל מה למען השם ממשלה שמורכבת מסמוטריץ', בן גביר, ביבי, כולם יהודים לאומיים זקופי קומה, תתקשה בקבלת החלטה כזו? גם קראתי את הבקשה שהוגשה לבית המשפט. אני אל רוצה להשתמש במילים קשות מדי, אומר בנימוס שזה חירטוט. הם לא זקוקים לשום פרק זמן נוסף על מנת ללמוד את הסוגייה הזו".

לאחר מכן, התייחס לסוגיית פסילת דרעי מהממשלה, ואמר: "מהרגע הראשון יש כאן ביזוי של פסק הדין של בית המשפט. כל אחד מהדברים האלה הוא בלתי תקין. מאחורי זה כבר הקומבינה החדשה שמוצעת והיא לבוא ולומר שבכלל אין שום עילה, לא רק עילת הסבירות שבגינה ניתן לתקוף מינוי, שזה החוק שהם רוצים להביא בשבוע הבא לכנסת. אני חושב שזה דבר, לא היו לי ציפיות מאוד גבוהות בנושא הזה, לא מדרעי ולא מנתניהו, אבל אני חושש שהם טועים בגישת המקפצה שלהם". 

נתניהו ולוין בישיבת הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"יש לממשלה שכרון כוח ואני תמיד הייתי בדעה שכוחניות יתר היא לא מגלמת תבונה", ציין, "אני חושב שהדבר המצטבר מכל זה זה החרפה חסרת תקדים של הקרע החברתי במדינה. אני די הופתעתי מהנכונות של הציבור לצאת למחאה בהיקפים האלה, כי כל הנושא המשפטי משטרי הוא דיי אמורפי, זה לא מחירי הדלק והביצים. העובדה שאנשים מרגישים שיש איום על יסודות החיים המשותפים שלנו פה ועל כללי היסוד שעליהם המדינה התקיימה במשך 75 שנה זה דבר מאוד מסוכן והכי זה מסוכן לממשלה שהיא זו שאמורה לקבל החלטות של חיים ומוות".

"אני חושב שיש דברים שדורשים תיקון במערכת המשפט, אבל אני לא חושב שמה שמתבצע זה תיקון. ביבי אמר 'הפרו את האיזון ב-25 השנים האחרונות, אנחנו מחזירים את האיזון למה שהוא היה '. רק שאין בזה שום אמת. משנת 1953 הממשלה ויתרה על כוחה לבחור את השופטים והעבירה את זה לוועדה לבחירת שופטים שמייצגת את כל הרשויות. אתה לא מחזיר את האיזון, אתה מפר את האיזון שהיה קיים כל חיי מדינת ישראל, ולאן בדיוק? לימים הראשונים של שלטון מפא"י? אפילו אז היה בג"ץ", נימק שר המשפטים לשעבר.

לאחר מכן, התייחס סער לשינויים במערכת החינוך: "יש פה שתי סוגיות שונות, הראשונה היא פשוט דבר חמור ביותר שבו שר החינוך חושב בטעות שהוא צנזור פוליטי של מערכת החינוך. יש צורך בהקפדה על איזון, מנהלי בתי הספר יודעים היטב את מלאכתם. הדבר הזה פשוט מטורף שכל בית ספר שירצה להכניס פוליטיקאי יצטרך לקבל אישור משר החינוך, לדעתי זה גם לא חוקי, וגם לא אכיף ואין שום סיכוי שזה יאכף. כך נראה שלטון עם כוונות טוטליטריות, זו פשוט שערורייה".

"הנושא השני הוא נושא שקשור לכניעה טוטלית של הליכוד למפלגות המגזריות שהביאה למצב שבו בבתי הספר החרדיים מצד אחד לא דורשים ליבה מצד שני רוצים להשוות את התקציבים ומצד שלישי מורידים חובות פיקוח. אלה דברים שבסופו של דבר אם ימומשו הם יהרסו את החינוך הממלכתי במדינת ישראל", אמר לסיום דבריו. 

סייעה בהכנת  הכתבה: שני רומנו 103FM