שר החוץ אלי כהן שוחח היום (שלישי) עם שר החוץ הפולני, זביגנייב ראו, לראשונה מזה למעלה משנתיים שלא התקיימה שיחה בין שרי חוץ של שתי המדינות.

בשיחה דנו השרים בדרכים לחימום היחסים בין המדינות, בין היתר באמצעות השלמת המתווה להחזרת משלחות הנוער הישראליות לפולין.  שר החוץ הפולני ציין בשיחה כי יבחן אפשרות למינוי שגריר פולני חדש לישראל, זאת לאחר תקופה בה התנהלה השגרירות בישראל ללא שגריר.

שיחת כהן עם מקבילו הפולני, מצטרפת לשיחה שקיים הרצוג עם מקבילו הפולני אנדז'יי דודה בחודש יולי אשתקד. במסגרת השיחה סוכם כי במהלך משותף של נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד למול נשיא וראש ממשלת פולין, יוחזרו היחסים למסלולם התקין, זאת לאחר מספר משברים שנרשמו בשנים האחרונות.

כזכור, בפברואר 2018 אישר הסנאט הפולני הצעת חוק שאוסרת על האשמת פולנים במעורבות בשואה, דבר שגרר ביקורת נוקבת מאוד בישראל. כשנה וחצי מאוחר יותר, טען דודה כי ישראל "אחראית"  לעלייה במקרי האנטישמיות במדינה, לצד מקרי תקיפת יהודים. הדברים הללו נאמרו בתגובה לשר החוץ דאז ישראל כ"ץ, שאמר כי "הפולנים ינקו אנטישמיות מחלב אמם".

בהמשך אירע משבר נוסף בין המדינות, שכלל שיחות נזיפה דיפלומטיות הדדיות, זאת לאחר שהבית התחתון של הפרלמנט הפולני (הסיים) תמך בחקיקה המבקשת למחוק או להפסיק תביעות רכוש עומדות ותלויות, שלא הוכרעו ב-30 השנים האחרונות. חתימתו של הנשיא דודה על חוק הרכוש הובילה את שר החוץ דאז יאיר לפיד להורות לממונה על השגרירות בוורשה לחזור להתייעצות ללא הגבלת זמן. במקביל, במשרד החוץ המליצו לשגריר הפולני בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. המתיחות דעכה עם הזמן בין המדינות.