יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, התראיין הבוקר (ראשון) בגל"צ והתייחס לסערה סביב הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט המקודמת על ידו ועל ידי חבריו לקואליציה. 

אחרי שידור הראיון עם רוטמן: "אולפן שישי" תחת מתקפה - וזאת הסיבה
אחת ולתמיד: המומחים קובעים האם הרפורמה המשפטית תועיל או תיפגע בישראל?

"הציניות אדירה, מדברים על ההשלכות של הרפורמה, ונשאלת השאלה, איך הצלחתם לשכוח מי אחראי לאירוע הזה, הרי כשמדברים על המחאה, אני מקבל טלפונים - פרסמו את המספר טלפון שלי - הופצצתי בהודעות, אבל לכל בן אדם שיכולתי לענות לו עניתי, אני לא מתחבא מהציבור, התקשרו אליי אנשים מאוד נחמדים, מפוחדים, ומי שמפחיד אותם זה לא אחר מאשר יאיר לפיד, וזה אתם, בתקשורת, אנשים שמספרים להם שאם נבחר שופטים כמו בכל מדינה דמוקרטית בעולם נהפוך לדיקטטורה, נשף המסכות נגמר", תקף רוטמן בתחילת הריאיון. "לחרדה הזו אין מקום. המטרה של כל האנשים האלה היא ללבות את החרדות, לדבר כל הזמן על החרדה ולא על העניין, לא על המהות".

באשר לסעיפים ברפורמה הנוגעים לוועדה למינוי שופטים, ואיסור על פסילת חוקי יסוד, אמר יו"ר ועדת החוקה: "איסור על פסילת חוקי יסוד-העמדה הרשמית שהכנסת מגישה לבית המשפט מזה עשורים, זה רוב עמדות הפסיקה, לקבע דבר פשוט, בית המשפט אמר שכשהוא פוסל חוקים הוא עושה את זה מכוח חוקי יסוד, קובעים שבתי משפט לא יכולים לבטל חוקי יסוד. באשר לוועדה לבחירת שופטים, אני לא מכיר מדינה דמוקרטית אחת נורמלית שבה לשופטים המכהנים יש וטו על מי נכנס לשם, היום יש שלושה שופטים מכהנים בביהמ"ש העליון מתוך תשעה, ואם השופטים המכהנים מתנגדים, האם יש וטו היום לשופטים בבית המשפט העליון? האם לרוסיה יש וטו במועצת הביטחון של האו"ם? יש לעוד אנשים וטו? היום לשופטים יש וטו בבית המשפט העליון. לשופטים יש וטו בועדה לבחירת שופטים, אין אף מדינה נורמלית שבה זה קורה. עכשיו אתם טוענים שגם לנבחרי הציבור יש וטו, והקואליציה פועלת כבלוק, אני הייתי חבר בוועדה לבחירת שופטים, אני אספר לכם שנציגי הקואליציה בכנסת האחרונה היו גדעון סער, רייטן ואיילת שקד, הם לא פעלו כבלוק, ולכן להגיד לקואליציה יש גם וטו זה לא נכון, אני מציע לקבע נציג של האופוזיציה בועדה לבחירת שופטים, וזה לא היה עד היום, אני מקבע את זה, אני מציע שימוע פומבי בועדת חוקה, כדי למנוע סיטואציה של מינוי על ידי מקורבים, זה לקריאה הראשונה בלבד. איך בן אדם שרוצה למנות מקורבים לביהמ"ש העליון מציע שימוע פומבי לנציגי האופוזיציה, ככה נראה בן אדם שרוצה דיקטטורה?".

על ביטול חוק 'סער': "ההצעה שלי שונה מההצעה שיריב לוין הציע, אצלי אין נציגי ציבור, כי אני מאמין שנציגי ציבור הם נבחרי ציבור בכנסת, אתה אומר שברגע שיש רוב לקואליציה, אין משמעות לאופוזיציה, זו תפיסה מעליבה כמי שהיה באופוזיציה בתקופה האחרונה, אני חושב שזה באמת חוסר הבנה מה תפקידה של אופוזיציה ואיך עובדת דמוקרטיה, בדמוקרטיה גם לאופוזיציה יש תפקיד, בריסון כוחו של הרוב, כאשר יש נציגים בתוך הוועדה שלא ניתן לעבוד מאחורי גבם, ויש שימוע פומבי, השימוע הפומבי שמתקיים בוועדת החוקה גורם לכך שרק מועמדים ראויים יקודמו לעליון".

רוטמן טען כי הקואליציה היא זו שדוחה את מתווה הפשרה שהציע הנשיא יצחק הרצוג ומסרבת להגיע להידברות: "אני חושב שיש חשיבות מאוד גדולה לקדם את ההבטחה לבוחרים ולקדם את הדמוקרטיה של מלכות ישראל השלישית, כי כאשר מלכות ישראל השלישית איננה דמוקרטית הרבה אנשים מרגישים מודרים ממנה, חלקם מפגינים והפגינו, חלקם מיואשים, עכשיו ניתנת ההזדמנות לתקן את המערכת ולהפוך אותה לדמוקרטית. אני חושב שהאחריות מחייבת לנסות ולהעביר את הדברים האלה בהסכמה רחבה. כאשר הנשיא אמר, באנו להידברות, הקריאה הראשונה נדחתה ולא היה צריך לריב יותר מידי. הנשיא אמר בואו נדבר לפני הקריאה הראשונה, אני ולוין אמרנו שאנו מוכנים ללא תנאים מוקדמים, שבוע חלף מאותה אמירה, גנץ ולפיד סירבו להגיע, בנוסף לעוד בקשה שהתקבלה על ידינו ונדחתה על ידי גנץ ולפיד, זו לא אמת שהקואליציה לא מוכנה להידברות. עצירה של החקיקה זה קמפיין אופוזיציוני. אין שום טעם ושום תועלת בעצירה, מי שרוצה לדבר, אני מקיים הידברות נון-סטופ ואני מוכן, יש המון מקום להכניס שינויים, ופשרות, מי שדורש עצירה - יאיר לפיד הראה את זה מצוין, ליבי יצא לח"כ סעדה וארבל שנמנעו מלהעלות את הצעות החוק פרטיות שלהם, ויאיר לפיד אמר בתגובה - ניצחנו, ממשיכים במחאה".