ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (ראשון) מחדש את את הסעיפים הכוללים את פסקת ההתגברות וצמצום ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים. ההצעה תובא לאישור במליאה בקריאה ראשונה לאחר חג הפורים.

לפיד: "צריך להיזהר ממלכודות, הידברות בלי עצירת החקיקה זו הונאה"
פסקת ההתגברות ופסילת חוקים אושרו לקריאה ראשונה

הבקשה להצבעה חוזרת התקבלה מחברי כנסת מהאופוזיציה, שדרשו לקיים דיון נוסף טרם ההצבעה ולפני שהוועדה מאשרת את הנוסח לקריאה ראשונה. יו"ר הוועדה, ח"כ רוטמן, אמר כי "צריך לדאוג שהצדק ישוב לבימ"ש, שהצדק גם ייראה וגם ייעשה". 

בשיחות סגורות שניהל עם מקורביו בימים האחרונים, אמר שר המשפטים יריב לוין כי "אנחנו מוכנים להידבר בכל רגע, אבל לא נעצור את החקיקה. חייבים לסיים את הכל לפי לוח הזמנים שתכננו מראש, עד סוף המושב הקרוב. אם נעצור עכשיו, זה כאילו אנחנו נותנים פרס למחאה ולאופוזיציה".

לפני הצעת חוק יסוד: השפיטה, בג"צ יוכל לפסול חוק רגיל שנוגד הוראה ששוריינה בחוק יסוד, וזאת ברוב של 80% מההרכב המלא של שופטיו. לפני הצעת חוק יסוד: ההתגברות (פסקת ההתגברות), הכנסת תוכל ברוב של 61 "לשריין" חוק מפני פסילה. בנוסף תוכל הכנסת "להתגבר" על פסילה ברוב חבריה.

הוועדה המיוחדת תדון בחוק דרעי 2 וחוק הנבצרות

בתוך כך,  דיוני הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה, בראשות ח״כ אופיר כץ, תתכנס במטרה להמשיך בדיון הנוגע להצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון נבצרות ראש הממשלה) של ח"כ אופיר כץ מהליכוד וח"כים נוספים, במסגרת ההכנה לקריאה ראשונה. ההצעה, שלפיה נבצרות ראש ממשלה תתרחש רק בעקבות אי־מסוגלות פיזית או נפשית, אושרה בקריאה טרומית ביום רביעי האחרון. על פי ההצעה, ההחלטה להוציא ראש ממשלה לנבצרות תאושר רק על ידי הממשלה או ברוב של 75% בכנסת.

לאחר אישורה בקריאה טרומית, אמר יו״ר הקואליציה אופיר כץ: "2,304,964 אזרחי ישראל בחרו את בנימין נתניהו כקובע המדיניות, את הדרך שלו, בחרו את הניסיון שלו, בחרו במנהיגות שלו". "לכל הגורמים הלא נבחרים שמנסים לעשות כאן הפיכה שלטונית במעטה של ססמת 'שלטון החוק' - העם ונציגי העם ממנים את ראש הממשלה, ורק הם שישנו את בחירתם. לצערם, בדמוקרטיה - הקול של סבתא שלי מעפולה שווה לקול של משפטן מלומד מתל אביב", ציין.

יו''ר הוועדה אופיר כץ  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו''ר הוועדה אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הצעת חוק נוספת שתקודם היום הינה "חוק דרעי 2", שעבר בקריאה טרומית בסוף החודש שעבר. חוק זה אמור לאפשר למנות את יו"ס ש"ס אריה דרעי, שהורשע בפלילים, לתפקיד שר.

כמו כן, תתכנס גם ועדת השרים לענייני חקיקה, שתדון בהצעת החלת הריבונות בבקעת הירדן. ההצעה הוגשה דווקא על ידי האופוזיציה, והיא יכולה לעורר אי־נוחות בקואליציה עקב הניסיון לקדמה. הצעה נוספת שצפויה להיות מאושרת ברוב מוחץ היא החמרת הענישה בתקיפת צוות רפואי.

הכנסת תעבוד השבוע רק היום ומחר בשל חג הפורים, אולם בליכוד אין כוונה להאט את החקיקה ואת הכנת החוקים, המעוררים מחלוקת נרחבת בציבור, לקריאה ראשונה.