מתעלמים מהנשיא? ועדת החוקה של הכנסת תתחיל להכין את השלב הראשון של המהפכה המשפטית לקריאה שנייה ושלישית ותדון ביום ראשון בהצעת חוק יסוד השפיטה שימנע מבג"ץ לפסול חוקים. זאת, בניגוד לקריאתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהכריז אמש כי החקיקה הנוכחית צריכה לעבור מהעולם

הרצוג תוקף: "מתווה הרפורמה המוצע שגוי ודורסני, יש להחליפו לאלתר"
כינון חוקה ועיגון מגילת העצמאות בחוק יסוד: החלופה של לפיד למהפכה המשפטית

הרצוג נגד הרפורמה: "צריכה לעבור מהעולם ומהר"

למרות דבריו הנחרצים של הרצוג, יו"ר הוועדה ח״כ שמחה רוטמן הודיע לחברי הוועדה שהדיון ביום ראשון יתמקד בשתי שאלות עיקריות עליהן סוכם לפני הקריאה הראשונה.

העניין הראשון שיעלה לדיון הוא אי שפיטות חוקי יסוד - אילו תנאים נדרשים כדי שחוק יסוד יוכר כבלתי שפיט, והשני הוא הוועדה לבחירת שופטים - האם יש צורך בהרכבי ועדה/כללי הכרעה שונים בין הליך הבחירה לבית המשפט העליון ובין הליך הבחירה ליתר הערכאות השיפוטיות.

כאמור, אמש נשא הנשיא הרצוג נאום מיוחד לאומה בו אמר נחרצות כי "המתווה שמוצע כעת הוא דורסני שגוי ומערער את היסודות הדמוקרטיים, ולכן יש להחליפו לאלתר".

"אני לא יכול לראות יותר את העם שלנו נקרע לי מול העיניים. מה שקורה כאן הוא אסון", אמר הרצוג בנאומו. "אני עובד רק בשביל אזרחי ישראל. אני לא אוותר אני אשלם כל מחיר בשביל למצוא פיתרון, בתנאי שזה קורה עכשיו כי אין לנו זמן. הכול כדי לשמור על החברה הישראלית, כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

הוא הוסיף: "אל תאמינו לאף אחד שמדבר בשמי. כשיהיה מתווה נשיא תשמעו אותו בקולי בלבד. הצלחתי להביא למצב שבו הפערים הצטמצמו מאוד, יש הסכמות על רוב הנושאים, הרוב המוחלט. בהחלט מספיק כדי לזנוח את החקיקה המוצעת כעת, ולהביא במקום לוועדה בכנסת מתווה מוסכם. יש כאן תשתית להסכם מהיר, שהמרוויחים היחידים הם אזרחיה וישראל".

"המתווה שמוצע כעת הוא דורסני שגוי ומערער את היסודות הדמוקרטיים, ולכן יש להחליפו לאלתר. מערכת משפט חזקה ואיתנה היא ערך עליון. שמירת זכויות האדם. וכן, גם גיוון מערכת המשפט כך שתהיה בית לכל הגוונים באוכלוסיה גם היא ערך עליון. זו נוסחה אפשרית שנמצאת בהישג יד, על פער קטן, אפילו אם הוא מהותי לא מחרבים את הבית. כדי לממש את הנוסחא הזאת אנחנו חייבים פוליטיקה שמקשיבה לאזרחים, כזו שזוכרת שנבחרי העם הם משרתי ציבור ולא אדונים לעצמם", הוסיף.

עוד אמר כי "אנחנו בנקודת אל חזור, לבחור בהסכמה ולממש רגע חוקתי מכונן שיצעיד אותנו שנים קדימה, או להתדרדר לתהום חוקתית וכלכלית. על האופוזיציה והקואליציה לקבל החלטה האם מדינת ישראל היא מעל הכול, או שהאגו והאינטרסים הצרים יבעטו אותנו מחוץ לצוק. האחריות היא בידיכם. אם תבחרו להמשיך בדרך שהלכתם בה עד כה, ההיסטוריה תשפוט אותכם ומיד". 

כינון חוקה ועיגון מגילת העצמאות בחוק יסוד: החלופה של לפיד למהפכה המשפטית

בתוך כך, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ("יש עתיד") הציג חלופה למהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו. לפיד העלה פוסט לפייסבוק בו קרא לכונן חוקה בישראל ולעגן את מגילת העצמאות בחוק יסוד, וכן לחוקק את 'חוק יסוד: החקיקה', 'חוק יסוד: זכויות האדם' ותיקון ל'חוק יסוד: השפיטה'.

וכך כתב לפיד: "ברחובות ישראל נכתבת בימים אלה ההיסטוריה. מחנה ליברלי עצום בגודלו גילה את זהותו, את עוצמת ערכיו. עטופים בדגל ישראל אנחנו נאבקים על הדמוקרטיה שלנו ועל העתיד של ילדינו. בדבר אחד בלבד הממשלה המסוכנת הזו צודקת: החוזה הישראלי הישן איננו תקף עוד. המערכת יצאה מאיזון. הדחקנו את זה הרבה יותר מדי זמן. את הנתק בין השבטים, את פוליטיקת הזהויות והשקרים, את הדמוגרפיה".

"כדי לצאת לדרך חדשה עלינו לכתוב חוזה ישראלי חדש", המשיך יו"ר האופוזיציה. "במקום דהירה חפוזה ומגונה להפיכה משטרית שתהפוך אותנו לעוד דיקטטורה מזרח תיכונית כושלת, אנחנו צריכים ליצור ולהלחם על חזון משותף חיובי, אופטימי, מעורר השראה. עבורנו ועבור הדורות הבאים. הציבור הישראלי והיהודי, החילוני, המסורתי והדתי, יוצא לרחובות גם בגלל ההפיכה המשטרית, אבל גם בגלל ההבנה – שהגיעה באיחור ניכר – שהוא לא מוכן עוד להיות חמורו של משיח שבז לו ולערכיו".