יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התראיין הערב (שני) לחדשות כאן 11 והגיב להחלטת ראשי האופוזיציה להחרים את ההצבעה על הרפורמה המשפטית, במידה וזו תגיע לקריאה שנייה-שלישית, כמו גם דיבר על הניסיונות האפשריים להידברות.

לפיד: "בגלל התהליך האנטי דמוקרטי, ישראל תפסיק להיות בעלת הברית של ארה"ב"

"אין דבר כזה פשרה חד צדדית, הם מעבירים את חוק הנבצרות ואת פסקת ההתגברות, יש פה משהו חד צדדי, הם מבטלים את הדמוקרטיה הישראלית ואומרים 'הידברות הידברות' בעודם מחוקקים, זו הונאה", תקף לפיד בפתח הריאיון.

על מתווה הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג, אמר: "נשמח אם הנשיא ישים מתווה שאפשר יהיה לעבוד איתו ולהתעמק בו, ואז יעצרו את החקיקה ונלך לבית הנשיא ונדבר, האדם הראשון שאמר בואו נלך לנשיא הייתי אני, אבל אם הלילה הם מחוקקים את פסקת ההתגברות אז על מה יש לדבר, כל מה שאמרנו זה לא תנאים, אין שום טעם בהידברות אם הם ממשיכים לחוקק, גם הנשיא אמר להם את זה, תעצרו את החקיקה, נדבר. נעמיק במתווה של הנשיא כשנראה אותו, הוא עוד לא שחרר אותו".

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "אם הולכים לבית הנשיא ומקיימים הידברות בלי עצירת החקיקה זו אחיזת עיניים, הנשיא לא שותף לזה, עובדה שהוא אמר שהחקיקה צריכה לעבור מהעולם, מה שהנשיא מנסה לעשות-אני מברך עליו וטוב שכך, אבל אנו לא יכולים להגיב על מתווה הנשיא עד שלא ראינו אותו. הנשיא אמר משהו שהוא אפילו יותר מחמיר מאיתנו, הוא אמר שהחקיקה צריכה לעבור מהעולם, ואני אבוא ואגיד-בואו נלך להסכמה עוד יותר רחבה, צריך חוקה למדינת ישראל, החברה הישראלית נקרעת לגזרים, הכלכלה מתפרקת, הביטחון מתפרק, צריך משהו גדול יותר, צריך חוקה שמבוססת על מגילת העצמאות. פחות מזה, אנו מפרקים את עצמנו".

לפיד הדגיש: "אני אחכה לראות מה יש במתווה של הנשיא. אין מצב שבו הנשיא מציג משהו ואנו לא נקשיב לו בתשומת לב, אבל לפני שנכנסים למשא ומתן צריך לעצור את החקיקה. אמרנו שכשהנשיא יציג את המתווה שלו, צריך להידבר עליו אחרי שהממשלה תעצור את החקיקה".

באשר להחלטת ראשי האופוזיציה להחרים את ההצבעה במליאה במידה והחקיקה תגיע לקריאה שנייה-שלישית: "אנחנו לא נהיה שותפים להעמדת פנים כשמדינת ישראל היא עדיין דמוקרטיה בלילה שבו היא מפסיקה להיות דמוקרטיה, אם הם מגיעים לקריאה שלישית, אני לא אתן להם להציג את זה לעולם כאילו הקואליציה ניצחה בקולותיה את האופוזיציה. אנחנו לא בובות בתיאטרון הבובות שלהם, ולא נשתף פעולה במעמד הפנים כאילו מדינת ישראל היא דמוקרטיה כשהיא לא, המשמעות בהיעדרות היא שאנו לא משתתפים בהצגה שלהם, אם הם מריצים עכשיו את החקיקה שלהם לקריאה שלישית. אם ישראל היא לא דמוקרטיה האופוזיציה לא צריכה לשבת שם ולשחק את המשחקים שלהם".

באשר לסערה סביב היועמ"שית גלי בהרב מיארה והמתיחות מול השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ציין לפיד כי "אין שום סיבה בעולם לפטר את היועמ"שית או להדיח אותה, היא עושה את עבודתה נאמנה, בתנאים לגמרי בלתי אפשריים, כי הממשלה הזו יצאה מדעתה, והם רוצים להדיח אותה כי הם לא רוצים שיהיו פה שום שומרי סף, ובגלל זה הם מחוקקים ככה ועל כן הם רוצים להדיח אותה".