איחוד האמירויות שוקלת להפחית את רמת הייצוג הדיפלומטי שלה בישראל, כך דווח אמש בעיתון הסעודי "אילף". זאת, בתגובה לדבריו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בכנס בפריז כי "אין דבר כזה עם פלסטיני".

על פי הדיווח, משרד החוץ האמירתי הורה לשגריר בישראל, מוחמד אל-חאג'ה, שלא להיפגש עם אף פקיד, חבר כנסת או שר ישראל. בנוסף, נאסר על השגריר להשתתף גם בטקסים רשמיים שבהם יהיו נוכחים שרים ופוליטיקאים בממשלת ישראל. מקורות באמירויות ציינו כי במדינה מופתעים משתיקתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ההצרות, שלטענתם, "משפיעות על יציבות האזור, מציתות שנאה ושמרתות רק את הקיצוניים".

סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

דבריו של סמוטריץ' גרמו לסערה רבה בעולם הערבי, כאשר מדינות רבות גינו את דבריו. בתוך כך, משרד החוץ הירדני תקף שר האוצר, ובהצהרה הרשמית מעמאן נמסר כי "ירדן מגנה את ההצהרות המסיתות והגזעניות של השר הישראלי נגד העם הפלסטיני, זכותו להתקיים וזכותו ההיסטורית למדינה עצמאית וריבונית. אנחנו מזהירים מפני הסכמה של פעולות גזעניות וקיצוניות אלו".

גם סעודיה גינתה את ישראל, ובהודעה שנמסרה מריאד, הודגש כי "הממלכה דוחה את ההצהרות השקריות התורמות להפצת דברי שטנה ואלימות ומערערות את המאמצים לדיאלוג ושלום בינלאומי". עוד נמסר כי "המשרד גם מאשר שוב את תמיכת הממלכה בכל המאמצים הבינלאומיים שמטרתם לפתור את הסוגייה הפלסטינית על בסיס יוזמת השלום הערבית ולהבטיח את הקדמתה של המדינה הפלסטינית בגבולות 67' עם מזרח ירושלים כבירתה".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)

כזכור, ביום ראשון האחרון, שר האוצר נאם באירוע שהתקיים לזכרו של ז'אק קופפר, מי שהיה ראש נועת החירות בצרפת ופעיל בהסתדרות הציונית, כי "אין דבר כזה עם פלסטיני. העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנה. אני פלסטיני, סבא שלי, שהיה דור 13 בירושלים, הוא הפלסטיני האמיתי. סבתא שלי, שנולדה במטולה לפני יותר מ-100 שנה למשפחת חלוצים, היא פלסטינית".

עוד אמר השר, כי "יש חמישה מאפיינים שמגדירים עם - היסטוריה, תרבות, שפה, מטבע והנהגה היסטורית. מי היה המלך הפלסטיני הראשון? איזו שפה יש לפלסטינים? האם אי פעם היה מטבע פלסטיני? יש היסטוריה או תרבות פלסטינית? אין. יש ערבים שנמצאים במזרח התיכון והגיעו לארץ ישראל במקביל לעלייה היהודית וראשית ימיה של הציונות. אחרי 2,000 שנות גלות עם ישראל חוזר הביתה, ויש ערבים מסביב שלא אוהבים את זה. אז מה עושים? ממציאים עם פיקטיבי וטוענים לזכויות פיקטיביות בארץ ישראל רק כדי להילחם בתנועה הציונית".