מנכ"ל "הביטחוניסטים" תא"ל (מיל') אמיר אביבי, שוחח היום (רביעי) בתכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והתייחס, בין היתר, לדיווחים בסוריה כי ישראל תקפה בנמל התעופה בחלב שבצפון המדינה.

"אנחנו יודעים שתהליכי ההתעצמות שחזבאללה עובר בסיוע איראני, בעיקר פרוייקט הדיוק של הטילים, ממשיך כל הזמן, וצה"ל פועל מסביב לשעון לנסות לסכל את כל המשלוחים האלה לכיוון לבנון. כל מי שמוטרד מכשירות חיל האוויר, אז חיל האוויר כשיר, מוכן ונכון לכל משימה, אפרופו כל אותם טייסים שמאיימים בסרבנות וממשיכים לעשות את הפעילות בסוריה כמו שצריך", אמר אביבי בפתח הריאיון.

על האירוע בו חיילי צה"ל עלו על מוקש בלבנון ונפצעו באורח קל-בינוני: "מבינים שיש פה פעילות באזור המובלעת מעבר לגדר. באזור הזה יש שדות מוקשים שלנו מגודרים ומסומנים. מהתחקיר הראשוני עולה שהחיילים לא חצו את הגדר או חצו בטעות לשדה המוקשים, אלא היו בסמיכות. חייל ירד מהרכב ועלה על המוקש. צריך לבדוק מה קרה, האם הוא נסחף, תקופת חורף, גשמים. צריך לבדוק מה קרה שם. הצבא לא מגדיר את זה ארוע בטיחותי, אלא ארוע מבצעי שכרגע נמצא התחקיר וצריך ללמוד אותו ולהבין עד הסוף מה קרה שם".

לשאלה האם יש מקומות נוספים כאלה וכיצד אפשר לאתר אותם, השיב: "אם מדובר בסחף, בהחלט צריך לעשות תחקיר עמוק ולבדוק באיזה מקומות פוטנציאלים זה עלול לקרות, במקומות מסוימים שיש בהם שיפוע מסוים וזרימה. חיל ההנדסה מאוד בקיא ויודע לבדוק את הבעיות האלה שאגב, נתקלנו בהן לא מעט בנגב ובערבה במקומות שיש בהם שטפונות. יצטרכו לעשות איזשהי פתיחת ציר וסריקות עמוקות כדי לראות שאין עוד מוקשים מהסוג הזה".

בנושא המחבל שחדר מלבנון והניח מטען בצומת מגידו, אמר כי "הנושא הגדול פה זו ההרתעה שנשחקת מול חזבאללה. זו שחיקה שרואים אותה בסדרה ארוכה של פיגועים, מפרוייקט המנהרות חוצות הגבול, פרוייקט אסטרטגי מטורף שחזבאללה בנה אותו שסיכלנו אותו אבל לא גבינו מחיר מהפרת הריבונות החמורה וההכנה לתקיפת הישובים בצפון, דרך ניסיונות חדירה באביבים שבמקום לחסל את המחבלים, בעצם מבריחים אותם, דרך מגדלים שבאופן מתריס חזבאללה בונה אותם לאורך הגבול וממש מפריע לישובים בצפון ואנחנו כל הזמן מבליגים. חזבאללה מבין שיש פה איזשהי הרתעה ובוחן את עצמו: עד לאן אני יכול ללכת, אם ניסיונות פיגוע או ניסיונות אחרים".

אביבי נשאל מה צה"ל צריך לעשות בעניין, והשיב ש"זה לא יהיה נכון לפרט בדיוק את צורת התגובה אבל צריך לבנות את ההרתעה מחדש, שאגב גם נשחקה בהסכם הגז. חזבאללה איים שאם לא ניתן לו תמורת כלום, אז הוא יתקוף את אסדת כריש אז נתנו לו הכל לא תמורת כלום. אז ברור שיש לנו בעיה עם ההרתעה. הפיגוע הזה בצומת מגידו נגמר עם פצוע אחד ועלול היה להיגמר עם עשרות הרוגים בקניון, ואז מה היינו עושים. יש פה עכשיו תהליך שגם הצבא וגם הממשלה צריכים לעשות הערכת מצב עמוקה איך מתמודדים עם הזירה הצפונית בצורה יצירתית".

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "באמת אירע פה נס. הוא בא לעשות פיגוע אדיר. השאלה אם הוא נכנס דרך כוך, או קפץ מעל הגדר. זו שאלה חשובה אבל הסיפור הגדול הוא איך מתמודדים עם בניית הרתעה מול חזבאללה, זו זירה נפיצה. ערב הרמדאן, אנחנו מבינים שאם חמאס, איראן, חזבאללה, רוצים לחמם את הגזרה על רקע התחושה שלהם והם רוצים להאמין שהחברה הישראלית מתפרקת והצבא מתפרק וחיל האוויר מתפרק, זה רק מעצים דרמטית את המוטיבציה שלהם לאתגר אותנו. בתוך הרמדאן תהיה תקופה מאד רגישה שיכולה להביא אותנו לאירוע רב זירתי כמו שראינו ב'שומר חומות' ואולי יותר גרוע".

לסיום, הדגיש: "בהמשך למה שאמר הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט שאנחנו נמצאים בתקופה שלא ראינו כמותה מאז מלחמת יום כיפור. תחת ההבנה הזאת אנחנו חייבים לשים את את הפוליטיקות בצד, קודם כל תופעת הסרבנות שהיא חמורה בצורה שאי אפשר לתאר וצריכה להיפסק לאלתר. הצבא צריך לטפל בזה בצורה נחרצת וחד משמעית ולא לקבל את הדבר הזה".