הודעתו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לפיה אינו מתכוון להזמין בקרוב את נתניהו לבית הלבן, הובילה להחמרת היחסים השבריריים בין ארה"ב לישראל. זאת ברקע הביקורת הרבה שמותח ממשל ביידן על הרפורמה המשפטית המתוכננת. ערן ניצן, לשעבר הציר הכלכלי בוושינגטון, התארח היום (חמישי) בתוכנית 'איפה הכסף' ב103FM ושוחח על כך עם ליאת רון ואריה מליניאק.

לאחר פיטורי גלנט: המסר הסודי והחשאי שהעביר ביידן לנתניהו
במפלגה הדמוקרטית דורשים מביידן: "פעל באופן מיידי נגד ממשלת ישראל הקיצונית"

"ישראל עשתה שתי בחירות אסטרטגיות, ב-1985 ו-2003, שתי התוכניות הכלכליות הענקיות שלה הפכו אותה למה שאנחנו מכירים אותה - כלכלה ליברלית, פתוחה, וכלכלה של שירותים ולא סחורות. זו הכלכלה הישראלית. הבחירה הזו מחייבת דבר אחד, וזה עבודה עם הכלכלה האמריקאית", ביקש להזכיר.

בהמשך הוסיף: "אני לא מכיר אמירה שאומרת 'אם לא האמריקאים נעבוד עם סין'. ישראל שייכת לעולם המערבי והדמוקרטי, היא גם עובדת עם סין אבל אני לא מכיר כלכלן שאומר שישראל יכולה ככלכלה שמחוברת לעולם המערבי להחליף את ארה"ב, והיא גם לא תעשה את זה". 

"ההייטק הישראלי הוא זה שמזרים הכנסות ממיסים לקופת המדינה, בלי הייטק ישראלי אין כלכלה ישראלית, ובלי ארה"ב אין הייטק ישראלי. יותר מזה, הרבה מאוד מהטכנולוגיה הישראלית המתקדמת ביותר היא מה שנקרא טכנולוגיה דואלית. הרבה מאוד מהקשרים נעשים גם באישור הרשויות האמריקאיות. כאשר המערכת יחסים חמה וטובה, קל לקבל אישורים מהסוג הזה", הסביר.

"אני לא חושב שנגיע למצב שלא נותנים לנו נשק, אבל יש הרבה מאוד איומים. לדוגמה, אני כציר כלכלי בוושינגטון, יש חקיקות בקונגרס שמבקשות לקבוע שהסיוע הצבאי לישראל יותנה, זה אלף ואחד דברים. והממשלים במשך עשרות שנים הודפים את החקיקות הללו ולא נותנות להגביל או לסייג את הסיוע לישראל, מה שעלול להיות אירוע מאוד קשה. לא יוטלו סנקציות אמריקאיות על ישראל", הוסיף ניצן.

לבסוף הזהיר וסיכם: "הממשל הפדרלי בוושינגטון בתיאום כמובן עם המוסדות בישראל פועל בכל האמצעים ובהצלחה גדולה למנוע חקיקות אנטי ישראליות. אז איך נראה העולם ללא שיתוף פעולה? אני לא הייתי אומר שהוא עולם של סנקציות. איך כן? משקיעים מקבלים כתף קרה וקשה מאוד לחבר'ה שלנו בהייטק לפנות לכסף האמריקאי ולשכנע אותו שהטכנולוגיה שלנו כל כך מדהימה שבואו ותיתקלו בכל המכשולים ותעבירו אותו אלינו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm